Del : SMS
Berlingske Business

Her er svenskeren der skal støve Ralph Lauren af

01BUSRALPH-LAUREN-EXIT-16.jpg
Stefan Larsson afløser 75-årige Ralph Lauren som administrerende direktør for modegiganten, der bærer stifteren navn. Foto: Chad Batka/The New York Times.

Det er ikke længere manden Ralph Lauren, der skal lede modehuset af samme navn. Svenske Stefan Larsson er snart ny administrerende direktør, og det glæder investorerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Et umiddelbart sært valg« skrev New York Times om den 41-årige svensker Stefan Larsson, da det onsdag blev annonceret, at han overtager Ralph Laurens plads som adm. direktør for modegiganten.

Stefan Larsson kender ellers modebranchen ud og ind. Han har været 15 år i Hennes & Mauritz (H&M), hvor han var med til at udvide virksomheden globalt. Siden 2012 har han været topchef i Old Navy – en afdeling af Gap Inc. Her har Stefan Larsson formået at forvandle Old Navys omdømme fra gammeldags discountmærke til smart modetøj, der er til at betale.

Ralph Lauren stikker med et mere aristokratisk country club klientel en smule ud på Stefan Larssons CV. Ikke desto mindre har den klassiske modevirksomhed kæmpet med dalende aktiekurser, fordi de ikke har levet op til de salgsforventninger, som markedet har haft til selskabet. Hvis man skuffer markedet, bliver man straffet. Hårdt. Og det må man sige, at Ralph Lauren er blevet. Arktiekursen er dykket hele 37 procent på blot et år. Foruden skuffede investorer skal Stefan Larsson også kæmpe med en intensiveret konkurrence i detailhandlen.

Men han kender spillereglerne fra Old Navy, som for få år tilbage kæmpede med at finde sin plads i et marked, hvor det gælder om at være først med det sidste nye til de mest konkurrencedygtige priser.

Onsdag - Ralph Lauren

I de 15 år, hvor Stefan Larsson var i H&M, var han en del af holdet, som var ansvarlig for, at virksomhedens indtjening steg fra tre milliarder til 17 milliarder. H&M’s markedsandel blev også udvidet markant, da de gik fra at være til stede i 12 lande til at være i 44 lande.

Ralph Lauren og Stefan Larsson blev – ifølge Ralph Lauren – introduceret »for et stykke tid siden,« over en middag på en italiensk restaurant i New York. Det var en headhunter, der havde sat mødet i stand, og de to herrer fandt i løbet af de første fem minutter ud af, at de havde god kemi, forklarede Stefan Larsson, der ved samme lejlighed udtrykte, at Ralph Lauren havde overrasket ham positivt, fordi han var meget fokuseret på vækst i virksomheden, skriver The Wall Street Journal.

USA NEW YORK FASHION WEEK
LÆS MERE : Et modeikon takker af

På LinkedIn har Stefan Larsson da også allerede ændret profilbillede til et af ham og Ralph Lauren, og en lang tekst om ham og hans karriere er blevet udarbejdet.

Lidt medvind får han da også, for nyheden om chefskiftet i Ralph Lauren var tilsyneladende noget, investorerene kunne lide. Da børserne i USA åbnede onsdag, steg aktien med knap 12 procent.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere