Berlingske Business

Her er manden, der skal forny Netto

Coop åbner Danmarks nye mødested
Michael Løve skal fremover stå i spidsen for Netto. Foto:

Det bliver Michael Løve, der fremover skal stå i spidsen for Dansk Supermarkeds discountkæde, Netto. Løve kommer fra en stilling som administrerende direktør i Storbritanniens største byggemarkedskæde, B&Q, og der er lagt op til store forandringer i Netto, når den nye direktør træder til.

Artiklen fortsætter under annoncen

Netto skal stå skarpere, og den opgave er lagt i hænderne på en kyndig kender af detailhandel. Dansk Super­markeds administrerende direktør, Per Bank, har nemlig hentet Michael Løve hjem fra Storbritannien, hvor han de seneste to år har været administrerende direktør i landets største byggemarkedskæde, B&Q, der er en del af gigantiske Kingfisher. Inden da var Løve i Coop, hvor han tilbage i 2003 blev ansat af netop Per Bank.

»Jeg har kendt ham gennem mange år og har fulgt hans karriere. Det er en sikker styrmand til Netto, og det har vi brug for i en tid med meget hård konkurrence,« siger Per Bank om valget af Michael Løve, der ligesom Per Bank er uddannet civilingeniør.

Mnty

I Coop stod Michael Løve blandt andet for en omfattende turnaround af SuperBrugsen, og det er blandt andet den erfaring, han nu kommer til at trække på i Dansk Supermarked. Netto voksede sig gennem 1990erne og 00­erne til at blive Danmarks største dagligvare­kæde, og der var ingen grund til at ændre et vinderkoncept. Men store forandringer i dagligvarehandlen kalder på nytænkning og en opfriskning af Netto-konceptet.

»Jeg forventer, at Michael kan tilpasse konceptet til de krav, som kunderne har i dag. Det har ændret sig meget i forhold til tidligere. Det vil kræve en modernisering af butikkerne, men det handler også om at gentænke Nettos rolle på markedet,« siger Per Bank.

Under hårdt pres

Netto har på det seneste været hårdt presset af blandt andre Rema 1000, som har ædt sig ind på det danske dagligvaremarked med et klart discountkoncept. Men med en omsætning på ca. 20 mia. kroner er Netto stadig førerhunden på det danske dagligvare­marked. Samtidig er det den eneste danske dagligvare­kæde, der har etableret sig uden for Danmarks grænser med butikker i Polen, Tyskland og Sverige. Netop kædens potentiale var med til at trække Michael Løve hjem fra et job i Storbritannien, som – alt andet lige – kan ligne et skridt ned ad karrierestigen.

»Netto er et virkelig stærkt brand, der trænger til at blive moderniseret. Der er villighed til at investere og ekspandere konceptet, og den slags job dukker ikke op hele tiden. Så efter mange, lange overvejelser besluttede min kone og jeg, at det var en god mulighed for at tage tilbage til Danmark, hvor hun også kan arbejde,« siger Michael Løve med henvisning til, at to fuldtidsjob i en familie med tre mindre børn ikke er en mulighed i Storbritannien.

Nu kommer Michael Løve til at styre omkring 1.300 butikker og 25.000 medarbejdere i fire lande, og han glæder sig til at komme i gang med at forme Nettos nye koncept.

»Da Netto var i vild vækst for 10-15 år siden, var de gode til at differentiere sig i markedet, og det skal vi bringe til live igen på en ny og moderne måde. Det handler om at være knivskarp på, hvad man vil stå for, og hvad man vil give kunderne,« siger Michael Løve, som har fuld opbakning fra Per Bank til at forny Netto.

Dansk Supermarked fremlægger årsrapport onsdag morgen, og her vil det ifølge Per Bank fremgå, at pengestrømmen er stærk nok til at kunne investere i Netto. Han siger desuden, at Netto i marts havde den største omsætning i kædens historie.

netto

I Dansk Supermarked Group bliver Michael Løve en del af koncernens executive committee og får titel af executive vice president i Netto International. Han tiltræder officielt i sit nye job 1. september, men Michael Løve håber at komme i gang noget før.

»Jeg har allerede skiftet mit mentale fokus til Netto, og det kribler i mig for at komme i gang,« siger han.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen