Berlingske Business
LIVE:  God weekend

Her er manden der hjælper din chef med at vælge hvad du får i julegave

Markedet for firmajulegaver boomer. Det er tydeligt hos Gavefabrikken, landets største leverandør af firmajulegaver, der oplever stor vækst. Berlingske Business har mødt manden bag.

Han er en krejler af julens nåde. Man kunne passende kalde ham jule-chefens lille hjælper. Han bestemmer, hvad der kommer under juletræet i kantinen hos nogle af de største danske virksomheder.

»For at gøre en lang historie kort så havde jeg en ide om, at de gaver, som store virksomheder kan give deres ansatte, måtte der også være et marked for hos de små virksomheder,« fortæller Nikolai Kiim, der i 2004 stiftede Gavefabrikken, som han har gjort til Danmarks største leverandør af firmajulegaver.

TIL BM 1/2F.TOBLERONE-SAGEN

Gavefabrikken startede - som så meget andet gør - med en kasse bajere.

»Jeg boede på husbåd nede ved Fisketorvet, og mit første kontor var en skurvogn, som jeg byttede mig til for en kasse bajere på Bryggen. Dér skulle kunderne ikke komme forbi og besøge mig,« griner Nikolai Kiim.

Artiklen fortsætter under billedet
4
Portræt af Nikolai Kiim, manden bag Gavefabrikken, der er en af Danmarks største leverandører af firmajulegaver. Foto : Asger Ladefoged

I 2006 flyttede vi så ind her i den gamle kapselfabrik i Valby og åbnede samtidig et stort pakkeri i Skovlunde. Virksomheden har i dag omkring 40 ansatte plus de mange lager- og pakkemedarbejder, de har i spidsbelastningsperioden, som snart står for døren.

Sidste år omsatte Gavefabrikken for omkring 82 millioner kroner, fordelt på 6.000 kunder og ca. 175.000 solgte julegaver. For 4 år siden omsatte de for kun 10 millioner kroner, så det er gået stærkt, og sådan har Nikolai Kiim det bedst:

»Vi er den suverænt største aktør herhjemme, men jeg tror sgu aldrig, at der var nogen, der ville have udvalgt mig til at skulle være leder for en gruppe mennesker, hvis det var ude i det private erhvervsliv. Jeg er alt for fokuseret på udvikling og på produkterne. Hvis tingene står stille, så dør jeg.«

07BUSPix-6-dages-uge-181645.jpg

Ingen strømper uden fod, men du kan få en pizzaovn

Var det noget med et to meter højt juletræ, designet af Kristian von Hornsleth? Eller hvad med mat-sort bestik designet af Christian Bitz? Måske en pizzaovn? Eller klassikeren: en kasse med vin og andet julegodt.

»Det handler jo om, at vi skal have noget for enhver smag - her er det svære jo ofte at finde en gave til manden. Så her er vi særligt på udkig efter nye gaveidéer, f.eks. gadgets, værktøj, elektronik og andre nyheder, som du ikke lige finder på ethvert gadehjørne,« forklarer Nikolai Kiim.

Artiklen fortsætter under billedet
1
Portræt af Nikolai Kiim, manden bag Gavefabrikken, der er en af Danmarks største leverandører af firmajulegaver. Foto : Asger Ladefoged

Det er vigtigt for ham, at de har en særlig løjerlig ting stående i deres showroom for at finde julegaven til deres ansatte. »Det giver smil på læben,« forklarer Nikolai Kiim. I år er det et noget specielt juletræ:

»Vi har altid en eller anden spøjs ting stående herinde. I år er det juletræet, der står der,« siger han og peger hen i hjørnet på et meget farverigt juletræ, som kunstneren Kristian von Hornsleth har designet.

»Det er et, vi har sponsoreret, hvor overskuddet gik til nogle træer i Mali. Og så var der en stor auktion bagefter, hvor jeg forkøbte mig fuldstændigt, så nu har vi ni af de der træer, som er designet af forskellige kunstnere, stående ude på lageret. Jeg gav 90.000 kroner for det der træ, og Hornsleth har nok lavet det på en halv time,« griner chefen i Gavefabrikken.

TESLA S

Og selvom vi sidder et showroom for firmajulegaver, så udvider Nikolai Kiim også ofte med et julegaveværksted, hvor han sammen med en designer udefra udvikler nye produkter, der kunne blive firmajulegaven fra chefen.

»Vi finder ikke kun gaverne, vi udvikler dem også helt fra bunden selv,« forklarer han, men bliver afbrudt af Gavefabrikkens direktør, Torben Yde Jensen, der kommer slæbende med en kæmpe støbejerns stegeso fra Morsø.

»Den her er udviklet i samarbejde mellem Morsø og Nikolai, og den havde vi egenforhandlingsretten på b2b-markedet i to år,« siger direktøren stolt.

Nikolai rejser sig og overtager den tunge stegeso.

»Vi vil lave et produkt, der kunne noget mere - folk har jo alting, så julegaver skal også overraske lidt. Og vi solgte tusinder og atter tusinder af dem her, Jeg tror, at vi har solgt omkring 10.000 af dem,« forklarer han, mens han vender og drejer gryden.

Artiklen fortsætter under billedet
2
Portræt af Nikolai Kiim, manden bag Gavefabrikken, der er en af Danmarks største leverandører af firmajulegaver. Foto : Asger Ladefoged

Julehandlen starter i februar

»Jeg bruger hele året på at tage på alle mulige messer i hele verden for at finde julegaverne, vi skal have i sortimentet,« forklarer Nikolai Kiim, der har sat sig ned igen.

De bygger showroomet om en gang om året, så cheferne kan komme forbi og se, hvad de kan begave de ansatte med. Det er ikke alle, der kommer forbi, andre ringer eller går på nettet.

»Det er jo en sæsonbranche, vi starter med at sælge julegaver allerede i februar, og så skal det hele leveres på tre uger eller sådan noget,« forklarer Nikolai Kiim. Torben Yde Jensen supplerer:

»Vi ser en tendens til, at der også er firmaer, der giver påskegaver, så det er jo positivt for os. Det er ret stort inden for revisorfirmaer.«

Artiklen fortsætter under billedet
Top
Portræt af Nikolai Kiim, manden bag Gavefabrikken, der er en af Danmarks største leverandører af firmajulegaver. Foto : Asger Ladefoged

Gavefabrikken lavede sidste år et resultat før skat på omkring fem millioner kroner, og de skriver i deres årsrapport, at de forventer en stigning i omsætningen næste år. Derfor er de begyndt at se mod udlandet også, særligt mod steder, der har samme traditioner for julegaver, som vi har.

»Vi er lige startet op i Norge også, det har vi store forventninger til, de har meget samme tilgang til at give julegaver, som vi har herhjemme,« siger Nikolai Kiim.

xcx

Og årets firmajulegave bliver ...

Kære læser. Nu kommer vi til det punkt, hvor Berlingske Business løfter sløret for, hvad årets firmajulegave bliver. For selvom Nikolai Kiim ikke med sikkerhed kan sige, hvad årets store sællert bliver, vil han gerne give et bud på, hvad han tror, der bliver de helt store hit inden for firmajulegaver i år:

I mange tilfælde vil chefen have truffet valget for dig, men tendensen går klart imod, at de ansatte selv kan vælge, hvad de vil have i julegave.

»I 2013 opfandt vi et helt ny gavekoncept »Julegavekortet,« som i dag er Danmarks mest solgte firmajulegave. Her kan du som virksomhed tilbyde dine ansatte valget mellem 24 gaver, der har en butiksværdi på helt op 3.500 kroner,« siger Nikolai Kiim.

Gavefabrikken har store forventninger til årets julesalg, i det de forventer at omsætte for over 100 millioner kroner i år.

Artiklen fortsætter under billedet
3
Portræt af Nikolai Kiim, manden bag Gavefabrikken, der er en af Danmarks største leverandører af firmajulegaver. Foto : Asger Ladefoged

0 Kommentarer

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen