Del : SMS
Berlingske Business

Her er de mest markante prisfald på Coops øko-varer

Pix-økologi
Coops Food-direktør, Jens Visholm, står med de økologiske varer, som Coop fra i dag har sænket priserne på. Foto:

Supermarkedskæmpen Coop skyder i dag gang i prisfald på økologiske varer. Priserne skal over de næste fem år sænkes med 200 mio. kr. årligt. Her kan du se, hvor Coop først sætter ind med lavere priser.

Artiklen fortsætter under annoncen

Coop har i dag sat gang i det, dagligvaregiganten selv kalder den »hidtil mest ambitiøse plan,« når priserne på økologiske varer bliver sænket markant.

Over de kommende tre måneder sænker Coop priserne på økologiske varer, med hvad der svarer til 200 millioner kroner årligt, svarende til 1 milliard kroner på fem år.

coop

coop

Prisfaldet gælder for alle Coops kæder, som tæller Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Irma og Fakta, og mens kunderne må vente nogle måneder endnu med at mærke det fulde prisfald, kan de fra i dag finde reducerede priser på økologiske varer i Coop-kædernes frugt og grønt-afdelinger.

Men det er ikke alle varer, der falder lige meget. Her er en liste over de frugt og grønt varer, hvor priserne falder mest og mindst:

Falder mest:

  • Økologiske æbler i pose falder godt 33 procent fra 24 til 16 kroner
  • Økologiske appelsiner falder knap 21 procent fra 24 til 19 kroner
  • Økologiske kartofter 1,5 kilo falder knap 30 procent fra 17 til 12 kroner

Falder mindst:

  • Økologiske auberginer falder godt 7 procent fra 12,95 til 12 kroner
  • Økologiske agurker falder godt 7 procent fra 12,95 til 12 kroner
  • Økologisk rucola (og andet salat) falder godt 7 procent fra 12,95 til 12 kroner

 

Økologi

Coop forventer med den nye plan, at omsætningen stiger på baggrund af de reducerede priser, og målet er, at det samlede salg af økologiske varer skal fordobles.

Detailomsætningen af økologiske varer lå i 2013 ifølge tal fra Danmarks Statistik på 5,8 milliarder kroner, og hvis Coop sidder på ca. 50 procent af salget, som virksomheden selv siger, svarer det til en omsætning på 2,9 milliarder kroner. Dermed udgør de 200 millioner kroners prisfald årligt til en prisreduktion på omkring 7 procent årligt.

Det er en ambitiøs plan, mener Henning Bahr, ekspert i detailbranchen, og direktør i Retail Institute Scandinavia. Han har fulgt dansk detailhandel i over 30 år, og han er ikke i tvivl om, at markedet vil reagere på Coops tiltag.

»Der er ikke nogen i den her branche, der giver hinanden andet end kamp til stregen - og det er hele tiden. Konkurrenterne vil reagere og gøre noget tilsvarende, hvis Coop får godt gang i det her. Det er der ingen tvivl om,« siger Henning Bahr.

Han tilføjer, at Coop ikke er den eneste dagligvarevirksomhed, som har fokus på økologi. Både Dansk Supermarked, Rema 1000 og Kiwi er også med på det, Henning Bahr kalder »sundhedsbølgen.«

»Det passer selvfølgelig fint til Coops strategi, men det passer også fint til den sundhedsbølge, der har været i mange år i Danmark,« siger han og tilføjer, at Coops prisfald kan være med til at ændre forbrugernes adfærd.

Jeg vil tro, man kan få sat skub i forbrugernes adfærd, så de mere eller mindre bevidst køber de økologiske varer,« siger Henning Bahr.

Frugt og grønt-området, hvor Coop indleder prisfald i dag, er en af danskernes foretrukne økologiske varegrupper. I 2013 blev der samlet omsat for godt 783 millioner kroner inden for frugt og grønt.

coop

Pix-Høgsted

Pix-Høgsted

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere