Del : SMS
Berlingske Business

Har du lagt mærke til noget anderledes i dit IKEA-katalog?

pix-ikea
IKEA sender omkring 208 millioner kataloger ud i år. Foto:

IKEA-katalogets fremstilling er en af de største poster på deres marketingbudget. Men nu har den svenske koncern fundet en måde at spare penge på - ved hjælp af 3D.

Artiklen fortsætter under annoncen

De seneste par uger er det 324-siders tykke katalog fra svenske IKEA dumpet ind i postkassen hos langt de fleste. På hver glittet side er der et opstillet et rum eller dele af et, hvor varehuset fremviser deres køkkener, sofaer og udstyr. I år er der bare en lille forskel.

Flere og flere af siderne er blevet fremstillet på computer ved hjælp af 3D-grafik. I stedet for at bruge tid på at bygge badeværelser og indrette stuer, har møbelkoncernen satset på at få en grafiker til at opstille det virtuelt, skriver Wall Street Journal.

IKEA kataloget bliver trykt i 208 millioner eksemplarer i år, hvilket er dobbelt så mange, som der forventes at blive trykt af Biblen. Det bliver lavet i 62 forskellige versioner til 43 lande.

ikeaposer

Den svenske møbelkoncern bruger normalt to tredjedele af deres marketingsbudget på at bygge og indrette de sirligt dekorerede værelser. Men ved at gøre det virtuelt, kan IKEA nu se frem mod at spare en hulens masse af det budget.

”Det er en smart måde at spare penge på,” siger Anneli Sjogren, der er leder for foto-afdelingen hos IKEA, til Wall Street Journal. ”Vi behøver ikke længere smide køkkener væk i skraldespanden efter at have taget billeder af det til kataloget.”

I stedet for at bruge tid og kræfter på at bygge et køkken eller badeværelse for derefter at rive det hele ned, kan de nu sætte det hele op på skærmen uden at skulle bruge et eneste kamera.

Søndagsåbent gør de stærke stærkere

Det velkendte store katalog er en kæmpe opgave at sætte sammen. Det tager normalt op til ti måneder fra start til slut.

Indtil for nylig blev siderne til kataloget fyldt ved at stille rummene op i et enormt fotostudie, som IKEA har til rådighed. Det fylder næsten en tredjedel af et IKEA varehus og er et af de største i Europa. Fotostudiet beskæftiger 285 fotografer, indretningsarkitekter og andre, der alle arbejder fuld tid på lige akkurat fotoopgaver, som den kataloget kræver.

”Med brug af fotografi er du begrænset af de fire vægge, der omgiver dig. Et køkken skulle bygges på en-to uger for derefter at blive revet ned, så der ugen efter kunne blive plads til et soveværelse. Alting skulle gå efter en stram tidsplan,” siger Anneli Sjogran fra IKEA.

pix-ikea

Nu er studiet ikke kun arbejdsplads for opstilling af værelser. Alle de håndværkere, fotografer, indretningsarkitekter og dekoratører, der arbejder på at samle kataloget et skridt ad gangen, er sammen med grafiske designere ved at lære, hvordan de kan skabe det selvsamme køkken, der tog en-to uger at bygge fra bunden af, på computeren ved hjælp af 3D-grafik – på mindre tid og langt billigere.

De grafisk fremstillede værelser giver samtidig IKEA mulighed for lettere at målrette kataloger til et bestemt publikum – land for land. Det er for dem afgørende, at de får vist et køkken i lyst træ til skandinaverne og japanerne, mens amerikanerne foretrækker mørkere træ. På computeren kan de nemt skifte farven på spisebordet i stuen eller sengens ramme i soveværelset.

pix-ikea

Brugen af 3D-grafik i kataloget stod sin første prøve allerede i 2006, hvor tre grafikerpraktikanter havde arbejdet på at fremstille en stol i træ på computeren. Tidligere brugte de kun computeren til at retouchere billederne til kataloget. I 2006 lykkedes det de tre praktikanter, efter bare et år, at skabe stolen uden brug af kamera.

IKEA tog stolen med i kataloget fra 2006, hvor den grafisk fremstillede træstol stod blandt virkelig møbler, som blev skabt gennem fotografi. Anneli Sjogren, leder af foto-afdelingen hos IKEA fortæller, at de ville teste deres købere. Se, om de lagde mærke til, at stolen ikke var ”ægte”.

Det gjorde de ikke. Derfor arbejdede de videre på at fremstille møbler og rum på computeren. I år er 12 procent af IKEAs indhold til nettet, kataloget og brochurer fremstillet gennem 3D-grafik. Til næste år bliver det 25 procent. Kan du se forskellen?

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere