Del : SMS
Berlingske Business

Han gør Gucci hot igen

11BUSPROFILEN-Marco-Bizzari.jpg
Den sprælske Marco Bizzarri har på mindre end et år sat fut i Gucci, som ellers var sygnet hen med et bling-image. Han har tidligere tryllet med andre brands under luksuskoncernen Kering. Foto: Charles Platiau/Reuters

På mindre end et år har Marco Bizzarri forvandlet italienske Gucci fra et træt bling-image til et af tidens hotteste modemærker. Han tager chancer – men tager ikke sig selv så alvorligt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Nogle vil mene, at det italienske modehus Gucci aldrig er kommet sig over chokket i 2004, da chef­designeren Tom Ford gik, smækkede med døren og tog sin top­direktør Domenico de Sole med.

Ford havde gjort Gucci sexet. Og det blev aldrig helt det samme igen.

Ti år senere – i december 2014 – lignede det så dødsstødet, da Gucci vinkede farvel til endnu en topduo, chefdesigner Frida Giannini og direktør Patrizio di Marco, i skuffelse over dalende salgstal og kreativ stagnation.

Men på mindre end et år er det umulige alligevel sket: Under modehusets nye direktør, den sprælske Marco Bizzarri, er Gucci igen kommet på forkant med de evigt skiftende modetrends.

Bizzarri kan lide at tage chancer. Og ingen var vel større end at vælge en ukendt chefdesigner, Alessandro Michele, der i januar fik præcis fem dage til at skabe sin første kollektion af herretøj.

»Jeg ville have en kreativ leder, som var skør nok til at sige: Okay, jeg laver en kollektion på fem dage,« har Bizzarri fortalt med den tilføjelse, at han nok ikke havde hyret Michele – der da havde ansvaret for Guccis håndtasker – hvis han havde bidt negle over tidsfristen.

Hay

Selv blandt modeverdenens markante personligheder gør Marco Bizzarri indtryk med sin skaldede isse og høje slanke skikkelse, der som regel er iklædt modeskarpt jakkesæt, slips og brillestel. Tilføjet en uhøjtidelig humor, som alligevel vidner om en person præget af en beskeden opvækst som landsbydreng.

Lige som Guccis nye chef­designer måtte Bizzarri også sadle hurtigt, da Francois-Henri Pinault, ejer af luksuskoncernen Kering, der igen ejer Gucci, bad ham tage udfordringen med at forny modehuset. Bizzarri var da få måneder inde i et skræddersyet job med ansvar for de øvrige modemærker i koncernen, der også tæller Yves Saint Laurent, Balenciaga, Alexander McQueen og Boucheron.

Tidligere havde han skabt sig et navn på at gøre Stella McCartney til et rentabelt modemærke og vende Bottega Veneta midt i finanskrisen. Begge modehuse er også ejet af Kering, men Gucci er guldægget med over 50 procent af Kerings omsætning.

malene Birger

Som sådan tilhører Bizzarri en ny generation af ledere i luksus­sektoren, hvis udvikling til en global megaforretning har været en stor omvæltning for mange modehuse – og især for Gucci en svær balancegang mellem masseappel og et eksklusivt image.

Den 53-årige Bizzarri beskrives af venner som lidt forrykt og er kendt for at skyde fra hoften, hvis der skal handles hurtigt. Intuition og indføling er vigtige i en kreativ branche, siger han.

»Jeg mener for det meste, specielt nu om dage, at følelser bør styre mere end rationalitet. Ellers bliver vi for metodiske i vores valg.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere