Del : SMS

Hårdt arbejdende kinesere giver billigere julegaver

julegaver
Det kan ses på familiernes pengepung, at stadig flere af de populære gaver under juletræet bliver produceret i Østen. Foto:

De populære julegaver som legetøj, elektronik, køkkenudstyr og andet boligudstyr er i de seneste år blevet produceret i Kina og det øvrige Østen. Det kan ses på familiernes budgetter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hårdt arbejdende kinesere giver billigere julegaver.

De seneste mange års globalisering har sendt produktionen af populære julegaver som legetøj, elektronik, køkkenudstyr og andet boligudstyr til det fjerne østen, og det har givet de danske familier en solid besparelse.

Det viser beregninger som Dansk Erhverv har lavet.

I analysen kan man se, at en gennemsnitlig dansk familie i år sparer lige over 30.000 kr., fordi mange julegaver bliver fremstillet i Asien, hvor arbejdskraften er billigere.

”Gennem de seneste 15 til 20 år, er der sket et boom i fremstilling af forbrugsvarer i Asien og især i Kina. Det har holdt priserne på disse varegrupper nede. Rent faktisk er flere af disse varegrupper faldet i pris eller steget langt mindre end de generelle forbrugerpriser,” siger Kristoffer Klebak, chef for EU og international afdeling i Dansk Erhverv.

”Det gør, at vores forbrugsmuligheder er blevet øget markant,” siger Kristoffer Klebak.

Dansk Erhverv påpeger, at den en dansk familie i gennemsnit bruger 20.000 kr. om året på beklædning, fodtøj, radio og musikudstyr, computere og udstyr samt spil og legetøj.

Ved at sammenligne prisudviklingen på de varer med inflationen siden 1996 kommer Dansk Erhverv frem til den betydelige besparelse for de danske familier.

Kristoffer Klebak fremhæver, at alene i periode fra 2005 og til 2011 har der været en gevinst på 6.249 kr.

Hos LO er man enig i, at globaliseringen har betydet lavere priser på varer, der bliver importeret.

Det skyldes blandt andet, at der i lande som Kina og Vietnam er mindre fokus på forhold som arbejdsforhold og miljø. Så alt er ikke rosenrødt, påpeger cheføkonom i LO, Jan Kæraa Rasmussen.

”Når det er sagt, er det grundlæggende positivt for alle, at flere lande og befolkninger kommer med som aktive deltagere i verdensøkonomien. Mange hundrede millioner mennesker er løftet ud af fattigdom det sidste tiår, mens de rige landes arbejdere oplever stigende velstand og købekraft,” siger Jan Kæraa Rasmussen.

”Efterhånden er det også blevet interessant at eksportere til de nye markeder, hvor væksten er meget højere end i vores del af verden,” siger Jan Kæraa Rasmussen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere