Del : SMS
Berlingske Business

Grænse-Fakta bliver danske varer med tyske priser

pix-jesper L
Coops koncernchef Jesper Lien er også konstitueret chef for Fakta-kæden. Foto:

De kommende Fakta-supermarkeder syd for den dansk-tyske grænse bliver en hybrid af det kendte danske koncept - krydret med de populære grænsehandelsvarer.

Artiklen fortsætter under annoncen
Fakta-kæden vil have en luns af den lukrative grænsehandel, og det er i høj grad de danske varer, der skal lokke de grænsehandlende danskere ind i de to kommende Fakta-butikker syd for grænsen. Det forklarer Jesper Lien, administrerende direktør i Coop og fungerende kædedirektør for Fakta-kæden.

Butikkerne i henholdsvis Harrislee og Aventoft, der åbner næste år, er målrettet såvel danske som tyske kunder - men sortimentet vil hælde mod den danske smag.

"Vi tager de fleste af de varer, man kender fra de danske Fakta-butikker, og så vil vi selvfølgelig også have de kendte grænsehandel-varer i butikkerne. Det vil være mindst halvdelen af varerne, som man vil kende fra de danske butikker," siger han til Berlingske og tilføjer:

"Hvad præcis det ender med at blive, kommer selvfølgelig an på, hvad kunderne vil have - men som udgangspunkt vil vi føre alle de danske varer, vi har mulighed for."

pix-fakta

Om det er ensbetydende med at mælk, kød og andre varer bliver danskproducerede, vil Jesper Lien ikke lægge sig fast på endnu. Men det danske islæt vil være tydeligt.

"Det hele kommer an på, hvor vi kan få de bedste indkøbspriser. Men vi vil have alle de danske varer, vi overhovedet kan få," siger han.

Med hensyn til prisniveauet, så ønsker Fakta-kædens topchef endnu ikke at lægge konkrete eksempler på bordet. Det som Coop-koncernen - der ejer Fakta-kæden - fokuserer på, er at blive så konkurrencedygtig, at kæden kan få sin luns af grænsehandlen.

"Det vil være prissat konkurrencedygtigt. Vi kan ikke fortælle, hvad priserne bliver endnu, men det bliver naturligvis billigere. Både den tyske moms og de tyske afgifter er lavere. Alene det gør, at der er en konkurrencefordel," siger Jesper Lien.

Det er den stigende grænsehandel, der får Coop til at rykke syd for grænsen nu. Jesper Lien oplever, at der er sket et regulært skred i grænsehandlen de seneste år, og det bliver koncernen nødt til at reagere på.

Fakta-kædens topchef forventer ikke, at åbningen af grænsebutikkerne er ensbetydende med, at der vil blive lukket Fakta-butikker på den anden side af grænsen, siger han til Berlingske.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere