Del : SMS
Berlingske Business

Georg Jensen sælges til arabiske investorer

GeorgeJensenmary_Business
Kronprinsesse Mary i samtale med sølvsmed Jesper Nordø ved åbning af Georg Jensen udstilling i Seoul i maj - det er et af dansk designs helt store ikoner, der nu kommer på arabiske hænder. Foto:

Det danske designikon Georg Jensen bliver solgt til arabisk selskab med speciale i luksusvarer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det højtprofilerede danske designhus Georg Jensen får arabiske ejere. Efter en lang og trang periode med kapitalfonden Axcel som ejer bliver Geog Jensen solgt til Bahrain-selskabet Investcorp for omkring 812 millioner kroner, oplyser Financial Times.

Ifølge den britiske erhvervsavis vil Investcorp senere i dag offentliggøre købet. Prisen er aftalt til 140 mio. dollar, og Bahrain-selskabet har allerede sat navn på flere prominente personer, der skal sættes ind i ledelsen af Georg Jensen.

Ind rykker luksus-iværksætteren David Chu som kreativ chef med titlen chief creative officer. David Chu med en kinesisk-amerikansk baggrund har selv tjent en formue gennem salget af luksusproducenten Nautica. Ind i bestyrelsen rykker Guy Leymarie, tidligere chef for verdens største diamantforhandler De Beers, Cartier og Dunhill. Et tungere navn i luksusbranchen vil være svært at finde.

Designdrevne virksomheder

Investcorp vil tilføre Georg Jensen de muskler, der er nødvendige for at introducere den danske sølvsmedie på det kinesiske marked. Georg Jensen har under kapitalfonden Axcels ejerskab forsøgt selv at komme ind på det kinesiske marked, men uden det store held.

"Vi har tidligere taget mærkevarer som Gucci og Tiffany og har gjort dem til multi-milliard-dollar-business. Vi har perfektioneret formlen, og vi vil gøre det igen," siger Hazem Ben-Gacem, Investcorps europæiske investeringschef, der selv vil rykke ind i ledelsen af Georg Jensen ifølge Financial Times.

Georg Jensen omsatte i 2011 for 160 mio. dollar, men det kinesiske salg tegnede sig kun for 1 million dollar det år sammenlignet med 50 millioner dollar på det lille danske marked.

Danske Georg Jensen solgt til Bahrain

"Hvis man kan sælge for 50 millioner dollar i Danmark, kan vi firedoble det beløb i Kina," forudser Hazen Ben-Gacem, der forudser, at Georg Jensens klassiske enkle design vil appellere til sofistikerede yngre asiatiske kunder, og han udelukker ikke, at den asiatiske forkærlighed for guld vil føre til introduktion af nye kollektioner i Georg Jensen, der siden etableringen i 1904 har specialiseret sig i produktion af kunsthåndværk i sølv.

Investcorp kan ifølge Financial Times planlægge en selvstændig børsnotering af Georg Jensen i Hong Kong, der de senere år har tiltrukket en række europæiske selskaber. Blandt andre modehuset Prada er blevet børsnoteret i Hong Kong. Planerne om en børsnotering af Georg Jensen skulle indgå i en seks års plan, der skal slå Georg Jensens navn fast på det asiatiske marked.

Investcorp har i årtier været storinvestor i luksusbranchen, men har ikke investeret i nye luksusmærker i næsten to årtier. I 1990erne var det Investcorp, der vendte udviklingen i den store italienske modekoncern Gucci, og senere var Investcorp den drivende kraft i den globale ekspansion af det franske smykke- og urfirma Tiffany. Investcorp har samlede investeringer for 11,5 milliarder dollar.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere