Berlingske Business

Georg Jensen går luksusliv i møde

Ulrik Garde Due_business
Georg Jensens topchef Ulrik Garde Due. Foto:

Ulrik Garde Due, designvirksomheden Georg Jensens førstemand vendte i 2007 hjem til den danske erhvervsscene efter at have slået sine folder globalt i et kvart århundrede. Hans internationale udsyn har bragt det danske firma tilbage på den internationale landkort.

108 år på bagen. En række år med underskud, som i 2011 blev vendt til en omsætning på 914 millioner kr. og et nettooverskud på seks millioner kr.

Det er status for den danske designvirksomhed Georg Jensen, som i november fik ny ejer, da kapitalfonden Axcel solgte virksomheden til Investcorp i Bahrain. Et selskab, der med succes bl.a. har revitaliseret luksusmærker som Tiffany og Gucci, så de i dag befinder sig i mærkevarernes superliga.

Ulrik Garde Due, 49 år, som siden 2007 har været administrerende direktør for Georg Jensen, tror, at den ny ejer kan sparke den traditionelle danske sølvsmedie op i den internationale brand-klasse. Han har ikke umiddelbart planer om at finde anden beskæftigelse, selv om han egentlig har fuldført den opgave, han blev sat til - at vende underskud til overskud.

International karriere en fordel

Især dvæler han ved, at de nye ejere, kan »bringe virksomheden op til et helt andet internationalt niveau«. Det pirrer ham, og den vision vil han gerne være med til virkeliggøre.

»Det er helt klart en anden ejer. Managementstilen er meget amerikansk, meget lig den jeg oplevede i Burberry (hvor han arbejdede 1998-2007, red.) i forhold til forventningsniveau, aggressivitet og i forhold til at nå sine mål. En meget vigtig faktor er hastigheden, og hvor hurtigt der skal eksekveres. Plus det stærke internationale udsyn. Det er som at komme tilbage til en mentalitet, jeg kender og forstår. Det betyder, at vi som virksomhed bliver voldsomt udfordret for at nå derhen, hvor forventningsniveauet er sat.«

Ulrik Garde Due havde en international karriere i foruden Burberry, Celine og Cerutti, inden han kom til Georg Jensen.

Selv mener Ulrik Garde Due, at han ikke kunne have løftet opgaven hos Georg Jensen uden sine »internationale forbindelser og den erfaring, jeg har fået ved at arbejde i luksusindustrien i så mange år. Det internationale netværk er unikt, fordi jeg har kunnet ringe op og mødes med nogle mennesker, som jeg har kunnet sparre med, som arbejder inden for luksusbranchen internationalt, og som har kunnet hjælpe mig med at lukke andre døre op. Det har hjulpet mig enormt i mit job hos Georg Jensen.«

Læs hele interviewet med Ulrik Garde Due og om hans turnaround af Georg Jensen i Berlingske Business søndag 30. december 2012.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen