Del : SMS
Berlingske Business

Georg Jensen får millionbøde

pix_ georg jensen bøde
Georg Jensen gik selv til myndigheder, da man opdagede, at man brød konkurrencereglerne. Her er det firmaets populære smykkeserie 'Margueritten'. Foto:

Smykke- og designvirksomheden har punget ud for at have trodset forbud mod bindende priser i forbindelse med videresalg.

Artiklen fortsætter under annoncen

Georg Jensen forlangte i en periode på over to år, at forhandlerne brugte selskabets vejledende priser som mindstepris.

Det var ulovligt, og det har Georg Jensen nu erkendt ved at betale en bøde på en million kroner, oplyser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.

Styrelsen har i fastsættelsen af bødens størrelse lagt vægt på, at de ulovlige krav er indgået i flere aftaler og af forskellige sælgere.

Det har desuden været en formildende omstændighed, at Georg Jensen selv tog kontakt til styrelsen og Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet, da det gik op for firmaet, at det brød loven.

”Ved at samarbejde om sagen har Georg Jensen sparet sig selv og myndighederne for en ressourcekrævende proces. Det sætter jeg pris på, men det ændrer ikke ved, at Georg Jensen ulovligt har krævet, at de vejledende priser skulle være mindstepriser,” siger Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens direktør Agnete Gersing i pressemeddelelsen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere