Del : SMS
Berlingske Business

Gambler Lars Liebst med Tivolis gode navn?

24BUStivoli-1.jpg
Overskrift
Tivolis administrerende direktør Lars Liebst ser ikke den store forskel på, om kunderne spiller på spillemaskiner i selve Tivoli eller på kasino på TivoliCasino. Foto: Thomas Lekfeldt
 

Tivoli vil med nye sideaktiviteter som et online-kasino gøre sig mindre afhængig af vejrgudernes indflydelse på besøgstallene og de økonomiske resultater i forlystelseshaven. Men er det risikabelt at udnytte Tivoli-brandet til noget så risikobetonet som kasinospil?

Artiklen fortsætter under annoncen

I Tivoli er alt ved det gamle. Og så alligevel ikke. Hvert år byder på nye oplevelser. En ny og vildere forlystelse. En juicebar i tidens ånd. Eller gamle kendinge tilført nyt liv. Som i år, hvor den 100 år gamle rutschebane har fået sneklædte bjergtinder, som var rutsche-banens oprindelige vartegn, men også et iskoldt rum for at give fornemmelsen af vinter højt oppe i bjergene.

Trods fornyelserne skal totaloplevelsen af Tivoli imidlertid helst være den samme, for ellers er det jo ikke Tivoli. Og Tivoli ligner da også sig selv. I hvert fald når man går rundt i den 171 år gamle forlystelseshave.

aaa

Men noget er alligevel forandret. For Tivoli er blevet mere end forlystelser, boder, restauranter, underholdning og grønne åndehuller med fine blomsterarrangementer nænsomt fordelt på en matrikel midt i København. Tivoli er også blevet virtuel. Altså ikke sådan, at man kan sidde hjemme i sofaen og få sig en virtuel tur i Odinekspressen med skrig og hvin som underlægningslyd.

Online-kasino i Malta

Nej, Tivoli har vovet et øje og udvidet forretningen med online-kasinoet TivoliCasino.com, hvor man kan spille traditionelle kasinobordspil som blackjack og roulette eller prøve lykken på en af de mere end 140 spille-automater. Og det er ikke bare et lille hyggeligt dansk kasino-site på nettet. Siden er på engelsk, og målgruppen er spillefugle ude i den store verden. Tivoli driver med andre ord et internationalt online-kasino med officiel adresse i Malta, som er et af de lande, der udsteder licenser til international kasinodrift. Kasinoet slog dørene op i juni i år.

Men hvorfor vil Tivoli nu drive onlinekasino i større stil? Og er det klogt at bruge Tivoli-brandet til noget så risikobetonet som kasinospil? Det sidste vender vi tilbage til.

tivoli

Tivolis satsning på online-kasino skal ses som del af en større helhed, som også omfatter en ny Wagamama-restaurant med asiatisk mad på Frederiksberg, en samarbejdsaftale med Arp-Hansen Hotel Group om Hotel Tivoli, musicals som Grease og Dirty Dancing og såkaldte gourmet-popcorn fra den nye Tivoli Popcorn Factory. Stort og småt, som ikke umiddelbart har noget med hinanden at gøre, men som alligevel har ét til fælles.

»Det er alle add-ons til at gøre forretningen Tivoli mere uafhængig af vejret, mindre sæsonbetonet og i stigende grad til en helårsforretning,« siger Lars Liebst, som meget apropos tager imod på en blæsende augustdag, der minder mere om efterår end om sommer.

Samarbejde med Singapore

Bladene på kastanietræerne uden for Lars Liebst vinduer er ved at blive brune, og persiennerne slår mod vinduesrammen hver gang, vinden tager fat. Men 57-årige Lars Liebst ænser det tilsyneladende ikke. Han er optaget af et møde med tre repræsentanter fra Singapore Airlines, som fandt sted umiddelbart før interviewet med Berlingske.

De tre kom for at diskutere et muligt samarbejde mellem Tivoli og flyselskabet. Et møde som måske ikke var kommet i stand, hvis ikke det var for et samarbejde, som Tivoli har indgået med ferie- og forlystelses-øen Sentosa Island i Singapore, og som giver Tivoli en unik eksponering i Asien. Og vice versa med Sentosa Island i Nordeuropa, når Tivoli næste år eksponerer Sentosa Island et sted i Tivoli.

tivoli karrusel

»I foråret var Tivoli-Garden på besøg på Sentosa Island, og de var på TV i det, der svarer til Go’morgen Danmark. Vi skulle have brugt millioner af kroner for at købe os til samme eksponering,« siger Lars Liebst.

Endnu et eksempel på, hvordan Tivoli på nye måder bevæger sig ud over matriklen og de begrænsninger, den trods alt giver – også i forhold til indtjeningen. Selv om både besøgstal og omsætning er steget støt over de seneste mange år til senest 4,2 millioner gæster og en omsætning på næsten 700 millioner kroner i 2013, har der ikke været samme vækst i driftsindtjeningen per omsætningskrone. Overskudsgraden har – bortset fra under den økonomiske højkonjunktur, da den nåede helt op på 12 procent – ligget på fire-seks procent siden midten af 1990erne, da Lars Liebst overtog et økonomisk skrantende Tivoli og fik vendt minus til plus.

De gratis glæder

Ifølge Lars Liebst koster de gratis glæder, som er uløseligt forbundet med Tivoli, på indtjeningen.

»Pantomimeteatret, Tivoli-Garden, Tivolis Symfoniorkester, vores balletskole og hele det musikalske program sluger rigtig mange penge. Og nej, det bidrager ikke med noget økonomisk, men det bidrager med noget helt andet, og vi skal holde fast i det, vi også er kendt for. Det er en del af vores DNA. Men det kan vi kun gøre, fordi vi er en forholdsvis solid virksomhed,« siger Lars Liebst.

tivolicoop

Og fordi Tivoli også har kulturelle forpligtelser, som ikke bare kan skippes, kunne man tilføje. Da Københavns Kommune i 1992 solgte Tivoli-grunden til Tivoli, var det med en servitut om, at Tivolis udvikling skal tage hensyn »til Tivolis fortid og hidtidige udvikling, således at havens sjældne kombination af kulturformidling og bred folkelig underholdningstradition på kommercielt grundlag ... fastholdes«.

Med de kulturelle forpligtelser, det lunefulde danske vejr og Tivolis sæsonbetonede forretning in mente giver det altså rigtig god mening at se sig om efter sideaktiviteter og samarbejdsaftaler, der kan give ny omsætning og indtjening. Selv om Tivoli gennem årene har udvidet sommersæsonen og har fået både en vintersæson med sit julemarked og en efterårssæson med Halloween, som har bidraget væsentligt til Tivolis vækst, er der alligevel flere måneder med tomgang, hvor forlystelserne ikke kører, og Tivoli ligger dødt hen. Tivolis resultat for første halvår er da traditionelt også et underskud. I år var det på 50 millioner kroner.

Lars Liebst, der har stået i spidsen for Tivoli i 18 år, men dog ikke forestiller sig, at han skal pensioneres fra posten, mener, at der er basis for at hæve omsætningen per gæst yderligere.

»Jeg tror da, at vi kan fortsætte, men det er jo ikke kun et spørgsmål om toplinje. Vi skal også kigge på omkostningerne og på, om kapaciteten kan udnyttes bedre,« siger Lars Liebst.

TivoliCasino

Tivoli har i en årrække arbejdet på at udvide sin forretning fra at være sæsonbetonet til at være en helårsforretning, men det er blevet yderligere understreget med Tivolis strategi for 2014-2016. Og TivoliCasino.com er en del af den plan. Tivoli fik sin internationale kasino-licens midt i juni og slog dørene op mindre end to uger efter.

Ifølge Lars Liebst er det for tidligt at sige noget om, hvordan det går med TivoliCasino.com. Men de foreløbige resultater fra Tivolis danske online-kasino TivoliCasino.dk, som gik i luften for to år siden som en slags test af markedet for en mulig international version, giver måske et fingerpeg.

Flere gæster sikrer overskud i Tivoli

Indtægterne fra TivoliCasino.dk var i 2013 på 32,5 millioner kroner med et resultat på 3,5 millioner kroner. I første halvår af 2014 var indtægterne på 23,2 millioner kroner med et resultat på 2,7 millioner kroner. Resultaterne har overgået Tivolis forventninger.

»Vi er overraskede over, hvor store vi er blevet på det marked på så kort tid. Det er gået meget bedre end, vi havde ventet,« siger Lars Liebst, der ikke vil oplyse, hvor meget Tivoli har investeret i sin online-kasino-satsning.

Foreløbig er håbet, at det internationale online-kasino kan give samme indtjening som det danske, men det langsigtede potentiale er selvsagt større.

Kun et enkelt spil på Tivolis online-kasino er i Tivoli-stil, nemlig spillemaskinen Tivoli Bonanza, hvor hjulene lander på karruselheste, isvafler og ballongynger. Men overalt på TivoliCasino.com er referencen til Tivoli-brandet tydelig, og man kan også klikke sig videre til Tivolis hjemmeside og dermed ind i det oprindelige univers, hvorfor online-kasinoet indirekte bliver en markedsføring af Tivoli. Håbet er, at spillefugle ude i verden får øjnene op for Tivoli og måske en dag lægger vejen forbi sammen med familien.

Tivolis overvejelser

Men er det ikke risikabelt at udnytte Tivoli-brandet til noget så risikobetonet som kasinospil?

»Næh, det synes vi ikke. Jeg tror, den første spillemaskine blev stillet op herinde i 1920erne. Så det har i mange år været en integreret del af vores varemærke. I virkeligheden er det jo bare at tage noget, som vi har gjort i mange år, og så prøve at forny det,« siger Lars Liebst.

Tivoli har da også stadig fysiske spille-maskiner, men det er en skrumpende og uddøende forretning. De yngre generationer spiller ikke på enarmede tyveknægte.

Tivoli åbner kaffehanerne for kapselkæmpe1

»Det går kun én vej med de enarmede tyveknægte. Vi kunne vælge enten at steppe helt ud eller sige, at med næsten 100 års erfaring inden for det område, så skulle det være pokkers, om ikke vi også kan det andet. Den udfordring har vi så taget op,« siger Lars Liebst.Har I har haft det i tankerne, at det kunne give negative associationer til Tivoli-brandet?

»Ja, selvfølgelig har vi overvejet det. Men det faldt ud til at sige, at det gør vi, fordi vi har haft det i så mange år, og fordi det har været en så integreret del af vores varemærke. Og vi har altid gjort det på en god og ordentlig måde. Vi er et selskab, hvor man kan stole på, at man får pengene, når man vinder, og vi betaler også skat. Der er fuld gennemsigtighed i vores selskab. Det er også derfor, at vi har valgt at søge international online-kasinolicens på Malta, som er medlem af EU. Det betyder, at lovgivning og skatteforhold er transparente,« siger Lars Liebst.

Tivoli har også en såkaldt Ansvarlig Spil-politik med blandt andet en anbefaling til spillerne om at angive maksimale spillebeløb, så det ikke løber løbsk for en spiller. TivoliCasino har også tilbud om cool off-perioder, hvor spillere kan lade sig udelukke fra spil i en periode.

Uskyldigt brand

Branding-eksperten Martin Roll er på Tivolis vegne betænkelig ved at udnytte Tivoli-brandet til kasinodrift.

»Jeg vil sige, at Tivoli kan gøre næsten alt andet digitalt. Tivoli er jo i bund og grund et meget uskyldigt brand. Med et online-kasino kan Tivoli meget hurtigt komme til at sende nogle andre signaler, og der er mange farer ved at gøre det. Kasinoverdenen forbinder man med afhængighed, pengevask og kriminelle aktiviteter, og kasinospil er i sig selv risikabelt. De fleste taber jo penge. Der kan hurtigt komme negative historier ud. Hvordan vil Tivoli håndtere historier om en person, som har tabt mange penge på deres online-kasino?« spørger Martin Roll.

Han køber ikke Tivoli-bossen Lars Liebsts argument om, at spil altid har været en integreret del af Tivolis varemærke. Set med Martin Rolls øjne er der en væsentlig forskel på at spille online i forhold til at sidde i en af Tivolis spillehaller.

tivolistol

»Det er sværere at gå ind og blive fattig i Tivoli. Det tager længere tid. Hvis du sidder online kan det gå meget stærkere. Der er også den forskel, at folk sidder alene og spiller derhjemme. Dem, der spiller i Tivoli, hvor det passer godt ind, gør det for at få Tivoli-universet med, og det univers, synes jeg ikke, eksisterer online. Det kan hurtigt blive en måde at lave nogle hurtige penge på. Jeg tror i stedet, at Tivoli skal tilbage til kerneforretningen og se, hvordan de tjener flere penge på den. Tivoli sidder på noget helt specielt, som ikke findes andre steder i verden, og det tror jeg, at man skal værne om ved at være meget tro mod kerneforretningen,« siger Martin Roll.

Kasino på Rådhuspladsen

For Tivoli stopper det imidlertid ikke med et online-kasino. Tivolis planer om et fysisk kasino i H.C. Andersen Slottet på Rådhuspladsen lever endnu. Tivoli fik i 2010 licens til at drive et fysisk kasino med planlagt åbning i 2012. Tivoli sadlede dog om og besluttede først at prøve kræfter med et online-kasino. Det var nemmere at gå til, men krævede også en mindre investering end et fysisk kasino.

»Et kasino på Rådhuspladsen er en forholdsvis stor investering, og vi kan ikke klare to store projekter på én gang. Vi har jo også projektet Tivoli Kanten med butikker og restauranter, som har første prioritet lige nu. Herefter kommer overvejelserne om et fysisk kasino,« siger Lars Liebst.

Tivoli har næsten ingen gæld og høj soliditet, så Tivoli kunne ellers nok få lov til at øge sin gearing for at hæve det årlige investeringsniveau fra de vanlige cirka 80-100 millioner kroner, men det gør Tivoli ikke bare lige.

Montana

»Vi er en meget konservativ virksomhed, og under finanskrisen har det været en fordel at være en forholdsvis solid virksomhed. Det betyder også noget i handlen med vores kunder, at de ser os som en solid virksomhed. Det hæger vi meget om. Men selv om vi er et konservativt firma, er det også mange penge at trække op af lommen,« siger Lars Liebst, der dog ikke vil sætte tal på, hvad det kræver af investeringer at etablere et fysisk kasino eller Tivoli Kanten.

Tivoli Kanten er et længe planlagt nybyggeri, der skal ekspandere Tivolis kerneforretning. Tivoli Kanten strækker sig fra Tivolis Hovedindgang langs Bernstorffsgade til restauranten Nimb. Byggeriet skal huse restauranter og butikker og udvide hotel-kapaciteten på Nimb Hotel.

Tivoli satte projektet på pause, da finanskrisen ramte, men pustede nyt liv i det sidste år. Københavns Kommune afviste det imidlertid på grund af facaden mod Hovedbanegården.

Siden har Tivoli været i dialog med kommunen og en ændret udformning, så projektet ifølge Lars Liebst forhåbentlig kan blive godkendt om et års tid.

 

Artiklen fortsætter under billedet
Tivoli tidslinje

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere