Del : SMS
Berlingske Business

Fusion skal få isbiler op i gear

pix-is
Det næste stykke tid skal der forhandles med franchisetagerne. Umiddelbart vil varesortimentet fra Hjem-is overleve, men nogle is overlapper hinanden. For eksempel forhandler Viking Is Friskos Magnum, hvorimod Hjem-is har deres egen version. Undersøgelser og erfaringer skal afgøre, hvilken slags, der får lov til at blive i den rullende fryser.  Foto:

Fusionen mellem de to konkurrenter Viking Is og Hjem-Is skal sætte skub i forretningen og styrke salget i det danske landskab. Men det koster medarbejdere og muligvis varesortiment, lyder det fra direktør for det nye selskab.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der har været flere stridigheder mellem Viking Is og Hjem-Is. I august satte de to parter sig så til forhandlingsbordet og begyndte at snakke sig frem til en fusion. Stridsøksen blev lagt i graven, og Nestlé, der ejer Hjem-Is, har nu valgt at takke ja til det bud, som Viking Is er kommet med.

Ikke meget bliver ændret. Hverken Hjem-Is' varesortiment eller de kendte blå biler bliver skiftet ud. Og navnet lever videre. Selskabet skal hedde Hjem IS Danmark.

pix-hjem

Fusionen skal være med til at styrke forretningen. Både Vikings Is og Hjem-Is har haft det svært på markedet, men ved at gå sammen er der forhåbninger om at kunne øge salget.

Da Viking Is fik mulighed for at få en bid af Hjem-is brandet og den kendte klokke, var det svært at sige nej. Det har også været et bevidst valg at beholde Hjem-Is navnet, og det der følger med. 

»Det mest naturlige var at sige, at nu er det hele Viking Is. Men operativt ville det være helt forkert, fordi der er nogle ressourcer og muligheder i Hjem-is, som vi ikke har. Hjem-Is er et brand, der er kendt af 93 pct. af befolkningen. Klokken er kendt af næsten alle. Hver gang man hører klokken, så tænker man på is,« siger Frank Jørgensen Waller, der er administrerende direktør i Viking Is.

Der hvor udviklingen tager fat er i forhold til udvidelsen af varer. I fremtiden vil der være langt flere frosne vare i isbilerne. Hos Viking Is har man solgt kød-og brødprodukter. 

Ejerkredsen i Viking Is blev sidste år fordoblet. Ud over stifterne Tom og Per Roth består selskabet også af Michael Witt Johansen og Frank Jørgensen Waller. Antallet af partnere har gjort købet muligt for den lille private virksomhed. Frank Jørgensen Waller forklarer, at han for eksempel har gode forbindelser til banker fra sine andre foretagender, der har bakket op om projektet.

Selvom de to tidligere konkurrenter har lagt de følsomme stridigheder bag sig, så er der ikke kun medvind til det nye projekt. Med fusionen står Hjem IS Danmark over for en række udfordringer. Dels er en del af Viking Is' medarbejdere blevet afskediget, og det er nu op til franchisetagerne, om de vil ansætte dem. Den kamp ligger højest på prioriteringslisten lige nu.

»Det er bagsiden af fusionen. Det har gjort ondt. Der er nogle medarbejdere ved os, der skal søge job ved nogle franchisetagere. Vi forsøger selvfølgelig at få alle de medarbejdere i Vikings Is med over i Hjem-is,« siger Frank Jørgensen Waller.

Og så kommer spørgsmålet om varesortimentet. Forhandlingerne begynder inden længe. For mange af de is, som Viking Is har haft, lapper over med Hjem-is´ sortimentet. For eksempel har Hjem-is lavet deres egen Magnum-is, hvorimod Viking Is har forhandlet Friskos Magnum. Den går ikke. 

»Det skal jo ikke være sådan, at man kan købe 17 forskellige is fra bilen, som egentlig er det samme. Vi skal ind og se på, om kunden helst vil købe en ægte magnum eller en udmærket is, der hedder noget andet,« forklarer han.  

Fra den 1. januar 2014 vil der ikke længere køre biler fra Viking Is i det danske landskab. Hjem IS Danmark vil være de eneste. Til at begynde med vil varerne fra Viking Is ikke være at finde i den rullende fryser. I løbet af foråret, når partnerne er kommet frem til en løsning, vil sortimentet fra Viking Is begynde at køres ind - alt efter hvilke varer, der bliver. 
 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere