Del : SMS
Berlingske Business

Fremgang hos Illum efter magre år

SørenVadmand_illum_business
Søren Vadmand, adm. dir. Illum Foto:

Indtjeningen halter stadig i det københavnske stormagasin Illum. Men med øget varepres, flere billigere varer og ekstra mange udsalg er det i 2011 lykkedes at hæve salget med ti procent i et ellers lammet detailmarked.

Artiklen fortsætter under annoncen

Salget stiger igen i Illum. I et svært detailmarked med svag forbrugertillid er det lykkedes det 121 år gamle stormagasin at øge omsætningen med ti procent. Det viser Illums årsregnskab for 2011, som offentliggøres i dag.

»Det er glædeligt, at vi har formået at skabe kunde- og omsætningsfremgang i samtlige måneder i hele 2011 i et marked, som ellers har været plaget af finanskrise,« siger Illums adm. direktør, Søren Vadmand.

Rædselsår på afstand

Fra en af landets dyreste adresser i hjertet af København har Illum i 2011 ramt en omsætning på 650 mio. kroner og lægger dermed yderligere afstand til rædselsåret 2009, da der blev omsat for blot 554 mio. kroner. Salgsfremgangen er sket i takt med, at Illum de seneste to år har øget antallet af koncessioner fra omtrent 100 til cirka 120, fået flere varer på hylderne og kørt med flere udsalgskampagner end tidligere. Illum har foruden de traditionelle sommer- og vinterudsalg indført såkaldte »mid-season-sales« to gange om året midt på sæsonerne. Tilmed har Illum de seneste to år brudt egne traditioner og gennemført fødselsdagssalg med prisnedsættelser på en lang række varer.

De usædvanligt mange tilbud har været nødvendige for at trække penge op af forbrugernes lommer. Men tilbudsstrategien holder ikke i længden, lyder det nu fra Vadmand.

»Vi er ikke et discounthus, og vi skal derfor heller ikke markedsføre os på pris, pris og pris. Jeg fornemmer, at forbrugerne er ved at blive lidt mindre prisfokuserede, end de har været den seneste tid. Så det med at give 20 og 25 procent bliver der mindre af i fremtiden,« siger Søren Vadmand, der tiltrådte som direktør for cirka to år siden.

Forsøger at ændre omdømme

Salget skal i stedet løftes ved en bedre udnyttelse af kvadratmeterne i Illum.

»Tidligere havde vi tomme salgsarealer, og det er noget, der gør ondt. De kvadratmeter er blevet sat i spil, og vi har mange nye koncessioner, der står i kø og gerne vil ind i Illum,« siger Søren Vadmand.

Konkret har Illum de senere år givet mere plads til sportstøj, legetøj, børnetøj og isenkræmmerkæden Inspiration foruden en lang række nye tøjmærker til herrer og damer.

I forsøget på at få nye kunder ind forsøger Vadmand også at få ændret stemningen i stormagasinet.

»Her har været meget hvidt, klinisk og stilrent. Der må godt være lidt mere krads i lakken. Lidt mere riv i det,« sagde han i et interview i 2010 med Berlingske Business.

Dengang berettede han om, at Illum havde en fornem kendskabsgrad på 98 procent, men at stormagasinet samtidig blev opfattet som for »støvet, »dyrt« og »snobbet«. En ny imagemåling vil til oktober vise, om det er lykkedes Illum at ændre sit omdømme.

For ringe indtjening

Foruden problemet med sit omdømme har Illum også haft særdeles vanskeligt ved at tjene penge. Illum har indkasseret et samlet underskud de seneste tre år på tæt ved 200 mio. kroner. I 2011 må ejeren nøjes med et overskud efter skat på 2,5 mio. kroner, og det »er ikke godt nok,« konkluderer Vadmand.

Høje forventninger

Ifølge årsrapporten er forventningen til 2012 da også en »betydelig forbedring af selskabets indtjening, således at ejernes krav til forrentning af den investerede kapital tilgodeses«.

I forsøget på at nedbringe omkostningerne har Vadmand skiftet rengøringsselskabet ud, fundet besparelser på elektriciteten og fyret en række Illum-ansatte.

Foruden en bedre indtjening i 2012 er forventningen, at omsætningen vil stige med 15 procent og runde 750 mio. kroner.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere