Berlingske Business
LIVE
13:57 Walmart og Google tager kampen op med Amazon

Fremgang for B&O på alle fronter

Onsdag - B&O
B&Os nye forretning med hovedtelefoner og mindre, trådløse højttalere i Beoplay-mærkeserien er med til at løfte den danske elektronikproducent tilbage mod at tjene penge. Arkivfoto: Henning Bagger, Scanpix Foto:

Underskuddet falder, og salget af både B&Os klassiske produkter og Beoplay-produkter stiger i tråd med forventningerne.

B&O har netop præsenteret sit første hele regnskabsår med Henrik Clausen ved roret. Og der er fremgang på flere fronter for den danske elektronikvirksomhed.

Omsætningen for hele koncernen er vokset fra 2.633 millioner kroner i 2015/2016 til 2.954 millioner kroner i 2016/2017. Det er især Beoplay-produkterne, der sælger bedre. Her er fremgangen i salget på hele 27 procent til 1.236 millioner kroner. Men også den klassiske B&O-forretning med TV og store lydanlæg er gået en anelse frem, nemlig med tre procent til 1.718 millioner kroner.

I alt er omsætningen steget med 12 procent, hvilket lever op til de forventninger, ledelsen meldte ud tidligere på året. Her var målet en stigning på 10-15 procent. B&O satser på at kunne levere et salg, der stiger »med over ti procent i gennemsnit om året over de næste tre år«. Motoren bliver Beoplay-serien, der skal levere over 20 procents fremgang, hvor de klassiske B&O-produkter kun ventes at få »en lav, etcifret vækst«. Dermed vil det traditionelle B&O-univers snart blive overhalet af den blot fem år gamle opkomling.

15BUSHenrik-Clausen-CEO-B#2.jpg

Underskuddet er halveret - takket være billigere Beoplay-produkter

Driftsresultatet (EBITDA), som for et år siden var på 46 millioner kroner, er nu steget til 199 millioner, mens det samlede resultat efter skat viser et næsten halveret underskud, nemlig på 117 millioner kroner mod 208 millioner for et år siden.

B&O har været nede i en mangeårig bølgedal, hvor oprydning har fulgt oprydning, alt imens der er skåret ned på omkostningerne. Den danske elektronikproducent, som for årtier siden var det store ikon, hvis udstyr - i den pebrede ende af prisskalaen - ethvert ordentligt hjem burde have stående, blev overhalet indenom af »smartbølgen«. B&O kom simpelt hen flere år efter konkurrenterne med nye produkter, der derfor ikke kunne det samme, som man nu forventede af dem, og alligevel skulle man betale dyrt for dem. Men nu er det altså lykkedes for den danske virksomhed at vende skuden.

De lidt billigere B&O-Play-produkter, som henvender sig til en yngre målgruppe, lever også op til målsætningen om en to-cifret vækst - den steg med 27 procent. Beoplay-produkterne udgør nu 42 procent af Bang & Olufsens samlede salg, hvor TV udgør 29 procent, højttalere 13 procent, lydudstyr 8 procent og andre produkter 7 procent. For et år siden stod Beoplay-serien for 37 procent af koncernens samlede omsætning.

B&O solgte i april sit tjekkiske datterselskab til sin amerikanske samarbejdspartner Timphany som led i at lægge mere af produktionen ud til samarbejdspartnere. Samtidig tog B&O en nedskrivning på 120-130 millioner kroner sidst i maj.

Billede

Flere strategiske partnere

Det er i Nordamerika samt Kina og Taiwan, at B&O henter sin større omsætning, og det er Beoplay-produkterne, der trækker den op. Salget i Europa er stort set uændret og dækker over et fald i de klassiske B&O-produkter og en let stigning i Beoplay-salget. Europa er stadig ubestridt det største marked.

En af forandringerne i B&Os strategi er, at virksomheden har indgået et strategisk partnerskab med koreanske LG om udviklingen af teknologi til fjernsyn. Målet er, at samarbejdet skal mindske omkostningerne, gøre produktionen mere omstillingsparat og være et element i planen om at få overskud på bundlinjen.

54-årige Henrik Clausen startede hos B&O 1. juli 2016 efter en lang årrække hos den norske telegigant Telenor, både som administrerende direktør i Danmark og siden hos Telenor i Malaysia. Han er tilfreds med resultatet.

»Vi har stadig et stykke vej, før vi har nået vores langsigtede mål, men vores fremgang viser, at vi er på rette spor. Vi vil fortsætte med at eksekvere på vores strategi og styrke vores fokus på virksomhedens kernekompetencer, så vi fastholder det nuværende vækstmomentum og forbedrer lønsomheden i forretningen,« siger Henrik Clausen i en pressemeddelelse udsendt samtidig med regnskabet.

Bang & Olufsen, der er grundlagt i 1925 og dermed har rundet 90-årsfødselsdagen, har hovedsæde i Struer.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen