Del : SMS
Berlingske Business

Fra ekstravagant embedsmand til nysgerrig middelklasse

24BUSCHINA-EXPORTS-TRADE.jpg
Det er en ny form for kinesiske turister, som vil komme til Danmark de næste år, lyder det fra flere sider. Det skyldes, at kineserne er blevet mere individualistiske i deres rejse- og forbrugsmønster. Foto: Dela Pena/EPA

Mindre ekstravagante indkøb i danske butikker vidner om, at de kinesiske turister forandrer sig betydeligt. Men der er stadig masser af penge at tjene på den nye type kinesiske turister.

Artiklen fortsætter under annoncen

Selv om kineserne passer bedre på deres penge og køber færre af de allerdyreste produkter, så er de stadig en attraktiv målgruppe for dansk detailhandel.

24BUS100-millioner-kinesisk.jpg

For væksten i antallet af kinesiske turister er højere end faldet i deres gennemsnitlige forbrug, og derfor kan de københavnske butikker også i fremtiden gøre en god forretning på kineserne, hvis de sørger for at have de rette tilbud på hylderne. Antallet af hotelovernatninger i Københavns-området foretaget af kinesere voksede med 38 procent i 2012, og i 2013 lød væksten på 32 procent. I årene fremover vil væksten fortsætte, lyder forventningen.

19BUSCanning-Bred.jpg

pix-kinesiske

»Der er ingen grund til at tro, at vækstraterne ændrer sig betydeligt. Vi har en klar forventning om, at vi vil se en meget pæn vækst i antallet af kinesiske turister fremover,« siger Signe Jungersted, Kina-ansvarlig hos Wonderful Copenhagen.

Væksten skyldes, at stadig flere kinesere får mod på og penge til at rejse til Europa i takt med, at økonomien og velstanden i Kina vokser.

Rejser på egen hånd

Men det er en ny form for kinesiske turister, som vil komme til Danmark de næste år, lyder det fra flere sider.

Tidligere kunne en typisk kinesisk turist anes midt i en stor flok af andre kinesiske turister på Strøget trissende efter en kinesisk guide med en farvet paraply, der førte ham sikkert ind hos Københavns mest eksklusive urmagere og guldsmedebutikker. Her købte turisten et guldsmykke til hustruen, et ravsmykke til sin mor og et dyrt armbåndsur til sin chef eller en anden vigtig person i den kinesiske administration. Dernæst blev han sammen med resten af gruppen fragtet videre forbi Den Lille Havfrue til en kort fotosession, inden han blev indkvarteret på et hotel, som han ikke selv havde udvalgt sig.

Men sådan er det ikke længere. Kineserne er blevet mere individualistiske i deres rejse- og forbrugsmønster. De begynder nu at rejse mere på egen hånd, og den udvikling vil accelerere de kommende år.

»Det er en global tendens, at gruppen af kinesiske turister bliver mere forskelligartet end før. Tilmed er udviklingen gået fra, at det før i meget høj grad har været kinesiske statsansatte i regi af officielle delegationer, som kunne rejse ud til dyre destinationer til, at turisme i dag er et fænomen, som breder sig hastigt i den almindelige kinesiske middelklasse,« siger Signe Jungersen.

»Det betyder, at vi nu ser, at helt almindelige folk fra middelklassen rejser ud. Det er både unge og gamle par, som har tjent nok penge til, at de kan rejse. Det er normalt, at de i første omgang rejser som en del af en gruppe, men vi ser nu en stigning i individuelt rejsende,« siger hun.

»Rejsemønstret fra Kina ændrer sig, og der kommer nu flere individuelt rejsende til København end tidligere,« siger Henrik Busch, bestyrelsesformand for »House of Amber«, der har rav- og smykkebutikker ved Nyhavn og Rådhuspladsen i København og desuden sælger en stor del af sine produkter i butikker i Kina.

Effekten fra antikorruptionskampagne

I House of Amber har man ikke kunnet konstatere et fald i gennemsnitssalget til kineserne. Det kan hænge sammen med, at butikken har gjort en særlig indsats for at yde god service til kinesere og andre asiater med sprogkyndigt personale, grøn te og andre særlige tilpasninger.

Henrik Busch nikker dog genkendende til, at der er sket en ændring i kinesernes forbrug det seneste års tid.

»Når jeg rejser i Kina, kan jeg godt mærke, at antikorruptionskampagnen har haft en effekt. Den har betydet færre store ekstravagante festmiddage på femstjernede hoteller, og den har gjort, at folk tænker sig om en ekstra gang, inden de køber ekstrem luksus. Tilmed har gavekulturen ændret sig lidt. Der bliver stadig givet gaver til venner, bekendte og familie, for det ligger meget dybt i den kinesiske kultur. Men det foregår i mindre grad end tidligere, at der bliver givet ekstravagante og store gaver til statsansatte. Det er ikke nær så velset, som det var tidligere.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere