Del : SMS
Berlingske Business

Forsigtigt Barbie-boom hjælper Mattel gennem trægt 2015

MATTEL-RESULTS/
Foto:

Legos ærkerival Mattel har haft et sløvt 2015, hvor dollarkursen gjorde ondt. Barbie var dog et lyspunkt.

Artiklen fortsætter under annoncen

El Segundo: Mens danske Lego buldrer frem, har 2015 været et trægt år for den amerikanske legetøjsgigant Mattel.

Salget er kun steget marginalt, og den stærke dollar har gjort, at hver tjent krone, euro eller yen har skæppet mindre i kassen. Alligevel er der lyspunkter for den pressede producent.

Det viser selskabets årsregnskab, der er offentliggjort mandag aften, og som bliver belønnet med en kursstigning på 6,3 procent i eftermarkedet.

Mattel, der ud over dukken Barbie ejer Fischer Price, Hot Wheels og en stribe andre kendte legetøjsmærker, omsatte for 5,7 milliarder dollar (39 milliarder kroner) i 2015 mod 6,0 milliarder dollar året før.

Overskuddet faldt med en fjerdedel til 369 millioner dollar, 2,5 milliarder kroner.

Fjerner man effekten af den stærke dollar, steg salget af Barbie dog med otte procent i årets tre sidste måneder. Barbies gode år kommer, efter at dukken i årevis har været på retræte presset af konkurrenterne Lego og Hasbro.

PEOPL

- Det er gode nyheder, at de har stoppet blødningen i Barbie-salget. Nu skal de få salget til at vokse i forbindelse med rebrandringprocessen, siger analytiker ved Morningstar Jaime Katz til Bloomberg News.

Hans vurdering er en henvisning til den nylige meddelelse om, at Barbie vil få nye kropsformer som led i et opgør med års kritik af den åleslanke og til tider noget stereotype dukke.

BARBIE

- Vi har nået vores mål om at stabilisere forretningen med øget salg i konstante valutaer. Derudover har vi skabt momentum hos flere af vores store brands, skriver administrerende direktør Chris Sinclair i regnskabet.

Mattels danske konkurrent Lego er endnu ikke kommet med regnskab for 2015. I 2014 omsatte Lego for 28,6 milliarder kroner og fik et nettoresultat på 7 milliarder kroner.

I regnskabet for 2014 skrev Lego, at man forventede forsat vækst i salget i 2015. Dertil kommer, at den stærke dollar, der er dårlig for Mattel, vil være positiv for Legos indtægter fra USA.

Mattel har fortsat svært ved at erobre pigehjerter:

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere