Del : SMS
Berlingske Business

Føtex' Prismatch holder ikke

Selvbetjeningskasser i Føtex
Selvbetjeningskasser i Føtex Foto:

Varehuskæden Føtex' nye våben mod discountkonkurrenterne, Prismatch, kan ikke leve op til løfterne til kunderne om at matche priserne på udvalgte varer hos lavprissupermarkederne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Føtex-varehusenes nye priskoncept, Prismatch, som skal tilbageerobre de kunder, som kæden har tabt til discountsupermarkederne Rema 1000, Fakta, Aldi og Lidl holder ikke. Det skriver Søndagsavisen lørdag.

Søndagsavisen har på to dage undersøgt 66 varer, hvor Føtex skulle give nedslag i prisen som følge af den nye Prismatch-ordning. Men i otte af tilfældene har Føtex ikke registeret den rigtige pris hos discountsupermarkederne, og derved er kunderne gået glip af den rabat, som Føtex har lovet.

For eksempel tog Føtex 16,50 kr. for en pakke 200 gr. Kærgaarden, uden at kompensere for, at man kunne få samme produkt i Coops Fakta-kæde til kun 9,95 kr. Fakta solgte også 900 gr. Tulip bacon for en halvtredser, hvor Føtex tog 74,95 kr. for samme produkt uden at give kunderne rabat.

Ideen med Prismatch er, at Føtex giver en rabat, som udregnes ved, at uafhængige konsulenter ugentligt besøger de fire konkurrerende discountkæder og tjekker deres priser. Samtidig tjekkes konkurrenternes tilbudsaviser. Når kunden kommer til kassen i Føtex, skal kasseapparatet efter planen automatisk regne en eventuel prisforskel ud på den samlede kurv. Prisforskellen skal så fratrækkes og noteres som Prismatch-rabat. Det samlede indkøb skal dog være på mindst 200 kr., og den samlede rabat kan ikke overstige 100 kr.

Ifølge Føtex skulle forbrugerne slippe for at løbe hele byen rundt eller pløje alle tilbudsaviserne igennem for at se, hvor de samlet set kan lave det billigste indkøb af mærkevarerne. 

Føtex' nye direktør, Mette Maix, beklager, at kunderne risikerer at blive snydt.

"Det er rigtig beklageligt, for bare én fejl er for meget. Vi kan se at det er menneskelige fejl, men det er sandelig ikke godt nok. Så det vil vi tjekke op på," siger hun til Søndagsavisen.

Føtex mener selv, at der er tale om en fejlprocent på 6-7 pct., mens Søndagsavisen altså fandt fejl i hver ottende eller 12 pct. af de udvalgte produkter.

Jurist i Forbrugerrådet, Tina Dhanda, kalder Prismatch-konceptet for uigennemskueligt for forbrugerne.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere