Del : SMS

Føtex erklærer konkurrenterne discount-krig

føtex
Føtex, Frederiks Alle Foto:

Supermarkedskæden Føtex går nu til kamp mod discountsupermarkederne, som tiltrækker stadig flere kunder. Med et nyt rabatkoncept vil Føtex erobre kunder fra konkurrenterne fra Norge, Tyskland og ærkerivalen Coop.

Artiklen fortsætter under annoncen

Dansk Supermarkeds Føtex-varehuse indfører på mandag et nyt priskoncept, Prismatch, som skal tilbageerobre de kunder, som kæden har tabt til discountsupermarkeder som Rema 1000, Fakta, Aldi og Lidl.

- Prismatch betyder, at Føtex sikrer, at vi altid matcher prisen på en indkøbskurv fuld af de kendte mærkevarer med en tilsvarende kurv fra den billigste af discountbutikkerne Rema 1000, Fakta, Aldi og Lidl. Det gælder også discountforretningernes ugentlige tilbud på f.eks. Kellogg’s, Arla-mælk og Coca-Cola, forklarer Føtex' nytiltrådte direktør Mette Maix, der tidligere har været chef for Coop-kæden, SuperBrugsen.

Den rabat, som Føtex nu vil tilbyde forbrugerne, udregnes ved, at uafhængige konsulenter ugentligt besøger de fire discountkæder og tjekker deres priser. Samtidig tjekkes konkurrenternes tilbudsaviser. Når kunden kommer til kassen i Føtex, skal kasseapparatet efter planen automatisk regne en eventuel prisforskel ud på den samlede kurv. Prisforskellen fratrækkes og noteres som Prismatch-rabat.

- Forbrugerne slipper for at løbe hele byen rundt eller pløje alle tilbudsaviserne igennem for at se, hvor de samlet set kan lave det billigste indkøb af mærkevarerne. Det har vi gjort for dem, så de får det til en pris, der altid matcher den billigste, siger Mette Maix.

Det samlede indkøb skal dog være på mindst 200 kr., og den samlede rabat kan ikke overstige 100 kr.

Mette Maix, er 42 år, og er netop vendt tilbage til Danmark efter flere år med karriere i udlandet som direktør i den britiske dagligvaregigant Tesco i Slovakiet. Dermed har hun haft et karriereforløb, der ligner Dansk Supermarkeds topchef, Per Bank, der tiltrådte stillingen i den Mærsk-ejede koncern i april.

Per Bank kom til Coop som logisitikdirektør i 2001, og tre år senere blev han topchef for Coop.

I 2009 blev Per Bank hentet til Tesco som direktør for forretningerne i Ungarn, inden han i april 2011 blev commercial director for Tesco i Storbritannien og medlem koncernens øverste ledelse.

Men fra i år udgør Per Bank og Mette Maix altså en slags Tesco-hold i Dansk Supermarkeds kamp mod blandt andre deres tidligere arbejdsgiver, Coop.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere