Del : SMS
Berlingske Business

Flügger-topchef: Har ikke været dygtig nok i Sverige og Norge

Flügger
Flügger tager nu konsekvensen af salgsudviklingen i de to nordiske lande og forsøger med nye ansættelser at styrke organisationen. Foto:

Flügger har ikke været dygtig nok til at drive koncernens salgsorganisationer i Sverige og Norge.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det konkluderer selskabets administrerende direktør, Peter Røpke, over for Ritzau Finans, efter at Flügger onsdag leverede regnskab for første kvartal.

Store it-udfordringer med koncernens ERP-system, der samordner salg, indkøb og ordrer, har præget første kvartals salgsudvikling i Norge og Sverige, hvor salget er faldet til henholdsvis 82 mio. kr. og 199 mio. kr. I første kvartal 2014/15 var tallene henholdsvis 94 mio. kr. og 211 mio. kr.

- Vi er udfordret i Sverige og specielt i Norge, hvor vores leverance-evne har været udfordret. Vi har ikke været dygtige nok til at drive vores salgsorganisationer på de to markeder. Det må vi jo konstatere, og det er noget, vi arbejder på at blive dygtigere til, siger Peter Røpke og forklarer, at markedet i Norge generelt er nede, samtidig med at selskabet har været ramt på valutakursen.

Flügger

Den Rødovre-baserede koncern tager nu også konsekvensen af salgsudviklingen i de to nordiske lande og forsøger med nye ansættelser at styrke organisationen.

Udviklingen i Flügger går dog overordnet set i den rigtige retning, mener direktøren. Selskabet kom ud af første kvartal med et resultat på 61,8 mio. kr. mod 65,3 mio. kr. i samme kvartal sidste år. Driftsresultatet, EBIT, endte på 77,2 mio. kr. mod tidligere 85,5 mio. kr., og koncernen omsatte for 553,9 mio. kr. mod tidligere 561,9 mio. kr.

- Med udgangspunkt i hvor vi startede, synes jeg, at det går den rigtige vej. Vi har fået stabiliseret vores drift, efter at vi skiftede ERP-system, og vi ser noget, der minder om sidste års niveau. Den rejse, vi har begivet os ud på med nye strategier, har ikke nogle nemme løsninger lige rundt om hjørnet, så det er et langt sejt træk, siger Peter Røpke.

flügger

Han fremhæver, at Flügger nu har markedsleverance-situationen under kontrol, og at det har været højt prioriteret at få netop leverance-servicen til kunderne til at fungere.

- Det har så øget nogle lagerbindinger og direkte omkostninger i vores forsyningskæde. Så næste fokus er at få det bragt ned på et normalt niveau, siger Peter Røpke.

Flügger skriver i regnskabet for første kvartal, at der med den nye strategi fremadrettet er fokus på at skabe profitabel vækst, og at dette potentielt kan medføre tab af ikke profitable kunder, hvilket kan få en kortvarig negativ effekt på omsætningen.

flügger

Flüggers administrerende direktør ønsker dog ikke at kommentere nærmere på, hvor stor en del af omsætningen, der på nuværende tidspunkt ikke er profitabel.

- Det er klart, at man i årsregnskabet kan se, at segment 2 ikke er specielt profitabelt. Men det er ikke sådan, at jeg forventer, at vi kunde for kunde siger, at vi ikke vil handle med en bestemt kunde mere. Det handler mere om, hvad det er for en type forretning, vi har med de forskellige kunder. Og det er en forhandling og dialog, vi har med dem individuelt, siger han.

01busPix-Steffen Juncker.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere