Del : SMS
Berlingske Business

Flere kaffebarer på vej til danskerne

Baresso
Baresso kommer med første årsregnskab som kapitalfondsejet virksomhed. Interview med ny administrerende direktør Nickolas Krabbe om strategi og planer om at vokse.

Den danske kaffekæde Baresso er med den nye ejer, investeringsselskabet Jab Holding, klar til at åbne 30 nye kaffebarer i både storbyer og mindre byer. Virksomheden må dog tage et tab i 2015 efter omkostninger ved salget.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kaffeglade danskere kan glæde sig over endnu flere kaffebarer på gader og stræder, når Baresso med kapital fra nye ejere åbner 30 nye kaffebarer de næste tre år. Det er næsten en fordobling af de 35 eksisterende Baresso-cafeer, der i dag findes i Danmark. Allerede i 2016 vil Baresso åbne 11-13 nye kaffebarer, og det er ikke kun i de danske storbyer, Baresso slår sig ned, fortæller kædens adm. direktør, Nickolas Krabbe Bjerg.

»Vi vil sætte os fuldt ud på det danske marked og være den foretrukne kaffekæde. Det vil vi blandt andet gøre ved at komme ud i yderområderne i Danmark, det vil sige de større provinsbyer,« siger Nickolas Krabbe Bjerg, som har stået i spidsen for Baresso siden årsskiftet, da stifter Kenneth Luciani trådte tilbage i forbindelse med salget.

mandag

Baresso fremlægger onsdag årsregnskab for 2015, og den nye direktør kan glæde sig over fremgang i omsætningen på godt ti procent. Til gengæld har det kostet at blive solgt. Baresso ender i 2015 med et underskud på 4,6 millioner kroner på grund af engangsomkostninger i forbindelse med salget.

Pix-Baresso

Baressos nye ejer er det tyske investeringsselskab Jab Holding, som samtidig med købet af Baresso erhvervede sig den noget større svenske kaffekæde Espresso House. Den svenske kæde har 187 kaffebarer i Sverige, 23 i Norge og tre i Finland, og i april åbner den første Espresso House-café på Rådhuspladsen i København tæt på Baresso. Samarbejdet mellem de to kæder skal blandt andet give mulighed for at placere kaffebarer tættere på hinanden, men Baressos administrerende direktør vil også tage ved lære af den erfaring, den svenske søster har med ekspansion i mindre byer.

»Vi kan med fordel trække på de erfaringer, som de har gjort. De er i fuld gang med at identificere de muligheder, der er i byer med 10.000-15.000 indbyggere, og selv om det svenske marked er anderledes end det danske, er vi inspireret af den succes, de har haft,« siger Nickolas Krabbe Bjerg.

Kaffebar

Baresso er allerede i Vejle og Slagelse, men ser også konkret på muligheder for at åbne i blandt andet Silkeborg.

»Det har været en positiv modtagelse i Slagelse, og det giver en stimulering til, at vi gerne vil mere den vej,« siger Nickolas Krabbe Bjerg, som konstaterer, at der trods Danmarks lille størrelse er store kulturelle forskelle i landet, også når det kommer til adfærdsmønstre i forbindelse med kaffevaner. Det er stadig langt mere udbredt at tage en kop kaffe med på vejen i de større byer, og derfor er det også stadig her, Baresso i første omgang holder fokus.

Kaffebar

»I første omgang handler det om at få afdækket det åbenlyse potentiale i København, Aarhus, Alborg og Odense, så de eksisterende markeder bliver lukket af, så vi 100 procent kan sætte fokus på at brede brandet ud i resten af landet,« siger Nickolas Krabbe Bjerg.

Det er godt et år siden, at Baresso blev købt af Jab Holding, og den langsigtede plan er, at den danske kaffekæde sammen med svenske Espresso House skal vokse i hele Norden.

23BUSPix-Kenneth-Luciani.jpg

Baresso blev stiftet i 2000 af Kenneth P. Luciani og en lille gruppe investorer og er Danmarks største kaffekæde. Foruden 35 konceptkaffebarer har Baresso 16 franchisekaffebarer ejet af blandt andre DFDS Seaways, Mols-Linien og Coop Danmark. Virksomheden beskæftiger flere end 500 medarbejdere.

STARBUCKS

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere