Del : SMS
Berlingske Business

Flere bøder på vej til virksomhederne

Flere bøder på vej til  virksomhederne - 1
Forbrugerombudsmand Henrik Øe er rigtig godt tilfreds med den nye mulighed for at lukke sager med bøder til virksomheder. En fordel for alle parter. Det frigør tid til at indlede nye sager. Foto:

Forbruger-ombudsmanden får lov til at udstede bøder ifølge et nyt lovforslag, og det vil betyde flere bøder til danske virksomheder. Både forbrugere og erhvervslivet er med på forslaget.

Artiklen fortsætter under annoncen

Flere virksomheder kan se frem til et økonomisk rap over nallerne, hvis de bevæger sig på den forkerte side af loven. Det bliver konsekvensen af et lovforslag, som allerede fra efteråret kan give forbrugerombudsmanden beføjelse til selv at udstede bøder.

»Alt andet lige, så vil det betyde flere sager og flere bøder,« siger Henrik Øe, forbrugerombudsmand, der er glad for regeringens forslag til ændring af markedsføringslovenMed lovændringen slipper han for at bruge tid på at forberede sager til politiet og være i dialog med ordensmagten om sagerne.»Det betyder, at vi skal bruge færre arbejdstimer på en sag, og det giver så frie hænder til at tage andre sager op,« siger Henrik Øe, der mener, at det vil give en betydelig præventiv effekt, hvis han kan tage flere sager op.

En win-win-win

Efter forbrugerombudsmandens vurdering vil lovforslaget sikre en såkaldt win-win-win-situation. Han kan gå efter flere virksomheder og dermed få flere til at makke ret. Politiet slipper for en række sager og får dermed frigjort ressourcer til andet arbejde. Og virksomhederne vil også opleve det som en fordel, lyder forbrugerombudsmandens forudsigelse.

»Jeg tror, at mange vil synes, at en hurtig bøde er en god måde at få sagen lukket på, hvis man allerede godt ved, at man har overtrådt loven. Som situationen er i dag skal virksomhederne igennem hele retsmaskineriet, og det kan være hårdt for deres image,« siger han og uddyber.»I de situationer, hvor der er en alvorlig overtrædelse, der skal jeg offentliggøre det, når jeg politianmelder en virksomhed. Herefter skal politiet ekspedere sagen, og der går så et halvt eller et helt år, inden virksomheden bliver præsenteret for bøden og betaler den. Det betyder, at jeg igen sender en pressemeddelelse ud,« siger han.Bliver lovforslaget vedtaget, vil forbrugerombudsmanden kunne udstede bøder formentlig i 10.000 kroners klassen, og hvis virksomheden begår denne samme overtrædelse flere gange, vil bøde kunne forhøjes.

Ingen områder udelukket

Det er endnu ikke fastlagt, hvor mange områder forbrugerombudsmanden får ret til at udstede bøder på.

»Ingen områder er udelukket. Men erhvervs og justitsministeren skal lave en bekendtgørelse, hvor områderne fremgår,« siger Henrik Øe.Dog fremgår det allerede nu af lovforslaget, at forbrugerombudsmanden kun kan udstede en bøde, hvis virksomheden anerkender, at der har været en overtrædelse, og at der er nogle faste bødeniveauer på området.»Spam vil være et oplagt område at bruge beføjelsen på. Et andet område kunne være håndværkere, der reklamerer med, at de er medlem af byggegarantiordningen uden at være det. På det har vi nu et fast niveau i helt simple sager på 20.000 kr. Det vil også være oplagt som administrativ bøde,« siger Henrik Øe.Klager over spam fylder meget i de henvendelser, som forbrugerombudsmanden modtager. Hver eneste måned får Forbrugerombudsmandens særlige spampostkasse op mod 1.000 klager fra forbrugere, der har fået nok af uønskede reklamer på e-mail og sms’er.

Opbakning fra Forbrugerrådet

Forbrugerrådet bakker om at give forbrugerombudsmanden flere beføjelser, og vicedirektør Vagn Jelsøe er begejstret over udsigten til en stærkere Forbrugerombudsmand-institution.

»Det er meget fornuftigt at give ham mulighed for at udstede administrative bøder. Der bliver jo ikke tale om, at han kan give bøder til hvem som helst for hvad som helst. Der tales tydeligt om ukomplicerede sager i lovforslaget,« siger Vagn Jelsøe, der mener, at det er spild af ressourcer at sagerne i dag skal forbi politiet, inden virksomheder kan få en bøde.»I mange af sagerne inden for spam og vildledende markedsføring er en politianmeldelse som at skyde gråspurve med kanoner, og det er er ikke altid, at politiet lige prioriterer det allerhøjest. I det lys er det en rigtig god idé at lade sagen blive hos forbrugerombudsmanden, som jo har det som førsteprioritet at bekæmpe den slags,« siger han.Også Dansk Erhverv accepterer, at forbrugerombudsmanden får beføjelse til at udstede bøder.»Overordnet set er administrative bøder noget juks, som vi af retssikkerhedsmæssige grunde i mange tilfælde er stærkt imod. Men i præcis dette lovforslag er der sat så mange værn op mod det, at vi helt undtagelsesvist synes, at det ser fornuftigt ud,« siger advokat og chefkonsulent i Dansk Erhverv Lars Qustigaard Bay.

»Når vi accepterer forslaget, hænger det også sammen med, at Forbrugerombudsmanden har en forudsigelighed sine afgørelser – og ikke mindst, at virksomhederne har retten til at sige nej til bøden, og så går sagen videre til domstolene,« siger Lars Quistgaard Bay og tilføjer.»Yderligere har forslaget den kæmpe fordel, at hvis forbrugerombudsmanden og virksomheden er enige om forseelsen, så kan man jo lige så godt få sagen overstået uden at belaste flere parter, herunder politiet, med administrativt bøvl,« siger han.Forbrugerombudsmanden ønsker ikke at spå om, hvor mange flere bøder der vil blive udstedt med den nye lovgivning, men de seneste to år har han indgivet 16 politianmeldelser om spam. I samme periode har 11 anmeldelser resulteret i bødestraf.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere