Del : SMS
Berlingske Business

Fire ud af fem storklubber kører med underskud

28BUSjubelmidtjylland-16001.jpg
FC Midtjylland vandt det danske mesterskab i sidste sæson. Men klubkassen endte med et underskud på knap 60 millioner. Sejren var hjemme 21. maj efter 0-0 ude mod FC Vestsjælland. Foto: Anders Kjørbye

Fodboldklubberne i Danmark driver forretningerne med en satset kommerciel logik, hvor det ofte handler lige så meget om at opnå sportslige resultater som at tjene penge. Berlingske Business har kigget nærmere på et udsnit af klubberne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Forestil dig Dansk Banks topchef Thomas Borgen prædike for aktionærer, at forretningen er god, så længe bundlinjen bare går i nul. Eller tænk hvis Vestas-bossen Anders Runevad slog fast, at selskabet baserede dets regnskab på at vinde gigantstore mølleordre flere år ud i fremtiden.

Nej vel. Det virker urealistisk.

Men det er dog virkeligheden i danske fodboldklubber, der ofte baserer deres økonomi på tvivlsomme TV-indtægter og deltagelse i store europæiske turneringer.

En gennemgang, Berlingske Business Research har foretaget, viser, at fire ud af fem af de store, danske fodboldforretninger kørte med underskud det seneste år.

Randers FC og Jonas Borring ophæver kontrakt

Danmarks største fodboldforretning, FC København, lider under manglende deltagelse i de glitrede europæiske turneringer.

Parken, der driver holdet FC København, landede på et minus på 34,4 millioner kroner efter skat. Selskabet vurderede i årsregnskabet, at manglende europæisk deltagelse har kostet 53,5 millioner kroner.

Faktisk var det millioner fra badelandet Lalandia, der forhindrede et endnu større minus i FCK.

Samme historie viser sig i FC Midtjylland, hvor et benhårdt sats på at vinde mesterskabet i sidste sæson bonede ud med tocifret millionunderskud. Ganske vist vandt klubben mesterskabet, men nu skal et hul på knap 60 millioner lukkes af klubejeren Matthew Benhams pengetank.

Aab er eneste klub med overskud

Den eneste af fodboldklubberne i gennemgangen, der kan mønstre et overskud er AaB, som for år tilbage frygtede et kollaps i forretningen.

I det nordjyske har man nu netop valgt at droppe alt for optimistiske skøn på fremtiden. Man budgetterer således hverken med spillersalg eller europæisk deltagelse.

»Vi vil drive en bæredygtig forretning. Vores ambition er at gå i nul, så tager vi, hvad der måtte komme derudover af ekstraordinære indtægter. Og når vi får dem, så reinvesterer vi dem i den sportslige forretning eller på kommercielle dele af forretningen,« siger administrerende direktør Stephan Schors.

JCH

Det skal være plads i økonomien til, at man kan spille en jævn sæson, lade være med at sælge spillere og stadig få et fornuftigt resultat, der ikke giver et underskud, lyder det fra direktøren.

Normalt vil en virksomhed jagte større profit og sikre ekstra kroner i kassen, men det er noget andet, når man driver en fodboldforretning, mener Stephan Schors.

»Vi er atypiske fra andre normale virksomheder. Men vi har opbakning til vores retning fra de største aktionærer. Det er klart, at hvis Danske Bank gik ud og sagde, at de bare skulle lave et nulresultat, så vil det nok skuffe nogen,« siger han og uddyber:

»Vores mission og eksistensberettigelse er at skabe oplevelser,« siger han og slår fast, at det vil kræver ekstraordinært store spillersalg eller gruppespil, hvis klubben skal stille forslag om udbytte til aktionærerne.

Brøndby på jagt efter 127 millioner

Mens der er overskud i AaB, ser det noget anderledes ud på Københavns vestegn, hvor Brøndby IF tumler med økonomien. Klubben har den seneste tid været mest omtalt for et særdeles obskurt skue, hvor bestyrelsesformanden Jan Bech Andersen under falsk navn på et onlineforum angreb evnerne hos klubbens træner Thomas Frank, der forlod sin stilling.

Men også den økonomiske virkelighed trænger sig på i den traditionsrige og stolte klub, der lige nu jager en indsprøjtning på 127 millioner kroner.

»Vi kan i dag konstatere, at der i fodboldens verden er mange økonomiske genveje til succes, men kun få, der skaber værdi og varer ved. I de sidste ti år har vi som klub på nærmeste hold oplevet, hvordan sådanne umiddelbare genveje til succes kan være både besnærende og fristende, men svære at indfri,« skrev bestyrelsesformanden Jan Bech Andersen i årsrapporten for 2015 om klubbens økonomi.

I Divisionsforeningen, der repræsenterer de bedste danske fodboldklubber ned til og med 2. division, mener direktør Claus Thomsen, at superligaklubberne generelt klarer sig fornuftigt. Han påpeger, at der kun har været én konkurs i superligaen, hvilket skete for Lyngby i 2001.

23BUSPix1-indvendig-Tom-Ver.jpg

Fornuftig forretning

Derudover er den samlede omsætning vokset siden begyndelsen af 90erne dog undtaget årene efter finanskrisen, påpeger Claus Thomsen.

»Fodbold er først og fremmest sport. Men fodbold kan også være forretning; vi har lige set FC Nordsjælland blive handlet meget dyrt. Så på mange måder kan det være en fornuftig forretning,« siger han og peger på, at FC Nordsjælland i december blev købt af udenlandske investorer for op mod 100 millioner kroner.

Claus Thomsen påpeger også, at fodboldklubber skaber en værdi for deres kunder som sponsorer og for de medier, der kan vise kampene på TV.

Han mener også, at bevågenhed på fodboldklubbernes forretning langt overstiger deres reelle betydning i samfundsøkonomien. Ifølge ham fylder fodbold ti procent af mediefladen, men udgør kun 0,1 procent af den samlede økonomi.

»Der er jo tale om små og mellemstore virksomheder, men man tror de er store, fordi de er hypereksponeret,« siger han.

Ud over FCK, Brøndby og FCM blev det også til underskud i AGF, der har forskudt regnskabsår.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere