Del : SMS
Berlingske Business

Fedt- og sukkerafgifter sender danskerne syd for grænsen

Danskerne bruger flere penge på dagligvarer i Tyskland end for et år siden, viser ny undersøgelse fra FDB. De nye afgifter får danskerne til at svigte de hjemlige butikker, siger formand for FDB.

Artiklen fortsætter under annoncen

Fedt- og sukkerafgifterne, der blev indført sidste år, får flere danskere til at starte bilen og køre til Tyskland for at handle stort ind af dagligvarer. En ny undersøgelse, som FDB har gennemført, viser, at halvdelen af de danskere, der i forvejen køber ind syd for grænsen, nu bruger flere penge på almindelige dagligvarer som kød og smør, end de gjorde for et år siden.

- Den eneste konklusion, som vi kan drage af undersøgelsen er, at afgifterne, der blev indført i efteråret, har været dråben, der fik bægeret til at flyde over. Før foretrak de fleste danskere trods alt at købe varer fra danske leverandører, men det er åbenbart mindre vigtigt nu, fordi prisforskellene er blevet så store, siger Lasse Bolander, formand for FDB, som blandt andet driver butikskæderne SuperBrugsen, Kvickly, Fakta og Irma.

Lektor Susanne Bygvrå fra Institut for Grænseforskning ved Syddanske Universitet tvivler heller ikke på, at en forhøjet sukker- og fedtafgift har indvirkning på folks forbrugsmønster, når det drejer sig om grænsehandel.

- Danskerne reagerer økonomisk rationelt, så snart de finder ud af, at der er større prisforskelle. Så kører de gerne længere for at spare, siger Susanne Bygvrå.

Det er ikke noget nyt, at danskerne gerne kører udenlands - og især til Tyskland - hvis de kan handle billigere ind. Men hvor det før var luksusvarer som øl, vin, spiritus og sodavand, der var run på, er det nu i stigende grad dagligvarer, og det bekymrer FDB.

- Det er meget alvorligt. Nye tal viste for nylig, at mængden af dagligvarer, der købes i danske butikker, er faldet. Det undrer os, for nok er der krise, men så skulle man tro, at folk i stedet blot købte billigere varer. Men de er helt holdt op med at forbruge. Nu viser vores undersøgelse med al ønskelig tydelighed, at mere dagligvarehandel flytter til udlandet, siger Lasse Bolander.

Nedgangen i salget i FDBs butikker stiger mærkbart, jo tættere man kommer på den dansk-tyske grænse. Hvis tendensen med faldende handel herhjemme fortsætter, er Lasse Bolander ikke i tvivl om, at koncernen må lukke butikker.

- Og det betyder tab af arbejdspladser og manglende service for forbrugerne, der så må køre længere for at handle ind, siger han.

Der findes ikke et nøjagtigt tal for, hvor mange milliarder danskerne hvert år bruger på grænsehandel. Beregninger peger på omkring 12 milliarder, hvis man tæller regner øl, sodavand og slik med, og det svarer ifølge Bolander til omsætningen i en af de største af FDBs butikskæder.

Undersøgelsen viser, at 80 procent - fire ud af fem - »nogle gange« handler i Sverige eller Tyskland, og ud af dem køber hver anden også dagligvarer.

Ifølge Susanne Bygvrå er det en »meget, meget stor« del af befolkningen, der med større eller mindre hyppighed handler i udlandet, og det går især ud over detailhandlen i grænseområdet og hele det sydlige Danmark.

- Tidligere kunne købmændene i området godt leve med at sælge mindre vin og øl. Men det er klart, at det bliver sværere, når det er hele sortimentet af varer, der rammes, siger Susanne Bygvrå. Hun påpeger, at den øgede købelyst i dag omfatter mange forskellige varer, og ikke blot dagligvarer.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere