Del : SMS
Berlingske Business

Fattige får milliarder til forbrug

EUROPE-INDUSTRY/
Arkiv Foto:

Virksomheder kan tjene milliarder af kroner, hvis de allerede nu fokuserer på de 480 millioner fattige kinesere og indere, som i løbet af de kommende ti år får penge til forbrug.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske og udenlandske virksomheder må ikke overse de fattige borgere, når de går på kundejagt i Kina og Indien. Frem mod 2020 vil op imod 480 millioner kinesere og indere, som i dag lever under den internationale fattigsomsgrænse, tage del i det økonomiske boom og få råd til forbrug. De vil blive en del af den lavere middelklasse og bruge milliarder af kroner på ting, som de i mange år kun har kunnet drømme om: Modetøj, elektronik, sund mad, personlig pleje og andre forbrugsgoder.

Forbruget vil stige med mere end 1.300 milliarder kroner i løbet af de kommende ti år, anslår Boston Consulting Group, som netop har udgivet bogen »The $10 Trillion Prize«.De fire forfattere, som står bag bogen, råder virksomhederne til at lære de kommende kunder at kende allerede nu, hvis de vil have del i den kommende forbrugsfest.»Disse left-behinds skal ikke overses. I vores arbejde har vi derfor identificeret flere nøglestrategier for, hvordan man tackler gruppen,« skriver forfatterne.

Tilpasning af produkter

Det første skridt på vejen er at tilpasse produkterne til de fattige kunder, så de allerede nu får øjnene op for produktet. Hvis man eksempelvis producerer shampoo, kan man lave nogle mindre flasker, som disse left-behinds har råd til at købe.

Andet skridt er at have salgssteder i nærheden af de fattige forbrugere og dermed lave et marked blandt den store gruppe af borgere, som kun har en lille sum penge til forbrug. Tredje skridt er at uddanne borgerne og få dem til at forstå fordelene ved det enkelte produkt. Mange af de fattige borgere har kun begrænset adgang til massemedierne, og de kender derfor ikke produkterne og deres værdi.Som et fjerde skridt anbefaler forfatterne, at virksomhederne samarbejder, mens de – som et sidste og afgørende punkt – gør klogt i at forstå og adlyde de revideringer, som bliver lavet i de to lande, skriver forfatterne:»De fattige er en topprioritet hos Kinas og Indiens regeringer. Utallige initiativer og subsidier skal afhjælpe de værste problemer – specielt dem der relaterer sig til sundhed.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere