Berlingske Business
LIVE
13:57 Walmart og Google tager kampen op med Amazon

Familiefejde sender krokodille til Schweiz

lacoste
Lacoste er nu ikke længere på franske hænder Foto:

Den franske tøj-koncern Lacoste, der i høj grad er kendt for sit krokodillelogo, er efter en dramatisk familiefejde havnet på schweiziske hænder.

Tilbage i 80'erne var det franske tøjmærke Lacoste så populært herhjemme, at unge forbrugere valgte at købe og sy krokodille-logoer på deres bluser og frakker i et forsøg på at være med på moden. Nu er den franske kroko-dille flyttet til Schweiz.

Bestyrelsesesformand Sophie Lacoste Dournel og en gruppe øvrige familiemedlemmer, der sidder på 28 procent af aktierne i selskabet, har meddelt, at de "med stor sorg" har valgt at sælge deres ejerandel til det schweiziske holdingselskab Maus Frères.

Dramatisk familiefejde bag

Beslutningen markeder slutningen på en 80 år lang æra for det franske selskab, og kommer efter en dramatisk fejde mellem to generationer i Lacoste Dournel-familien.

FILES-FRANCE-RETAIL-LUXURY-COMPANY-RESULTS-LVMH

Fejden endte med, at Sophie Lacoste Dournel vristede magten fra sin egen far, Michel Lacoste, som siden 2005 havde været bestyrelsesformand i selskabet Lacoste SA. Familiestridighederne har i den grad også været offentlige, fordi Michel Lacoste i medierne har kritiseret sin datter.

"Hun har aldrig brugt en dag af sit liv i det her selskab og har ikke evnerne til at lede det," sagde han blandt andet i et interview med den franske avis Le Monde i september.

Solgte ejerandel efter datters ydmygelse

Michel Lacoste svarede igen på sin datters ydmygende magtovertagelse, ved - sammen med en række andre familiemedlemmer - at sælge deres aktieandel på 30,3 procent til det schweiziske holdingselskab, Maus Fréres- med henvisning til, at situationen i selskabet var "uholdbar. "

Maus Fréres ejede i forvejen 35 procent af aktierne, og fik dermed reelt magten i selskabet. De gav derefter Sophie Lacoste Dournel og hendes støtter valget mellem enten at købe alle aktier i selskabet tilbage til en høj pris, eller sælge deres aktieandel til den samme kurs, som hendes far havde fået.

Alle muligheder var undersøgt

På en pressekonference onsdag sagde Sophie Lacoste Dournel, at alle muligheder for at finde finansiering til at overtage hele selskabet var blevet undersøgt, men:

"Men til den værdifastsættelse blev det meget kompliceret. Vi var i situation med personlige konflikter, som var meget svære at løse," sagde hun til pressen.

Den ikoniske franske tøjkoncern blev stiftet i 1933 af René Lacoste, som var tennisspiller på højt plan. Han fik kælenavnet "Krokodillen" af sine fans pga. sin vedholdenhed på banen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen