Del : SMS
Berlingske Business

Fakta leverer rekordoverskud

Discount
Mange danskere foretrækker i dag discountbutikker som Netto og Fakta frem for dyrere supermarkeder. I 2010 viste salget i Netto fremgang og i dag offentliggør Fakta årsregnskabet for 2010. Foto:

Discountkæden Fakta opnåede i 2010 sit bedste resultat nogensinde (opdateret: 13:45).

Artiklen fortsætter under annoncen

Med et driftsresultat på 238 millioner kr. i 2010, forbedrer Fakta sig med 90 millioner kroner i forhold til sidste regnskabsår og leverer dermed det bedste resultat nogensinde. Det oplyser Faktas ejer Coop i en pressemeddelelse.

Samtidig er omsætningen øget fra 7,9 milliarder kr. til 8,5 milliarder kr.

”Årsagerne til resultatfremgangen er omsætningsvækst, en stor og meget engageret indsats af de 6200 medarbejdere i Fakta samt realisering af stordriftsfordele som følge af tættere indkøbssamarbejde mellem Fakta og de øvrige kæder i Coop familien,” udtaler Jesper Lien, Coop, der er bestyrelsesformand for Fakta A/S og adm. dir. i Coop, i pressemeddelelsen.

Rider på discountbølgende

Fakta rider på ryggen af en stor discountbølge, som ruller ind over landet. For få uger siden kunne Netto fortælle om fremgang i 2010, og på bare ti år er antallet af discountbutikker i Danmark vokset fra 829 til 1.365, kunne Berlingske Business fortælle forleden. I samme periode er deres andel af dagligvaremarkedet vokset fra 23,1 til 33,1 procent.

2010 bød på flere forandringer i Fakta. Michael Christiansen kom til som ny direktør, og han smed Faktas berømte slogan på porten. Før hed det "Det tager kun 5 minutter, men vi vil så gerne have, du bliver lidt længere". I dag hedder det blot "Sund fornuft".

Foruden Fakta huserer Netto, Aldi, Lidl, Rema 1000 og Kiwi på det danske discountmarked for dagligvarer.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere