Del : SMS
Berlingske Business

Fakta-chefen: »Hvis der er noget, der kan tænde mig, er det udfordringer«

24BUSNiels-Karstensen.jpg
Coops ledelse brugte cirka et år på at finde en kædechef til Fakta, inden Niels Karsten sagde ja til at begynde i jobbet 1. september 2013. Han har en fortid som kædedirektør i Dagligbrugsen, salgsdirektør i Kvickly og kædechef i Føtex. Foto: Kasper Palsnov

Der er underskud i forretningen, og konceptet passer ikke til markedet. Men et nyt Fakta er så småt ved at tage form, og det bliver en succes, bebuder kædechef Niels Karstensen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det kan godt være, at bundlinjen er blodrød, og at Fakta er på vej med sit dårligste regnskab nogensinde.

Men der er grundlæggende styr på butikken, forsikrer kædechef i Fakta Niels Karstensen. Underskuddet giver ham ikke anledning til bekymring.

24BUSfakta2.jpg

»Nej, jeg sidder ikke og ryster på hånden. Vi er på vej i den rigtige retning. Men det er med bittesmå skridt,« siger Niels Karstensen, der blev kædedirektør i Fakta 1. september 2013 efter en chef-fri periode i Fakta på et år.

Det har været svært at finde en Fakta-chef. Du sagde ja. Hvorfor?

»Jeg er det, man kalder en rigtig købmand, og hvis der er noget, der kan tænde mig, så er det udfordringer. Og den udfordring, jeg så i Fakta, kunne jeg ikke sige nej til. Men det bliver en proces, der tager tid og kræver tålmodighed.

Man kunne sige, at I tværtimod skal skynde jer?

»Nej, vi må være grundige. For ellers ender det i flere taktiske manøvrer. Nu skal vi én gang for alle få skabt den rigtige strategiske position for Fakta, og jeg er meget opsat på sammen med de 8.000 ansatte i Fakta at skabe et helt nyt Fakta, som bliver en succes,« siger Niels Karstensen.

24BUSfakta.jpg

Var du betænkelig over, om du ville få nok tid til at gennemføre gennemgribende strategiske ændringer, da du sagde ja til jobbet?

»Nej, det fik jeg afstemt med bestyrelsesformand Lasse Bolander dengang. Vi havde en meget klar forventningsafstemning, som vi også senere hen har fulgt op på med bestyrelsen.«

Hvor lang tid tager det at gøre Fakta velkørende og konkurrencestærk?

»Når jeg sidder og kigger på det fundament, vi har, så tror jeg, at du skal regne med, at der i hvert fald går seks til 12 måneder, før du har en færdig køreplan. Det er ikke noget, vi bare drøner af sted med inden for de næste seks måneder.«

Du vil gennemføre »en strategisk positionering af Fakta«. Hvad er dine tanker bag det?

»Vi har manglet en strategisk positionering gennem flere år. Sat på spidsen, så er Fakta i dag kendt. Problemet er bare, at vi ikke rigtig er kendt for noget. Det er også i den sammenhæng, at man skal se, hvorfor vi tog vores gamle slogan frem igen, om at vi gerne vil have, at »du bliver lidt længere«. Men det er også det tætteste, vi har været på at være kendt for noget, Og det er jo ikke godt nok. Det siger jo ikke så meget om indholdet inde bag butiksdørene.«

Da du analyserede Faktas problemer, så du så på, om det var klogt at nedlægge Faktas selvstændige hovedkontor og lager i Vejle?

»Det har jeg slet ikke forholdt mig til. Jeg har alene set fremad. Jeg synes, at det er en enorm styrke, at Fakta er kommet tættere på Coop, og at vi kan samarbejde med hele huset i Albertslund.«

Så det indgår slet ikke i din analyse af, hvordan Fakta er stærkest, om det ligger selvstændigt eller ej?

»Nej, fordi Fakta er en del af Coop, og Fakta er på Roskildevej 65 i Albertslund. Det er en styrke for Coop og også for Fakta i fremtiden.«

I mangler en klar styrkeposition netop nu, hvor konkurrencesituationen er skarpere end nogensinde. Hvordan kan det være?

»Det er ikke tilfredsstillende. Derfor er det også rigtigt at gøre noget ved det. Vi er i et marked i dag, hvor aktørerne er alt for ens. Vi har et hav af discountbutikker i Danmark, som ligner hinanden. Det er et problem. Vi skal skille os ud, og derfor skal vi finde vores eget DNA.«

Trods problemerne åbner I butikker for fuld kraft i 2014. Hvorfor bremser I ikke op nu?

»Ja. Vi åbner cirka 30 nye butikker i år, og det gør os til den mest ekspansive discountkæde i Danmark overhovedet. Jeg tror, at nummer to på listen åbner 15 butikker. Så vi har bestemt ikke trykket på bremsen i 2014.

Men du og topchefen i Coop har for nylig sagt, at Fakta skal bremse sin ekspansion. Hvordan hænger det sammen?

»Jeg forholder mig noget mere kritisk i forhold til butiksplaceringer, end man har gjort tidligere. For mig er det vigtigt, at det giver værdi fra dag ét, når vi åbner en butik. Og jeg tror, at man i det nuværende marked skal tænke sig rigtigt godt om, inden man skriver under på en butiksplacering. Så i 2015 kommer vi til at bremse ned.«

Hånden på hjertet, er de 30 planlagte butiksåbninger i 2014 alle en god idé?

»De 30 butikker, som vi kommer til at åbne i 2014, kommer til at tilføre værdi for kæden. Nu vil det så altid være sådan, at når man åbner 30 butikker, så kan jeg jo godt love lige nu, at alle bliver en succes. Men nogle gange må man også tage chancer. Der er ingen former for garantier.«

Når vi når april, er alle jeres butikker blevet ændret for at skabe mere plads til fødevarer og mindre plads til nonfood. Når jeres nye positionering er på plads, kommer der så ændringer i butiksindretningen igen?

»Vores nye positionering kommer også til at handle om indretning. Men det bliver småjusteringer. Vi skal ikke til at rive alle vægge ned og bygge op igen. Det handler også om økonomi.«

Er Fakta i krise?

»Nej, Fakta står over for at skulle igennem en turnaround i forhold til det resultat, som vi leverer i 2013. Men jeg synes, at vi har så meget kontrol over butikken, at jeg er helt rolig.«

Så jeres nye strategiske positionering er ikke en redningsplan?

»Nej, det er nærmere et farvel til de mange taktiske tiltag, som kæden har forsøgt sig med de senere år. Det jeg har sat mig for, det er at få skabt en strategisk position for Fakta. Et fundament for Fakta, som holder mange år ind i fremtiden. Uanset om vi har krise eller ej, så bliver vi nødt til at have is i maven. Hvis vi aldrig får forholdt os til, hvad vi vil strategisk med en butikskæde af den her størrelse, så bliver det aldrig rigtig godt. Så vi skal have 100 procent styr på vores position, og det er det, som vi arbejder meget ihærdigt med for tiden.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere