Del : SMS
Berlingske Business

Færdigretter er næste skridt i Høgsteds strategi

02BUSPeter-H-gsted-153149.jpg
COOPs adm. direktør Peter Høgsted kalder sig madaktivist og vil give danskerne nemmere adgang til sunde færdigretter. Arkivfoto: Mads Nissen

Coops topchef Peter Høgsted lever indtil videre op til sine løfter til forbrugerne om at gøre det nemmere at spise sundt. Nu lancerer Coop 80 måltidsløsninger og udfolder dermed Høgsteds strategi, »madmanifestet«, yderligere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han kalder sig selv »mad- og måltidsaktivist« og har en mission om at ændre danskerens madvaner. Godt to år efter, Peter Høgsted satte sig i stolen som administrerende direktør hos dagligvaregiganten Coop, lancerer han nu sammen med den øvrige Coop-ledelse næste skridt i koncernens strategi, der har fået navnet »madmanifest«. Strategien indeholder seks løftet til forbrugerne om, at Coop vil give danskerne nemmere adgang til sunde dagligvarer, og det nye tiltag med omkring 70 måltidsløsninger passer til løftet om at »gøre det sundere at leve nemt«.

02BUS20151223-164738-2-1219.jpg

Selv om Peter Høgsted er optaget af at gøre danskernes madvaner sundere, er det ikke kun for sine blå øjnes og danskernes sundsheds skyld, at han og Coop nu satser benhårdt på færdigretter.

»Det er også en tro på, at vi kan komme væk fra den her gammeldags måde, vi sidder og rykker en halv procent markedsandele fra den ene til den anden. Hvis vi som branche på hver vores måde kan fokusere på bedre mad og italesætte en madagenda til danskerne, så kan vi også begynde at få vækst på et statisk dagligvaremarked,« siger Peter Høgsted og tilføjer:

»Vi tror, vi skal arbejde for at udvide markedet, mere end vi skal konkurrere med flytning af markedsandele.«

Dagligvaremarkedets samlede omsætning ligger stabilt på omkring 100 milliarder kroner, mens markedet for take away-mad stiger. Det er netop det marked, Peter Høgsted ser muligheder i, og forventningerne til den nye satsning er store. Allerede det første år forventer Coop at øge omsætningen med en milliard kroner. Det er en realistisk målsætning, vurderer topchefen.

»Hvis der er 30 milliarder, der går til et fastfood-segment, og man har en ambition på den korte bane om at tage tre procent – det er vel ikke urealistisk,« siger Peter Høgsted.

stina2

Det er et år siden, at Coop første gang satte handling bag »madmanifestet«, da koncernen fremlagde et mål om at fordoble salget af økologiske varer med markante prisfald på økologiske varer som middel. Risikoen ved at lancere 80 måltidsløsninger er blandt andet, at der skal relativ stor omsætning til for at undgå for stort spild. Samtidig er det et åbent spørgsmål, om færdigretterne falder i god jord også uden for storbyerne.

»Det er en relativ stor satsning, men ikke større, end at vi kan stoppe den igen, hvis det går helt galt,« siger Peter Høgsted, som peger på, at det kræver tilvænning hos leverandørerne.

»Nu har vi valgt at være med til at inspirere til at gøre danskernes hverdag nemmere, så må vi også tage nogle chancer og nogle risici. Det kan godt være, det bliver en træg opstart, men mon ikke det lykkes,« siger Peter Høgsted.

Coop omsatte i den seneste regnskabsperiode for 447 milliarder kroner. Det samlede EBIT-resultat for koncernen blev 523 millioner kroner, hvilket er en fordobling i forhold til det ringe resultat på 235 millioner kroner året før.

Pix-Fakta

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere