Del : SMS

Eva Kruse svarer på modeuge-kritik

Kronprinsesse Mary (im) deltager i åbningen af Copenhagen Fashi
Direktør for Copenhagen Fashion Institute, Eva Kruse og Kronprinsesse Mary Foto:

For første gang svarer Eva Kruse, topchef i Danish Fashion Institute, på kritikken, der denne uge har ramt modeugen.

Artiklen fortsætter under annoncen

OPDATERET 17.11.14

Kritikken af modeugens besøgstal og Danish Fashion Institutes ansøgning om millionstøtte er urimelig og unuanceret. Sådan lyder det fra hovedpersonen selv, Eva Kruse, der er topchef i Danish Fashion Institute og samtidig bestyrelsesmedlem i Wonderful Copenhagen.

Et politisk krav om kulegravning af modeugens besøgstal er blevet rejst, efter at Berlingske for et år siden og senest i denne uge har afdækket, at der har været fejlkilder og overdrivelser i de besøgstal, som er havnet i en ansøgning om offentlig støtte. Tidligere har Eva Kruse rapporteret om et besøgstal på over 68.000 besøgende til modeugen, men avisen har siden kunnet fortælle, at der derimod blot har været et besøgstal til modemesserne på cirka 22.000 gæster.

Marry og mode

Kronprinsesse Mary til modeshow i Bella Center

Eva Kruse er i denne uge flere gange blevet tilbudt et telefoninterview om sagen, hvilket hun afviser. Dog har hun indvilget i at svare på spørgsmål på e-mail, og disse svar viderebringes hermed i sin fulde længde.

Du plejer gerne at ville stille op til mundtligt interview, når historien går din vej. Det gjorde du eksempelvis så sent som for to uger siden. Hvorfor vil du ikke det nu?

»Jeg har svaret på jeres spørgsmål på mail, lige som nu, da jeg er bortrejst på efterårsferie«.

Mary og Frederik
LÆS MERE : Mary og modemessen

Du bryder dig ikke om skriverierne om jeres tal. Men hvad er det specifikt ved de seneste dages dækning, som du finder faktuelt forkert?

»Jeg mener ikke, at sagen er fuldt belyst, og desuden er den fremstillet med subjektive og ladede formuleringer. Eksempelvis er det ikke blevet fortalt, at metoden, man anvender til at opgøre messebesøg på samtlige messer i Europa, optæller et akkumuleret tal, således også gengangere. Denne metode giver mening, lige som eksempelvis seer-tal, fordi alle anvender den samme optællingsmetode, og dermed bliver tallene sammenlignelige. For eksempel opgiver messerne i Berlin deres besøgstal til at overstige 100.000 besøgende, til sammenligning har Københavns modemesser kunnet præstere et samlet besøgstal på op mod 65.000 besøgende. Altså er metoden, hvori der indgår gengangere den gængse optællingsmetode for modemesser i hele Europa. Jeg mener også artiklerne mangler at fortælle, at de 550.000 kroner, som Københavns Kommune støtter hver modeuge med, ikke er givet til de private messeaktører, men til Copenhagen Fashion Week-organisationen, som står for den kulturbærende del af modeugen, og med særligt fokus på den folkelige del, som omfatter mellem 100 og 200 aktiviteter hver modeuge, som borgerne kan deltage i«.

Hvorfor bad du Wonderful Copenhagen »tjekke« modeugens besøgstal som en uvildig part for et år siden?

»Vi bad Wonderful Copenhagen hjælpe med at vurdere, hvor mange unikke besøgende messetallene egentlig dækker over, altså at forsøge at finde ud af, hvor mange der er gengangere på de tre messe-destinationer, og hvor mange der er gengangere dag for dag. Messerne er private aktører som opererer i konkurrence med hinanden, og de deler helst ikke konkurrence-følsomme oplysninger med hinanden eller med andre. Derfor bad vi Wonderful Copenhagen indsamle oplysningerne, hvorfor Wonderful Copenhagen også måtte love ikke at dele dem med andre«.

H.K.H. Kronprinsesse Mary med Eva Kruse

Hvor sikker er du på, at de tal, som du og Wonderful Copenhagen har bragt frem i en ansøgning om offentlig støtte er 100 procent retvisende?

»Ansøgningen til Københavns Kommune omhandler ikke messebesøgende, men den folkelige del af modeugen, samt udviklingen af et grønt brand for byen og en række initiativer omkring bæredygtighed i branchen generelt samt initiativer omkring modeller og sundhed«.

Kan Wonderful Copenhagen være en "uvildig" part, når du ved siden af dit job i Danish Fashion Institute selv sidder i bestyrelsen for Wonderful Copenhagen?

»Naturligvis kan de det. Wonderful Copenhagen har en professionel analyseafdeling, som netop er kompetent til at lave den slags vurderinger af events samt udregningsmetoder af deres effekt. Desuden skal det understreges at Danish Fashion Institute/Copenhagen Fashion Week ikke driver messe, så vi har den samme interesse som politikerne: At få belyst sagen og få de korrekte tal frem«.

16BUSKronprinsesse-Mary-b#3.jpg

Har du på nogen måde et ansvar for den negative omtale, som modeugen har fået på det seneste, og for, at politikere tvivler på jeres tal?

»Alle har ansvar for at fremstille korrekte tal og det er det vi har gjort udfra min bedste overbevisning. Hvis der viser sig at være andre tal end dem, som er blevet stillet til rådighed for Wonderful Copenhagen, så må vi naturligvis revidere skønnet, men indtil da forholder vi os helt i ro. Desuden tror jeg, at det som interesserer politikerne omkring modebranchen og modeugen er, at den er i top 5 over største eksporterhverv, og at branchen genererer en stor omsætning, omtale og synlighed internationalt, samt skaber mange arbejdspladser«.

Fortryder du noget i denne sammenhæng?

»Nej«.

Berlingske Business ville gerne have stillet opfølgende spørgsmål, men det har Eva Kruse ikke ønsket at medvirke til.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere