Del : SMS
Berlingske Business

Et umage burgerpar

Jens Due, samt den amerikanske CEO, Kenney Moore,
Dansk administrerende direktør for burgerkæden HWY55, Jens Due, samt den amerikanske CEO, Kenney Moore, fotograferet i restaurantens nye afdeling på Hovedbanegården i København. Foto:

At burgerkæden Hwy 55 indtager det danske marked, er i virkeligheden lidt af en tilfældighed. En Google-søgning blev begyndelsen på et partnerskab, der ikke umiddelbart lå i kortene.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han siger selv, at han hellere vil stå i køkkenet med sine medarbejdere end at sidde på kontoret og lave »alt det kedelige arbejde«.

Og det virker, som om den amerikanske direktør for burgerkæden Hwy 55, Kenney Moore, taler sandt. I hvert fald er han travlt optaget bag disken, da Berlingske Business besøger kædens nyåbnede restaurant på Københavns Hovedbanegård. I stedet byder selskabets danske direktør, Jens Due, velkommen sammen med den amerikanske ejers 25-årige søn, der skal overtage forretningen, når far går på pension.

Restauranten på Hovedbanegården ligner en typisk lyserød amerikaner-diner, og mens de sminkede servitricer i lyserøde poloer serverer store burgere, brager 1950er-musikken ud af højtalerne i loftet. Mens atmosfæren er kendetegnende for burgerkædens ånd, er den københavnske Hwy 55 den første af sin slags, fordi det er en såkaldt express-restaurant. Det betyder, at folk på farten kan komme ind og få en burger, inden de skal nå deres tog. Til sammenligning er der i burgerkædens godt 100 andre restauranter fuld betjening ved bordene. Og netop denne service var det, som fangede forretningsmanden Jens Dues interesse.

Det gode partnerskab

Efter at have arbejdet i mange forskellige brancher besluttede Jens Due sig en dag for at forfølge drømmen om at stå i spidsen for en restaurant, som konceptmæssigt lagde sig midt imellem de billige fastfoodkæder som McDonald’s eller Burger King og Jensens Bøfhus. Et sted, hvor kvaliteten er høj og prisen lav. Da han fandt frem til Hwy 55 via en simpel Google-søgning, var han solgt. Primært fordi kædens koncept matchede hans drøm, men også på grund af virksomhedens karismatiske grundlægger, Kenney Moore.

23BUSBurgerkrig-HWY55.jpg

For Moore stod for nøjagtig den måde at drive virksomhed på, som Jens Due selv gjorde. Mantraet lyder: hvis du behandler dine medarbejdere ordentligt, skal pengene nok komme af sig selv.

Og pengene er i den grad kommet. Kenney Moore startede Hwy 55 i den amerikanske delstat North Carolina i 1991 med 500 dollar på lommen, og siden har kæden spredt sig over størstedelen af det sydøstlige USA, til Abu Dhabi og nu også til Danmark.

Ulogisk at udvide til Danmark

Med høje lønninger og det høje skattetryk i Danmark virker udvidelsen til Skandinavien dog ikke umiddelbart logisk for burgerdirektøren, der på trods af sit humanistiske mantra også er optaget af at tjene penge. Men ifølge ham selv handler udvidelsen ikke så meget om geografi, som det handler om, at Kenney Moore ganske simpelt fandt den helt rigtige forretningspartner, da han mødte Jens Due.

»Hvis Jens ikke var Jens, havde vi ikke valgt Danmark,« lyder den kontante udmelding således fra burgerkædens stifter.

TOPSHOTS-UAE-DUBAI-FOG

Mens partnerskabet derfor ser ud til at være det perfekte match mellem den danske og den amerikanske direktør, har Kenney Moore dog også en bagtanke med udvidelsen til det danske burgermarked. Når Jens Due forsøger sig med nye tiltag i de to danske restauranter, kigger Kenney Moore ham nemlig over skulderen for at se, om danskerens ideer kan fungere i restauranterne på den anden side af Atlanten.

Og så længe Jens Due fungerer som selskabets testkanin, har hans amerikanske partner således også mere tid til at stå ved grillen og vende bøffer i sine utallige 1950er-inspirerede spisesteder.

TV: Det vil burgerkæden HMY55

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere