Del : SMS
Berlingske Business

Erhvervsnestor langer ud efter dansk smykkelov

Jørgen Huno Rasmussen
Overskrift
Jørgen Huno Rasmussen Foto:
huno
Overskrift
Jørgen Huno Rasmussen frygter for konsekvenserne ved, at udlandet i øjeblikket bombarderes med negative historier om Danmarks flygtningepolitik. Foto:

Selvom de ikke har lyst, er de danske virksomheder blevet trukket ind i debatten om Danmarks behandling af flygtninge. Erhvervsmanden Jørgen Huno Rasmussen frygter, det kan få store konsekvenser.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det var med selskab af Lego-klodser, en Danish Crown-gris og en kæk omskrivning af et gammelt Carlsberg-slogan, at Lars Løkke Rasmussen (V) tirsdag måtte se sig lidet flatterende portrætteret i britiske The Guardian som uniformeret nazist.

Satiretegningen opsummerede temmelig præcist udlandets reaktion til den omstridte lov, L87, som internationale medier over en bred kam har modtaget med forbløffelse og målløshed.

L87 blev vedtaget tirsdag, og er af pressen blevet døbt »smykkeforslaget«, da det blandt andet giver betjente ret til at konfiskere værdigenstande fra asylsøgere, når de ankommer til Danmark.

Tegningen i Guardian markerede ikke alene den undren og kritik, udlandet har til loven, men det blev samtidig også et håndgribeligt tegn på, at erhvervslivet ikke kan se sig fri for blive  involveret i den politisk betændte sag.

De tre virksomheder fra førnævnte tegning afstår dog alligevel fra at tage yderligere del i debatten. Hos både Lego og Carlsberg afviser man blankt at kommentere den aktuelle debat, mens man hos Danish Crown »hellere vil bruge vores energi på at slagte kreaturer og sælge dem til udlandet,« som pressechef Jens Hansen formulerede det, da Berlingske Business traf ham tirsdag ved middagstid.

EU-debat om dansk smykkelov endte i kaos EUROPE-DENMARK/POLITICS

Anderledes bramfri er man hos Dansk Industri, der tog til orde tirsdag og udtrykte bekymring over, at Danmark aktuelt fremstilles i et negativt lys, når internationale medier primært fokuserer på strikse asyllove og obligatorisk svinekød i dækningen af Danmark.

En af fordelene, når man opererede som dansk virksomhed international, har været, at vi har været politisk ufarlige. Der har ikke været politiske temaer, man skulle tage højde for.

Jørgen Huno Rasmussen, toperhvervsmand
DEL CITAT

Den bekymring deles af Jørgen Huno Rasmussen, der aktuelt bestrider en række formandsposter i bestyrelserne hos tunge steder som Lundbeckfonden, Tryg Forsikring A/S og Haldor Topsøe. Han har som bekendt tidligere siddet i spidsen for sværvægteren FLSmidth, og her nød han godt af Danmarks gode ry i mødet med udenlandske samarbejdspartnere.

»En af fordelene, når man opererede som dansk virksomhed international, har været, at vi har været politisk ufarlige. Der har ikke været politiske temaer, man skulle tage højde for. Men pludseligt er der et politisk tema, hvor Danmark bliver fremhævet som et dårligt eksempel. Det kommer til at smitte af på, hvordan man som virksomhed bliver modtaget og respekteret ude i verden. Og dermed påvirker det inddirekte vores eksportmuligheder,« siger han til Berlingske Business.

28BUSSatiretegninger-174751.jpg

Han oplever, at hele sagen bliver  diskuteret intensivt i toppen af dansk erhvervsliv, hvor der er stor bekymring for den internationale bevågenheds konsekvenser.

»Det er de indirekte konsekvenser, man er bekymret for. Det vil sige, at det er ikke som i Muhammed-krisen, hvor danske varer blev boykottet. Men det er omdømmet, der er på spil, og det kan altså gøre det sværere at drive international forretning for danske virksomheder.«

Virksomheder har foreløbig ikke mærket noget

Debatten om Danmarks tilgang til flygtninge er ikke ny og allerede i tidligt efteråret vakte det international forargelse, da integrationsminister Inger Støjberg (V) indrykkede annoncer i libanesiske aviser, som skulle afskrække flygtninge fra at rejse hertil.

Den negative diskurs har dog foreløbig ikke skadet Danmarks eksport eller generelle forretninger i udlandet, oplyser flere store virksomheder, Berlingske Business har været i kontakt med.

»Vi er selvfølgelig bekendt med de politiske diskussioner, der foregår i Danmark og resten af Europa, og til de internationale reaktioner og kommentarer, men jeg er ikke bekendt med, at det har påvirket vore forretningsaktiviteter,« siger Anders Würtzen, direktør for Public Affairs, hos Maersk.

28BUSRB-PLUS-EU-er-som-Tita.jpg

Heller ikke hos landbruget, der eksporterer for et tocifret milliardbeløb hvert år, har man foreløbig kunnet mærke den negative diskurs

»Vi bekymrer os selvfølgelig altid om det danske omdømme i udlandet, fordi vi gerne vil blive ved med at eksportere gode, danske produkter, der skaber arbejdspladser i hele Danmark. Som det er lige i øjeblikket, har vi ingen grund til at tro, det får effekt på eksporten,« siger Karen Hækkerup.

Hos VisitDenmark oplyser kommunikationschef Mikkel Thrane, at man godt har kunnet mærke på de sociale medier, at Danmark i øjeblikket er i orkanens øje i udlandet.

»Når den slags sker, kommer der umiddelbare reaktioner på de sociale medier, men vi kan også se, at reaktionerne hurtigt dør ud. Der går relativt kort tid, så forsvinder de mest kradsbørstige reaktioner,« siger Mikkel Thrane.

Han forventer ikke, at det i sidste ende vil betyde et fald i turismen og dermed færre overnatninger til danske hoteller.

»I tidligere sager har det ikke betydet et fald i antal overnatninger. Erfaringen er, at kritikken forstummer ret hurtigt,« siger han.

22BUSlaila2-144244.jpg

Jørgen Huno Rasmussen undrer sig over de danske politikeres ageren i sagen.

»Man kunne have taget det med smykkerne ud af loven. Så ville stormen være løjet af, og så ville der ikke være basis for at bringe de tegninger. Jeg forstår ikke, hvorfor man alligevel vedtager loven. Det mest groteske er, at det er usandsynligt, at loven vil kunne tilvejebringe et provenu til statskassen. Det har ingen sandsynliggjort. Så det, man får ud af det, er bare en negativ konsekvens,« siger Jørgen Huno Rasmussen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere