Del : SMS
Berlingske Business

Er det her højtaleren, der kan redde B&O?

Beo Lab 90
Overskrift
Her er Bang & Olufsens nye højtaler Beo Lab 90
BeoLab 90
Overskrift
BeoLab 9_2
Overskrift
 

Bang & Olufsen inviterede tirsdag verdenspressen til præsentation af sin nye satning, en højtaler til 250.000 kroner per styk. Ifølge topchef Tue Mantoni er det et produkt, der viser virksomhedens overlegenhed indenfor teknologi og lyd.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det siges, at vestjyder er beskedne.

Men topchef hos Struer-virksomheden Bang & Olufsen, Tue Mantoni er ikke indfødt. Og der blev ikke sparet på retorikken, da han tirsdag havde invitereret verdenspressen til hovedkvarteret til præsentation af den nye storsatsning: BeoLab 90. En højtaler med et vejledende prisskilt på en kvart million kroner per styk.

»Det, der har gjort Bang & Olufsen succesfuld de sidste 90 år, er blandt andet, at vi kommer med ny overraskende innovation. Den her højtaler er 10 år længere fremme end noget andet, der er i markedet,« siger han til Berlingske Business i et telefoninterview.

Allerede mandag fik vi et smugkig før tid, da Bang & Olufsen ved en fejl (eller det er i hvert fald teorien) lagde en produktpræsentation af sin nye storsatsning på sin hjemmeside. Den blev dog hurtigt fjernet igen.

pix-BeoLab 90

Og det var ikke noget, Tue Mantoni var interesseret i at dvæle alt for meget ved tirsdag.

»Åh, det kan jeg ikke rigtig gå i detaljer med. Men de fleste er da i hvert fald nu klar over, at vi er kommet med en ny højtaler,« siger han.

Struer-virksomheden har været under stærkt pres de seneste år med store underskud og svigtende salg. Det har også sat spor i aktiekursen, der er faldet med over 85 procent siden toppen i 2006. Heller ikke Tue Mantoni har indtil videre kunne leve op til rollen som det »wonderkid«, han blev udråbt til for fem år siden, da han som bare 35-årig trådte til som administrerende direktør. I den tid er aktien faldet med knap fem procent.

Men markedet har også arbejdet imod Mantoni & Company. Krisen har betydet, at folk er tilbageholdende med store investeringer. Og teknologibranchen er særligt hårdt ramt, fordi udviklingen går så hurtigt, at produkter hurtigt bliver forældede.

Der er med andre brug for flere succeser. Og det er det, den nye højtaler skal - skabe succes i Struer.

»Der er selvfølgelig nogen, der spørger: Kan Bang & Olufsen det her? Jeg siger: Jamen, det skal vi,« siger Tue Mantoni til Berlingske.

Topchef: En ultimativ lydoplevelse

Hvad er det så den nye højtaler kan? Ifølge topchefen er det tale om et produkt, der kan skabe intet mindre end »den ultimative lydoplevelse«.

Højtaleren har blandt andet en såkaldt Room Compensation-teknoligi, som gør, at den ved hjælp af lyde »fornemmer« det rum, den er stillet i og indstiler sig på, hvordan det er formet. Derudover kan man via sin iPad lave nogle særlige indstillinger alt afhængig af, om man sidder alene i sin lænestol i den ene ende af rummet eller der er flere personer.

"Det gør, at det praktiske brugsscenarie er ét, hvor du kan få den samme ultimative lydoplevelse i et meget mere fleksibelt setup,« siger Tue Mantoni.

Derudover arbejder højtaleren med et 3D-lydbillede. De fleste højtalere udsender i dag lyde, der gør, at lytterne kan fornemme, om stortrommen eksempelvis sidder til venstre og violinerne til højre. Men den nye teknologi skaber derudover et dybdeperspektiv.

»Man får en oplevelse af, at man kan se musikerne eller sangeren stå lige foran sig og kan fornemme, om de bevæger sig fremad eller tilbage,« siger Tue Mantoni og fortsætter:

»Ligesom i en 3D-film får man en meget klarere og mere livagtig gengivelse af musikken på den måde, musikeren ville have, at vi skulle opleve den på,« siger han.

(artiklen fortsætter under TV-indslaget)

Er ny Formel 1-højtaler B&O-chefens sidste chance?

 

Analytikere er skeptiske

Analytikere har allerede været ude med skeptiske udtalelser omkring det nye produkt. Ifølge Sydbank kan det blive svært at få nok volumen i salget, fordi højtalere er for dyre for de fleste, og måske ikke eksklusive nok til de virkelige feinschmeckere.

Men Tue Mantoni føler sig overbevist over, at der findes nok »audiofile feinschmeckere«, der vil kaste deres kærlighed på den nye højtalere. Og de skal ifølge topchefen findes både på kernemarkederne i Europa, men også i Kina, Rusland, USA og Mellemøsten.

»Det er klart, at vi ikke lancerer et produkt, som vi ikke mener kan blive rentabelt. Vi mener, at der er et stærkt marked. Og det mener vores forhandlere også, « siger han.

Men derudover har den nye højteknologiske højtaler også en anden vigtig sideeffekt.  Den nye teknologi vil nemlig præge flere af koncernens fremtidige produkter.

»Vi tager teknologi fra de her high end-produkter og lader dem vandre over i andre produkter over tid, så de kan være med til at føde nye produkter de næste 10-15 år. Det er lidt Formel 1-tilgangen. Og det er klart, at det koster noget i starten,« siger Tue Mantoni.

Er det essentielt for Bang & Olufsens fremtid, at I har succes med den her højtaler?

»Det sagde du. Jeg vil sige, at det er ekstremt vigtigt for os som teknologivirksomhed at vise, at vi driver innovation og leverer teknologi, som er ledende i markedet. Det er det, der er med til at drive vores virksomhed, vores brand og vores salg.

Den nye højtaler kommer efter planen i butikkerne 17. november, så de er klar til julehandlen. Herhjemme bliver der i første omgang tale om cirka 15 butikker.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere