Del : SMS
Berlingske Business

Engelske kopimøbler rykker ind i Danmark

Engelske kopimøbler rykker ind i Danmark - 1
Arne Jacobsen tegnede stolen Ægget specielt til SAS Radisson hotellet i 1958. I Danmark er Jacobsens værker ophavsretsligt beskyttet frem til 2041, 70 år efter designerens død. Foto:

Et britisk firma, der sælger kopimøbler på nettet, vil åbne showroom i København, så danskerne kan prøve møblerne. Ifølge direktøren er danskerne allerede vilde med konceptet, men møbelbranchen er rasende og mener, at showroomet er ulovligt.

Artiklen fortsætter under annoncen
På det engelske firma Classic Furniture 4 you's hjemmeside kan man bestille både Arne Jacobsens stol Ægget, og PHs klassiske Kogle-lampe. Men her hedder Kogle-lampen Artiskok, og Ægget koster knap 8.000 kroner, mod en pris mellem 30.000 kroner og 70.000 kroner herhjemme.

De engelske møbler er nemlig kopier af danske klassikere, og står det til selskabets direktør, kan danskerne snart sidde i kopimøblerne og ved selvsyn se, hvor meget de ligner den ægte vare, inden de klikker ind og køber dem.

David Friedland fra Classic Furniture 4 You er i disse dage i København for at finde egnede lokaler til det showroom, han pønser på at åbne i den danske hovedstad, og han er sikker på, at det vil blive godt modtaget:

”Der vil da stadig være mennesker, der køber den rigtige vare og fastholder, at det er det eneste rigtige at gøre, men det store flertal har ikke råd til at give så mange penge for eksempelvis en stol, og det synes jeg ikke er fair. Det er da bedre, at designet kan blive nydt af flere,” forklarer han, da Business.dk fanger ham på mobilen et sted i indre København, hvor han netop har set på nogle måske-egnede lokaler.

Danskerne storshopper kopimøbler
Og det er ikke tilfældigt, at det netop er i København, det engelske kopi-møbelfirma vil åbne et showroom. Ifølge David Friedland er de designglade danskere i løbet af det seneste halve år blevet en af hans allerstørste kundegrupper efter hans engelske landsmænd.

”For ni måneder siden stod danske kunder nok for 3-4 procent af vores salg, mens det i dag er et sted mellem 25 og 30 procent. Ikke at jeg tror, danskerne er mere glade for kopivarer end andre. Jeg tror, at det her er noget, der vil brede sig til mange lande, og vi har også planer om at udvide til resten af Skandinavien.”

Dybt ulovligt
Men Friedland har ikke kun travlt med at se på lokaler, mens han er i den danske hovedstad. Han har også været til møde med en advokat, og der er mere end ét møde med jura på dagsordenen i dagens kalender.

Den danske møbelbranche raser nemlig over kopi-virksomhedens idé om et showroom: I Danmark er det nemlig forbudt at kopiere danske designvarer før 70 år efter skaberens død, mens man i England kun skal vente 25 år, inden masseproduktionen kan sættes i gang.

Classic Furniture 4 You gør altså ikke noget ulovligt ved at sælge møbler via deres engelske hjemmeside, men åbner de et showroom i Danmark, er det straks en anden sag, lyder vurderingen fra Hans Flensted-Jensen, der er advokatfuldmægtig hos Sandel, Løje & Wallberg, et advokatfirma med speciale i ophavsret og krænkelse af varemærker og design.

”Det er en krænkelse af ophavsretten at markedsføre deres kopivarer herhjemme, og man kan sige, at et showroom er det samme som at sætte en reklame i avisen eller på et busskur. Dermed er det et markedsføringstiltag, og så kan man ikke slippe uden om, at det går ind under det, vi kalder krænkende adfærd,” siger han og tilføjer, at han har svært ved at se, hvordan Friedman og hans selskab skal kunne slippe udenom.

Showroom kan være klar om 12 uger
David Friedman selv tager dog anklagerne om lovbrud med ro.

”Jeg har som sagt talt med flere advokater. De siger, at det her skal vi nok klare, det bliver ikke noget problem, og jeg vælger altså at stole på dem. Derfor koncentrerer jeg mig om at finde en egnet lokation til vores showroom og lader dem om juraen,” siger han.

Viser det sig, at Classic Furniture 4 You har loven på sin side, kan danskerne derfor inden for de næste 12 uger drage til København og selv sidde i kopien af Ægget og betragte PHs ”Artiskok”-lampe.

Danskerne vil have ægte varer
Men det nye showroom bliver slet ikke relevant. Danskerne vil ikke have kopivarer, de vil have det ægte, siger Christian Scherfig, der er direktør for Dansk Design Center.

”Danskerne er jo vokset op med en stor loyalitet og designtradition, som gør, at de altid har været på det rene med, at et misbrug af et varemærke egentlig er tyveri. De senere års store debat omkring piratkopiering af musik har understreget, at kopiering er tyveri, og det kan retsforfølges. Og så tror jeg, at danskere har et forhold til møbler, hvor det ikke kun er et spørgsmål om at købe noget, der er legalt, men det er også flovt og pinligt at købe noget, der er en efterligning.”

Hos Fritz Hansen, der har rettighederne til de kendte mærkevaremøbler som Arne Jacobsens Ægget, Svanen og Syver-stolen forstår man heller ikke, at Friedman og Classic Furniture 4 You har så stor succes på det danske marked, som de siger.

”Vi kan hvert fald ikke mærke en nedgang i salg eller antal kunder på den konto. Tværtimod. Vi har oplevet en kraftig salgsfremgang, og markedet er meget positivt,” siger Jan Helleskov, der er international PR-manager i Fritz Hansen.

Han peger ligesom direktøren for Dansk Design Center på, at de danskere, der i det hele taget interesserer sig nok for designmøbler til at købe dem, ikke kunne finde på at købe billige efterligninger.

”Det, man skal huske med de her møbler, er, at det ikke bare er et møbel, det er også en designhistorie, og den brede del af befolkningen, der generelt set er interesserede i design, kunne aldrig drømme om at købe en kopi,” siger Jan Helleskov.

Lemfældig lovgivning eller rigide regler
England er ikke det eneste land, der har mere lemfældige regler med kopimøbler end Danmark. Ifølge Hans Flensted-Jensen, advokatfuldmægtig hos Sandel, Løje & Wallberg, har også italiensk lovgivning et afslappet forhold til kopiering af møbler.

”Det er et stort problem, at EU-medlemslande har så løs en lovgivning, når de øvrige lande er så strenge, og jeg tror også, at det er noget, der bliver arbejdet på at løse på politisk plan.”

Hos Dansk Design Center nikker direktør Christian Scherfig genkendende til problemet med, at der ikke er enslydende regler for ophavsretten i EU. Han understreger, at faktisk er et problem, der rammer designvirksomhederne på pengepungen.

”Internationalt har man samme problem, at lovgivningen for ophavsretlig beskyttelse ikke er så skærpet, som den er herhjemme. Mange fravælger simpelthen at eksportere, fordi de frygter kopiproduktioner i udlandet, og på den måde bliver det et problem, der hindrer forretningsudvikling.”



Business.dk forbeholder sig ret til, men er ikke forpligtet til, at redigere eller fjerne kommentarer fra debatter, der er:

- i strid med gældende lovgivning
- racistiske eller injurierende
- skrevet i en grov tone
- udleverer personlige oplysninger

Ved at kommentere accepterer du, at Business.dk herefter frit og fremover kan offentliggøre dit indhold i Berlingske Tidende, på www.business.dk eller andre platforme og medier, som drives af Det Berlingske Officin.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere