Del : SMS
Berlingske Business

En sikker forretning i usikre tider

shurgard
Nemt og bekvemt: Shurgard er en af kæderne, der nu tilbyder opmagasinering i store tyverisikrede centre. Foto:

Self storage-branchen vokser eksplosivt i Danmark. Flugten mod storbyerne med deres rastløse liv og mange skilsmisser er en megatrend, som de nye opbevaringscentre kapitaliserer på.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis du vil tjene penge i dårlige tider, skal du kapitalisere på megatrends. Det er lettere sagt end gjort, men det er præcis, hvad de gør i opbevaringsbranchen – et forretningsområde, der på moderne businessdansk kaldes self storage.

I løbet af de seneste fire år har en amerikansk opbevaringskæde, en amerikansk pensionsfond og en norsk ejendomskoncern skudt trecifrede millionbeløb i nye danske opbevaringscentre. Centre, der tilbyder tyverisikrede, rene, tørre og aflåste rum, som er tilgængelige for kunderne døgnet rundt via kode.

Der ligger efterhånden en snes opbevaringscentre i Storkøbenhavns periferi, hvor de prydes af Shurgards strandbrune fyrtårn, Pelicans grønne vandfugl med det kolossale undernæb og City Self-Storages store røde indgangsdøre.

Det er her, nyforelskede Line og Christoffer anbringer Christoffers ting, fordi der ikke er plads til dem i den toværelsers lejlighed på Vesterbro, hvor de flytter sammen.

Det er her, damefrisøren på Amagerbrogade oplagrer 30 kasser Curl Life hårshampoo, som hun har købt på tilbud i Metro.

Det er her, mahognimøblerne fra mormors dødsbo får lov at leve videre, fordi børnene ikke ved, hvad de skal stille op med dem.

Og det er her, den nyligt fraskilte rock- entusiast Alex placerer sin CD- og LP-samling på afmærkede hylder. Godt nok ligger de som lydfiler på hans iPod, men han nænner ikke at skille sig af med pladerne og CDerne. Og mindst en gang om måneden dukker han op for at se, om de er der endnu.

Tidens stil: ”Vi lever af urbaniseringen, folks flugt til storbyen med de små lejligheder, de mange skilsmisser og rastløsheden, hvor hyppige forandringer er en del af livsstilen,” forklarer administrerende direktør Christian Nordberg fra City Self-Storage. Den stigende efterpørgsel på opbevaring er en global tendens, der gør sig gældende i alle storbyer, som i disse år vokser dramatisk.

I gamle dage – for blot 20 år siden – var ”opmagasinering” noget, man overlod til flyttemænd, som stablede tingene i containere eller gamle lagerbygninger med fugt og rotter. I dag er self storage-konceptet udviklet til perfektion i USA, hvor folk flytter efter job langt hyppigere, end de gør i Danmark. En ud af ti amerikanere har ting stående i et self storage-center.

Dyre investeringer: Selv om efterspørgslen boomer og tiltrækker kapital, tjenes pengene ikke fra dag et. Det vidner de danske selfstorage-selskabers regnskaber om. De udviser alle underskud. Men ledelses­beretningerne i årsrapporterne forklarer det med, at de danske opbevaringsselskaber er i en opbygningsfase, hvor der investeres kraftigt i nye centre. I øvrigt henviser branchen til USA og England, hvor indtjeningen er iøjnefaldende.

Foruden den stærkt voksende efterspørgsel kan centrene profitere af lavkonjunkturens lave priser på grunde og fast ejendom. Desuden oplever de, at flere og flere af deres kunder benytter deres aflåste rum i årevis. De fleste tror ganske vist, at de kun får brug for at opmagasinere deres ting hos Shurgard eller Pelican i en måned eller to. Men når tingene først står der, er det nemt at lade dem blive.

Stadig flere kunder har det faktisk rigtigt godt med at have deres ting opbevaret. En vigtig konkurrenceparameter er evnen til at facilitere det, som i branchen kaldes look and feel-faktoren – muligheden for at komme til at se og fornemme sine ejendele, let og ubesværet.

Den største udfordring for de mange nye opbevaringscentre i København er hurtigt at få kapaciteten udnyttet. Derfor ser man ofte slagtilbud, hvor den første måned koster en krone. Får man først lokket kunderne ind, er der basis for en lang stabil indtjening.

Desuden er det ikke helt billigt at opbevare – 1.400 kr. om måneden for ni kvadratmeter er ikke atypisk. Mange overvurderer også, hvor meget plads de skal bruge. Det er svært for de fleste at forestille sig, at indboet fra en treværelses lejlighed kan stuves sammen på ni kvadratmeter, hvis det gøres rigtigt.

Både Shurgard, Pelican og City Self-Storage går efter kundegrupper med middel eller høj indkomst. Her er betalingsevnen stabil. Dårlige betalere er dyre, fordi det tager lang tid at få lov at sælge indbo på auktion som kompensation for restancer. Der findes dog også operatører på markedet, som går efter segmenter med knap så høje indkomster, for eksempel Easy Storage, som driver ubemandede opbevaringscentre.

Opbevaringsfirmaernes tilgang til ejendomme varierer. Shurgard og Pelican bygger deres centre op fra grunden, mens norskejede City Self-Storage foretrækker at ombygge billigt indkøbte fabrikshaller.

De internationale self storage-selskaber har koncenteret sig om København, som er en ægte metropol. Men selv om Aarhus, Odense og Aalborg næppe når op i den kategori foreløbig, har konceptet også slået an i disse byer, hvor selskabet Boxit ekspanderer kraftigt. Rastløshed er ikke blot et hoved­stadsfænomen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere