Del : SMS
Berlingske Business

En hovedrig svensk bondefyr fra Småland fylder 90 år

30BUS20061120101255-6210-14.jpg
Ingvar Kamprad kan godt lide at fremstå som en helt almindelig mand – her iført lokal hue i forbindelse med åbningen af Sveriges og verdens nordligste Ikea, der ligger i Haparanda godt 1.000 kilometer nord for Stockholm. Arkivfoto: Thord Nilsson

Det er 73 år siden, at en ung mand fra Småland grundlagde det, der senere blev verdens største møbelkæde og gjorde ham til en af verdens rigeste personer. I dag bliver Ikeas grundlægger, Ingvar Kamprad, 90 år.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ingvar Kamprad var bare 17 år, da han indregistrerede sit firma. I for Ingvar, K for Kamrad, E for gården Elmtaryd og A for barndomsbyen Agunnaryd: Ikea.

Dengang vidste den unge iværksætter næppe, at Ikea ville udvikle sig til at blive en verdenskendt møbelkoncern med butikker i hele verden, ej heller at han selv en dag ville blive en af verdens rigeste personer. Det ved han nu, hvor han som 90-årig kan se tilbage på en enestående karriere.

Det hele begyndte i Älmhult i det sydlige Sverige, hvor unge Ingvar Kamprad solgte småting som billedrammer og smykker. Det udviklede sig til et postordrefirma, og småting blev efterhånden til møbler.

IKEA Taastrup

I 1958 slog han dørene op til det første varehus, og som bekendt fulgte mange flere. I dag er Ikea til stede i 43 lande med mere end 300 butikker, og virksomheden vokser stadig. Sidste år solgte Ikea varer for knap 32 milliarder euro, svarende til cirka 240 millarder kroner, hvilket er 11 procent mere end året før. Ikea-butikkerne havde ikke mindre end 771 millioner besøg i løbet af 2015.

Selv om grundlæggeren af møbelimperiet har tjent mange milliarder gennem sin karriere – han og familien er nummer ti på Bloombergs liste over verdens rigeste og god for 43 milliarder dollar (286 millarder kroner) – foretrækker Ingvar Kamprad at fremstå beskeden. I en svensk dokumentar kalder han sig selv for en »Småland-bondefyr« og fortæller, at han foretrækker fund fra loppemarkeder frem for nye varer.

Shopping på Strøget

Hjem til Sverige

Trods sin selvopfattelse som bondefyr fra Småland har Ingvar Kamprad boet det meste af sit liv i skattely i Schweiz. I 1973 valgte Ikea-grundlæggeren at flytte til udlandet, og han har boet mere end 30 år i alpelandet sammen med sin hustru Margareta. For tre år siden vendte han imidlertid tilbage til Sverige og Småland, da Margareta var gået bort. Tilbage i Älmhult, hvor det hele begyndte, bor Ingvar Kamprad på en gård lige uden for byen, hvor han er tæt på familie og venner. Samtidig kan den svenske statskasse få en bid af Ikea-kagen i form Ingvar Kamprads personlige skattekroner.

FRANCE-ECONOMY-IKEA

Ingvar Kamprad har været erhvervsaktiv langt tid efter pensionsalderen, men han har nu efterhånden trukket sig ud af de fleste forretningsaktiviteter. Senest forlod han så sent som i januar formandsposten i familiefonden Familjen Kamprad, der uddeler omrking 100 millioner svenske kroner årligt til projekter inden for uddannelse og forskning i og omkring Småland. I 2013 overtog den yngste søn af fire børn formandsposten i Ikea Group.

I bogen »Ikea på vej mod fremtiden« fra 2013 antydes, at der ikke altid har været enighed om fordelingen af milliarderne i familien Kamprad, men Kamprad senior har afvist stridighederne, og i dag er de tre brødre da også i spidsen for Ikea.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere