Berlingske Business
LIVE:  God weekend

Eksperters dom over Dansk Supermarkeds »Amazon-plan«: Uambitiøst og umuligt

FRANCE-BOOKFAIR/
Amazon startede med bogsalg, men er i dag gigantisk. Dansk Supermarked melder sig til at tage kampen op, men det kan vise sig at blive en svær opgave. Foto:

Dansk Supermarked vil kopiere Amazons koncept og tage kampen op med giganten ved at fokusere på en dansk profil. Men det møder kritik fra eksperter, der mener, at de satser for småt og forkert.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Det er ikke ambitiøst nok,« siger Lars Kejser, direktør i Episerver og medlem af Dansk Industris E-handelsudvalg, om de planer, som Dansk Supermarked fremlagde onsdag. Danmarks største detailhandelsvirksomhed vil tage kampen op mod nogle af verdens største med idéen om, at alle danske netbutikker skal gå sammen på portalen Wupti.com og udfordre Amazon.

»Hvis det er fuldstændig samme præmisser, hvorfor skulle jeg så vælge Wupti frem for Amazon?« spørger han.

En del af strategien fra Dansk Supermarked er at tiltrække danske butikker og kunder ved at fokusere på en dansk profil. Men det mener Lars Kejser ikke er den rigtige tilgang.

»Indtjeningen og potentialet er så smalt og så små tal, at de ikke engang vil kunne tjene penge nok til at hamle op med den forretningsmodel, de kopierer« siger han.

Pix-bilka

Om vi taster .com, .de eller .dk i adressefeltet betyder så godt som ingenting for forbrugeren, når der handles på nettet. I stedet handler det om at få det rigtige produkt på det rigtige tidspunkt til den rigtige pris.

Kernen hos Amazon er opbygningen af de store distributions- og logistikcentraler, der efterhånden er mellem 150 og 200 af på tværs af lande.

Amazon sætter sig på hele distributionskæden fra lastbiler og vognmænd til fly og droner. Det er først og fremmest en fordel, fordi leveringen går hurtigere. I USA har Amazon i udvalgte områder en leveringstid på en time. Morten Suhr Hansen, ekspert i e-commerce og abonnementsløsninger, taler om et ’distributionskapløb’.

»Amazon er bare bedre end alle andre til at få varerne ud til kunderne,« siger han og fortsætter:

»Det er et kapløb, som de allerede har vundet på de markeder, hvor de er dominerende,« siger Morten Suhr Hansen.

Den type muskler skal bygges op, hvis man skal konkurrere på samme vilkår. En proces, der kræver tid og en masse penge i ryggen, siger Lars Kejser.

Amazon sidder massivt på markedsandelene i Tyskland, Storbritannien, Frankrig og USA.  I sidstnævnte har amerikanerne voldsomme 52 procent af den samlede E-handel.

Lars Kejser mener, at man godt kan kopiere dele af Amazons forretningsmodel, men det er nødvendigt at finpudse og tænke anderledes.

Dansk Supermarkeds koncernchef med ansvar for digitalisering og e-commerce, Kenneth Nielsen, tror på, at Dansk Supermarked kan tage kampen op mod giganten Amazon.

»Vi vil forsøge at sikre os nogle meget aggressive priser, der er bedre end det, Amazon kan tilbyde,« siger Kenneth Nielsen.

Men det bliver ifølge Morten Suhr Hansen svært at realisere i praksis. Amazons generelle strategi er at være billigst, uanset hvor de er.

»Amazon laver hele tiden prissammenligninger, så det er svært at konkurrere på pris,« siger han.

Lars Kejser er enig i, at det bliver mere end svært at hamle op med Amazons lave priser på et lille marked som Danmark.

bilkasplitKennethNielsen

»Det bedste forsvar, det er et angreb. Hvorfor tænker de ikke ud over landets grænser?« spørger han retorisk og tilføjer, at der skal mange, mange penge til at have så langsigtet en strategi som Amazon, der har muskler til at køre med underskud for at skabe volumen.

»Amazon var ikke profitable i starten, men de investerer med langt sigte i et distributionsnet, og nu genererer de et overskud,« siger Morten Suhr Hansen.

Lige nu findes Amazon ikke i Danmark, men er alligevel landets andenstørste netbutik. Hvis eller når Amazon går ind på det danske marked, vil alle komme til at mærke det, mener Lars Kejser, også selv om Wupti har et tilsvarende koncept.

»Amazon vil gå ind og få den største markedsandel, det er jeg slet ikke i tvivl om,« siger Lars Kejser.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Frem mod sidste runde i det franske præsidentvalg er Sampension særlig opmærksom på faktorer, der kan ryste eurozonen.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen