Del : SMS
Berlingske Business

Eksperter sår tvivl om Coops nye strategi

pix-kvickly
Kvickly er en af Coops kæder, som fremover skal satse på kvalitetsmad frem for discount. Foto:

Peter Høgsted vil ændre danskernes fødevarevaner med en ny kurs for Coop, men eksperter sår tvivl om, hvorvidt strategien kan slå igennem på bundlinjen.

Artiklen fortsætter under annoncen
Mere kvalitet og mindre discount. Det var essensen, da Coops administrerende direktør, Peter Høgsted, i går fremlagde sin strategi for koncernen, som blandt andet har dagligvarekæderne Kvickly og Superbrugsen under sig.

Peter-Høgsted_business


Men det kan blive svært at ændre de danske forbrugeres adfærd. Det mener en af dansk details mest erfarne eksperter, Bruno Christensen.

»Det er mere ønsketænkning, end det er realistisk,« siger Bruno Christensen, som har fulgt dagligvaremarkedet over 40 år.

Siden finanskrisen har danskerne skiftet indkøbsadfærd på dagligvarer og har i langt højere grad blikket rettet mod discountvarer. Ifølge Bruno Christensen er de danske forbrugere gået fra at have supermarkedet som førsteprioritet, mens man supplerede med tilbud fra discountbutikkerne, til at have discountbutikken som nummer et, hvor man supplerer op med ferskvarer fra supermarkederne.


Mærsk åbner for salg af supermarkeds-gigant i Danmark
 
 
 
 Den udvikling har betydet, at discountbutikkerne har opgraderet på kød og brød og samtidig gjort mere ud af deres frugt og grønt. Dermed møder forbrugerne både discountvarer og kvalitetsvarer hos discountkæderne. Senest har Netto, som ligger under Dansk Supermarked, taget varer fra det eksklusive fødevareproducent Løgismose, som leverer delikatessevarer til Nettos kunder. 

»Discoutbutikkerne er et langt stykke hen ad vejen rigtig dygtige og har meget fokus på at sælge kvalitetsfødevarer,« siger Bruno Christensen, som derfor mener, det kan blive svært for Coop at positionere sig på at være bedre til kvalitet end konkurrenterne.

»For alle rykker i samme retning,« siger Bruno Christensen.

08BUSNetto-side-3.jpg


Dannie Kjeldgaard, som er professor i forbrugsadfærd på Institut for Marketing og Management på Syddansk Universitet, istemmer.

»Der er nogle tendenser i markedet allerede, som de løber med,« siger Dannie Kjeldgaard og peger på koncepter som det nye nordiske køkken og Claus Meyer, som nogle af de mest markante aktører inden for kvalitetsfødevarer.

Alligevel mener professoren, at det kan ramme en bredere del af befolkning, når Peter Høgsted og Coop melder sig på banen med fokus på kvalitet.

»Det er først, når de store aktører så som Coop, går ind og begynder at promovere det og laver indkøbsaftaler, så man kan få priserne ned i niveau og få den brede befolkning med,« siger Dannie Kjeldgaard og fortsætter:

»Det er virkelig der, hvor man kan lave nogle skift i forbrugeradfærd.«

Ifølge grundlægger af Pej Gruppen og ekspert i trends og livsstil, Poul Erik Jakobsen, handler det om at ramme en helt bestemt gruppe af de danske forbrugere.

»Ca. en tredjedel af danskerne interesserer sig overhovedet ikke for mad. De går ikke op i hvad de spiser. Dem kan man ikke revolutionere,« siger han.

I den anden ende ligger der en tredjedel, som går op i mad, og ifølge Poul Erik Jakobsen er kunsten at rykke ved den tredjedel, der ligger i midten, og som er den gruppe, der følger den generelle stemning. Det er den gruppe forbrugere, som Coop skal ramme med deres nye strategi.

Pej Gruppen er involveret i Coops projekt om at ændre forbrugernes adfærd, og Poul Erik Jakobsen vil derfor ikke udtale sig nærmere om potentialet for Coops nye strategi.

For Bruno Christensen er Peter Høgsteds udmelding mere end noget andet et signal til medarbejderne i kæderne.

Det er for at skabe motivation, lyst og engagement til alle medarbejderne intern,« siger han og forstætter:

»Den største forandring, man kan lave, er på nogle bløde værdier i form af de mennesker, der er i butikkerne og den atmosfære, der bliver skabt.«

Ifølge Bruno Christensen er Peter Høgsteds udmeldinger visionære, men i sidste ende handler det om én ting.

»Tjener vi penge eller tjener vi ikke penge. Så kommer innovationen i anden række,« siger Bruno Christensen og tilføjer, at de innovative tiltag først bliver fremhævet, når de har vist sig at være succesfulde.


pix-coop

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere