Del : SMS
Berlingske Business

Eksperter: Bedre tider på vej for danske fodboldforretninger

Randers FC og Jonas Borring ophæver kontrakt
Selv om flere danske fodboldklubber stadig bløder på bundlinjen, kan klubberne gå lysere tider i møde med små overskud. Arkivfoto. Foto:

Selv om flere danske fodboldklubber stadig bløder på bundlinjen, kan klubberne gå lysere tider i møde med små overskud.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det siges, at erfaring og rutine kan bruges til at undgå fejl.

Men selv om professionelle fodboldklubber herhjemme efterhånden har en del år på bagen i Danmark, så kniber det med at undgå røde tal i regnskaberne.

Og det er ikke svind på stadionpølser eller for dyre maskotkostumer, der gør ondt i bogholderierne. Det er derimod ofte urealistiske målsætninger og ambitioner, der koster for mange penge til at sikre overskud, vurderer eksperter, Berlingske Business har talt med.

28BUSjubelmidtjylland-16001.jpg

Der er dog udsigt til bedre tider, lyder vurderingen fra Rasmus Klarskov Storm analyse- og forskningsleder, ph.d. hos Idrættens Hus. Han forsker i økonomien i dansk fodbold og konkluderer, at de danske klubber har stabiliseret sig efter finanskrisen i slut 00erne, hvor der blev tabt én milliard i omsætning i toppen af dansk fodbold. Til gengæld har forretningerne stabiliseret sig, og der kan være udsigt til små overskud, hvis ikke de formøbles med spillerindkøb og store lønudskrivninger, vurderer han.

Faren er, at konkurrencen om at komme op i toppen frister for mange klubber til at satse butikken på et godt resultat, der kaster europæisk hæder af sig.

»Hvis otte ud af ti af klubber gerne vil op i toppen af ligaen for at høste TV-indtægter, penge fra europæisk fodbold, øgede sponsormidler, så kan det ikke lade sig gøre for alle, og derfor ser vi også de her resultater, hvor der kommer store underskud,« siger Rasmus Klarskov Storm.

notts

De hårde år er ovre

Muligheden for at få overskud øjnes også af partner i Deloitte og sportsøkonom Jesper Jørgensen, som har beskæftiget sig indgående med økonomien i fodbold. Han påpeger, at de hårde år efter finanskrisen er ved at være overstået.

Samtidig er der lagt et fundament omkring fodboldklubberne de kommende år frem mod 2020.

»Der er stabilitet omkring indtægtsgivende kilder. Der er en dansk TV-aftale, der løber til 2020, sponsorindtægterne er der stabilitet omkring, og vi har et spillermarked, der er kommet i gang igen,« siger han med henvisning til, at der internationalt bliver handlet flere spillere end i årene efter finanskrisen, hvor adgangen til penge var begrænset.

Derudover har man satset mere på at udvikle egne talenter, der er billigere og på sigt kan sælges til udlandet og give nye indtægter, vurderer Jesper Jørgensen.

WC2002-ENG-SWE-BECKHAM SHOE

Han påpeger samtidigt, at det at drive en fodboldklub er behæftet med stor usikkerhed, selv om det efterhånden er 20 år siden, at alle klubberne blev fuldt ud professionelle.

»Der er ingen tvivl om, at fodboldklubber er unge virksomheder, selv om de har tyve år på bagen i bedste fald. Det er små virksomheder, som bare får enormt meget medieomtale. De lever på en økonomisk knivsæg, og risikoen for at falde i dybet er til stede. Og de er afhængige af nogle ting, de ikke er herre over,« siger han og uddyber:

»De kender udgifterne til spillerne, men kan kun drømme om, hvor meget de så rent faktisk kan levere,« siger han.

I 2014 omsatte de danske superligaklubber for 2,2 milliarder kroner.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere