Berlingske Business

Ekspert advarer: Kopivarer nærmer sig originalvarer i pris

01BUSKevin-Day---MarkMonito.jpg
Kevin Day, ansvarlig for MarkMonitor i Norden.

I jagten på gode tilbud bliver forbrugerne ofte snydt. Kopivarepriserne rykker tættere på de originale varers priser. Derfor kan det være svært at lure, hvornår man har fat i den ægte vare, og hvornår man bliver taget ved næsen, advarer ekspert.

Artiklen fortsætter under annoncen

Har du købt en kopivare? Måske tænker du resolut nej, fordi prisen da var alt for høj. Men så er der måske grund til at tænke sig om én gang til.

Kevin Day, der er ansvarlig for brandingfbeskyttelses-firmaet MarkMonitor i Norden, forklarer hvorfor:

»Over de sidste par år har der været et skifte. Tidligere var det nemt at spotte, hvad der var kopivarer, og hvad der ikke var, fordi priserne lå så langt fra hinanden. Nu ser vi priser på kopivarer, som er meget tæt på de originale priser,« siger han.

Kevin Days fornemmeste opgave er ifølge eget udsagn at »bekæmpe Alibaba og det kinesiske marked«, og det gør han ved at hjælpe virksomheder med at gennemsøge internettet samt sociale medier for firmaer, der sælger kopivarer, og generelt folk, der prøver at lokke kunderne væk fra det originale brand.

»Vi arbejder for, at forbrugere, der gerne vil købe originalt, ikke bliver snydt af falske sider. Der vil altid være et marked for kopivarer, og forbrugeren, der betaler 300 kroner for et Rolex-ur, ønsker at købe falskt. Men det bliver mere kompliceret, når et falsk Rolex-ur er til salg for 300.000 kroner,« siger Kevin Day.

Tætte priser snyder forbrugerne

Problemet med kopivarer er alvorligt. Hvert år går 363.000 job tabt i Europa på grund af kopivaresalg af tøj, sko og tilbehør, konkluderer en ny rapport. Når folk køber kopivarer, betyder det, at de legitime producenter og forhandleres markedsandel bliver mindre. De sælgere mindre, og derfor producerer de også mindre, end de ville have gjort, hvis alle, der var interesserede i deres produkter, købte de originale varer i stedet for kopivarerne.

»Alle vil gerne spare en smule penge, derfor shopper vi rundt på internettet. Hvis vi finder varen 15 procent billigere, bliver man nemmere vildledt til at tro, at der er tale om det ægte produkt, end hvis varen er 90 procent billigere. Kopivarepriserne kommer tættere på de ægte varers priser, derfor bliver flere snydt.«

Kopivarekøb koster – ifølge en ny rapport fra EU – hvert år Europa mere end 26 milliarder euro, hvilket svarer til 193 milliarder danske kroner. MarkMonitor er dog ikke helt så beskeden i deres bud på kopivarebranchens størrelse. De anslår, at kopivarer og piratprodukter alene på internettet løber op i 350 milliarder dollars, hvilket omregnet er 2.326 milliarder danske kroner.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension fik en god start på året med relative høje investeringsafkast til kunderne. Samlet set gav Q1 et positivt afkast på 2,7 mia. kr. for alle investeringer – i samme periode sidste år var dette...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen