Del : SMS

Ecco hænger fast i russisk kattepine trods øget salg

ecco
»Vi betalte nogle lærepenge de første par måneder af 2015, hvor priserne blev øget for meget, og det kostede lidt på salget,« siger Eccos finansdirektør, Steen Borgholm. Foto:

Den sønderjyske skovirksomhed Ecco har på to år tabt halvdelen af omsætninge­n på det tidligere største marked, Rusland. Til gengæld er den russiske nedgang hentet på andre markeder og gennem e-commerce.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det vrimler med designtyper på gangene og i mødelokalerne på Eccos hovedkontor i Tønder tæt på den tyske grænse. Så travlt er der ikke altid, men medarbejdere fra hele verden er denne torsdag samlet til produktkonference, hvor de deler idéer og tanker om udvikling og design af nye Ecco-sko.

Bag døren i et af husets mødelokaler med udsigt næsten helt til Tyskland gemmer der sig også en mand, som har mere lyst til at tale om udvikling af sko end tørre tal.

Eccos administrerende direktør og ejer Dieter Kasprzaks baggrund som designer fornægter sig ikke, da vi sætter os til rette for at tale om den sønderjyske skovirksomheds præstation det seneste år i forbindelse med virksomhedens fremlæggelse af årsregnskab for 2015.

19BUSPix-Michael-Hauge-1339.jpg

Iført grå jeans, en afslappet stribet skjorte og en slynge om armen, fordi han har svinget golfkøllen lidt for voldsomt, fortæller Dieter Kasprzak om de sko, der er linet op på mødebordet, og fremhæver særligt en høj­hælet, lilla støvlet.

»Måske er der stadigvæk nogle danskere i nogle hjørner af landet, som synes, at Ecco er den samme gamle fodformede sko, men det er det ikke mere,« siger Dieter Kasprzak og konstaterer, at hele forretningen er bygget op med udgangspunkt i udvikling af nye, innovative produkter.

Måske er der stadigvæk nogle danskere i nogle hjørner af landet, som synes, at Ecco er den samme gamle fodformede sko, men det er det ikke mere.

Dieter Kasprzak, ejer og adm. direktør i Ecco
DEL CITAT

Og det går da også udmærket for Ecco med at sælge de sko, der bliver udviklet i Sønderjylland og andre steder i verden. Ecco solgte i 2015 på verdensplan varer for 9,5 mia. kroner, hvilket svarer til en vækst på 7,4 procent. Den omsætning har Ecco fået et resultat før skat på næsten 1,4 mia. kroner ud af, hvilket er fire procent bedre end året før.

Svaret på, hvorfor indtjeningen halter en smule efter væksten på omsætningen, findes et godt stykke sydøst for Tønder, nemlig i Rusland. Ligesom i 2014 har udviklingen på det russiske marked ganske enkelt været en katastrofe for Ecco i 2015.

De seneste to år har Ecco tabt ikke mindre end 50 procent af omsætningen i Rusland, som tidligere har været virksomhedens største marked. Det svarer mere eller mindre til, at Ecco stoppede med at sælge i Sverige og Danmark. I lyset af de store udfordringer i Rusland er Dieter Kasprzak mere end godt tilfreds med regnskabstallene.

Hullet dækket efter russisk tab

»Det er ikke så ringe endda, som vi siger i Sønderjylland,« siger Dieter Kasprzak med henvisning til, at der er blevet løbet meget hurtigt på Eccos andre markeder for at dække hullet i Rusland.

Dieter Kasprzak bliver bakket op af Eccos finansdirektør, Steen Borgholm, der i blåt jakkesæt er lidt mere formelt klædt end topchefen ved siden af. Steen Borgholm forklarer, at den russiske nedgang allerede i 2014 ramte Ecco hårdt, efter at valutaen i løbet af et par måneder i slutningen af året faldt fra hinanden. Importerede varer blev ekstremt dyre, og Eccos ledelse stillede sig selv et ubehageligt spørgsmål:

»Hvad er så egentlig fremtiden? Det er da et spørgsmål, vi har stillet os selv,« siger Steen Borgholm.

Ecco

Ecco måtte sammen med de russiske forbrugere tilpasse sig en ny virkelighed, og det betød blandt andet justering af priserne.

»Vi betalte nogle lærepenge de første par måneder af 2015, hvor priserne blev øget for meget, og det kostede lidt på salget,« siger Steen Borgholm. Tilpasningen af priser har været den største udfordring i forsøget på at rette op på salget i Rusland.

»Nogle af skoene kostede jo mere på udsalg, end da de blev introduceret på markedet, og det er selvfølgelig svært for forbrugerne at forstå,« siger Steen Borgholm og tilføjer, at Eccos brand i Rusland stadig er stærkt.

»Russerne vil stadig gerne forbruge og have nye produkter, og der er stadig en købedygtig målgruppe. Vi har mistet nogle af dem, der ligger i mellemklassen, som køber sko på udsalg, men de, der har købt til fuld pris og kan lide Ecco, har vi stadig fat i, og det handler så om at få dem engageret,« siger finansdirektøren.

Steen Borgholm erkender, at både han og Eccos salgsdirektør har brugt en del tid i Rusland det seneste års tid, men der har også brugt tid og penge på at udvikle andre markeder og salgskanaler.

ecco

En stor del af de 388 mio. kroner, Ecco har investeret i 2015, er gået til udvikling af digitalisering for at fremme e-commerce, og det er da også årets hurtigst voksende salgs­kanal. Samtidig udgør salget uden for Europa for første gang mere end halvdelen af koncernens omsætning, hvilket er med til at skabe balance og sprede risikoen.

»Der er ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget,« siger Dieter Kasprzak og forklarer, at Ecco er blevet skarpere i andre dele af forretningen, hvor der er blevet fokuseret og investeret.

Det værste er overstået

»Nu har vi en idé om, hvordan vi balancerer den tilstand, der har været i Rusland i forhold til de andre markeder. Det er sket i 2015, og jeg føler, at det er meget bedre nu,« siger topchefen og erkender, at Rusland næppe kommer tilbage på samme stærke niveau som tidligere.

Pix-Ecco

Med 50 procent skåret af salget i Rusland forventer både Dieter Kasprzak og Steen Borgholm, at det værste er overstået på det russiske marked.

Eccos produkter sælges i 87 lande i mere end 3.300 Ecco-butikker og shop-in-shops og fra over 14.000 salgssteder verden over. Virksomheden beskæftiger flere end 19.000 mennesker.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere