Del : SMS

E-handel hæmmet af kulturelle barrierer

pix-nethandel
Danske net-handlere er hæmmet af kulturelle og logistiske barrierer, når de skal udvide deres nethandel til udlandet. Foto:

E-handlere angiver logistik som den største barriere for at udvide salget til udlandet, og det er primært høje krav fra kunderne og kulturelle elementer, der ligger til grund for danskernes skepsis.

Artiklen fortsætter under annoncen
Øgede krav om hurtig levering og helst gratis fragt presser netbutikkernes logistik-løsninger, og de logistiske udfordringer er med til at hæmme danske e-handleres ekspansion til markeder uden for Danmark.

Blandt andet viser en undersøgelse foretaget af Deloitte, at den suverænt største barriere for udenlandsk e-handel er logistik og distribution.

Det betyder, at ganske få pakker sendes ud over de danske grænser, hvor der ligger et gigantisk vækstpotentiale.

Pix-amazon


Næsten tre fjerdedele af de danske nethandlere angiver i en logistikundersøgelse foretaget af FDIH, at udlandspakker blot udgør mellem 0 og 5 procent af salget. Samtidig er andelen af nethandlere, der angiver, at udlandspakker udgør mere end 25 procent af salget, kun steget en anelse fra 9,62 procent i 2012 til 11,82 procent i 2013.

FDIHs medlemmer, som danner grundlaget for undersøgelsen, peger på de tre største udfordringer i forbindelse med logistikken: Dag-til-dag-levering, gratis fragt og udbud af alternative leveringsmuligheder.

»Der er en forventning om stadig hurtigere levering, hvor den globale udvikling peger i retning af, at flere butikker nu tilbyder dag-til-dag levering. Men det er dyrt, og kunderne har næppe lyst til at betale ekstraomkostningerne ved hurtigere levering,« siger kommunikationschef Henrik Theil fra FDIH.

Men undersøgelsen fra Deloitte viser også, at sprog og kultur i forbindelse med logistikken ligger højt på listen over de største barrierer for at udvide handlen til udlandet. Det bekræfter Henrik Bohn, som står i spidsen for Asendia i Danmark. Asendia er verdens næststørste internationale postselskab og står for distribution af international post og pakker til over 200 lande.

»I nogle lande er man meget glad for hjemmelevering, andre steder vil man helst have pakkerne leveret på arbejdet,« siger Henrik Bohn og uddyber:

»En franskmand behøver ikke modtage pakkerne inden for en til to dage, ligesom vi forventer i Norden. Hvis bare du fortæller, at pakken kommer inden for en uge, er franskmanden glad og tilfreds. Og i England vil man gerne have levering på tankstationen eller på arbejdet. Det skal man organisere sin logistik efter.«

Henrik Bohn understreger, at de logistiske elementer som leveringsmåder, forståelse for kulturen og forskellige betalingssystemer skal være opfyldt, hvis man skal være konkurrencedygtig på udenlandske markeder. Han påpeger desuden, at udenlandske nethandlere i stigende grad vokser på det danske marked, hvor mange begår sig på engelsk, mens danske nethandlere begrænser sig til det nordiske marked, hvor sprog og kultur minder om vores egen.

»Det er noget historisk. Vi kigger på Norden som værende hjemmemarked. Det volder danske netbutikker udfordringer at gå stort, og man har en tendens til at gå småt og knopskyde,« siger Henrik Bohn.

Ifølge undersøgelsen fra Deloitte udgør dansk nethandel i udlandet 30 procent af omsætningen, og de nordiske lande udgør over 70 procent af den del.

nethandel

Hos FDIH opfordrer man medlemmerne til at udvide horisonten, så pakkerne fra de danske e-handlere i højere grad bliver sendt uden for de nordiske grænser.

»Det, vi prædiker som interesseorganisation, er, at det er lidt skæggere at klemme vikingehjelmen ned over ørerne og gå ud og besøge folk på deres hjemmemarkeder, end at de kommer og besøger os. Det er smart, når man har styr på de danske kunder, at se på, hvordan mulighederne er i udlandet,« siger kommunikationschef i FDIH, Henrik Theil.

pix-net

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere