Del : SMS
Berlingske Business

Dynekongens koncept slår fejl på flere markeder

19BUSLars-Larsen#2.jpg
Jysk-stifteren Lars Larsen har haft planer om at ekspandere markant, men nu må han neddrosle ambitionerne. Foto: Henning Bagger

Svigtende salg fra Kina over Østereuropa til Storbritannien og Holland får Jysk til at varsle markante ændringer i sit koncept. Flere af Jysks butikker er i problemer, fordi de er blevet for store, fortæller Jysk-stifteren.

Artiklen fortsætter under annoncen

Efter årtier med succes og begejstrede kunder viser Lars Larsens blå Jysk-butikker svaghedstegn på en række markeder. Problemerne er så store, at dynekongen arbejder på ændringer i butikskonceptet, som vil tage år at gennemføre. En stor del af butikkerne skal være markant mindre og mere specialiserede, end de er i dag. Det er meldingen fra Jysks ejer og grundlægger, der de seneste ti år ellers har bygget større og større butikker.

»Vi har ikke råd til 1.500 eller 2.000 m2 i de gode butikscentre i forskellige lande. Det kan bare ikke hænge sammen økonomisk. Så derfor tager vi nu cremen af vores sortiment og prøver at lægge det ind i nogle mindre butikker i storcentrene,« siger Lars Larsen, der grundlagde koncernen i 1979 og i dag står i spidsen for den som bestyrelsesformand.

Allerede nu eksperimenterer Jysk med små butikker under 450 m2 i Sverige og Kina. Samtidig går koncernen ned i butiksstørrelse i både Holland, Bulgarien, Rumænien og Ukraine, efter at koncernen har haft svært ved at tjene penge på de markeder. Velfungerende store Jysk-butikker med god indtjening får lov at overleve, fastslår Lars Larsen, men han gør det samtidig klart, at Jysk-ledelsen har meget konkrete overvejelser om at stramme Jysk-konceptet op og satse mere på sine gamle styrkeområder som madrasser og sengetøj.

»Jeg kan se på rigtigt mange markeder, at butikkerne bliver mere og mere specialiserede. Man skal være specialist på sit område, og vi er specialister i dyner, puder og madrasser. Det er der, vi har hele vores styrke, både hvad angår indkøbsstyrke og knowhow,« siger Lars Larsen.

19BUSLars-Larsen.jpg

De seneste to årtier har Jysk-stifteren udvidet sit sortiment med alt fra kontormøbler til interiør og havemøbler. Nu viser det brede Jysk-koncept sig at have sine vanskeligheder. Forbrugerne begynder at efterspørge noget andet, vurderer dynekongen.

»Vi skal være med helt fremme, når specialiseringsbølgen kommer, og det gør den nu. Jeg kan se den i USA, i England og til dels i Sverige, hvor der er meget specialiserede madrasbutikker,« siger Lars Larsen.

Også i Danmark er det nødvendigt med justeringer af konceptet.

»Specialiseringsbølgen er også ved at komme til Danmark, hvor både Sengespecialisten og Drømmeland er i gang. Dem skal vi kunne matche, og derfor prøver vi nogle ting af, så vi er klar på det område,« siger Lars Larsen. Nipsting til hjemmet og havemøbler er noget af det, som ryger ud af flere af Jysks 2.100 butikker. Men det er meget markedsspecifikt, hvad der ikke sælger godt, fortæller Jysk-stifteren, der har stået i spidsen for Jysk-koncernen i alle dens 35 leveår, først som direktør og siden som bestyrelsesformand.

Han lægger ikke skjul på, at det også handler om, at det har vist sig dyrt at betale husleje og øvrige omkostninger i de største Jysk-butikker. I Østeuropa er Jysk i lande som Rumænien og Ukraine tvunget til ændringer allerede nu.

»Vi kan se, at mange af vores forholdsvis billige varer, de kan bare ikke bære 2.000 m2. Så mange af de butikker, vi har overtaget fra franchisetagere, bliver halveret i størrelse, så de kommer ned på 600 til 800 m2. Det er en størrelse, som Tyskland arbejder meget med, og den størrelse vil være bedst i mange lande,« siger Lars Larsen.

Dynekongen Lars Larsen

Også på det hollandske marked har Jysk set sig nødsaget til store ændringer. Alene det seneste år er cirka halvdelen af Jysks 68 butikker i landet flyttet til mindre og mere bynære lokaler.

»Der kom for få mennesker i de møbelcentre uden for byen, hvor vi var. Nu er butikkerne flyttet nærmere byerne og fødevarebutikkerne, hvor der er mere trafik,« siger Lars Larsen, der fortæller, at de nye butikker er mindre end de gamle.

»Det er dyrere at ligge tættere på byen, så derfor bliver butikkerne mindre, og vi bevarer altid vores hovedprodukter og kommer derved til at virke mere som en specialbutik,« siger han. Mens dynekongen oplever, at der er ved at komme styr på det hollandske marked, har han haft svært ved at finde den rigtige opskrift i både Kina og Storbritannien. For 3,5 år siden åbnede Jysk-stifteren sin første butik i Kina, lejede et lager i Shanghai og ansatte 60 kinesere.

Der er dog endnu ikke kommet hul på det kinesiske marked, og koncernen forsøger sig i dag med et nyt koncept bestående af mini-butikker på helt ned til 200 m2. I Storbritannien har Jysk været tabsgivende siden ekspansionen i 2008, og trods Jysk-ejerens plan om at åbne 20 til 25 butikker på markedet hvert år, er der i dag blot ti. Samtidig forventer Larsen, at det bliver så tungt at løbe den britiske ekspansion i gang, at han først forventer overskud fra Storbritannien om tre til fire år.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere