Del : SMS
Berlingske Business

Dybfrossent møbelmarked presser Idemøbler og Ilva

Dybfrossent møbelmarked presser Idemøbler og Ilva
IDdesign, som består af Ilva og Idemøbler, har leveret et samlet underskud på 668 mio. kr. de seneste fire regnskabsår.

Møbelmarkedet er bremset yderligere op, og det lægger et hårdt pres på Idemøbler og Ilva, der efter enorme underskud de seneste år er tvunget til at levere driftsoverskud i år.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskernes lyst til at købe nye møbler er frosset yderligere til over sommeren, og det presser branchen hårdt. Ikke mindst selskabet bag Idemøbler og Ilva, der efter fire forfærdelige år med trecifrede millionunderskud er tvunget til at levere varen i år.

Møbelkæderne er ejet af kapitalfonden Axcel i selskabet IDdesign, og regnskaberne viser et samlet underskud på 668 millioner kroner de sidste fire år. I samme periode har Axcel været tvunget til at skyde over en halv milliard kroner i selskaberne for at sikre finanserne og forsøge at vende udviklingen, men hvert år er det indtil nu mislykkedes på trods af forventninger om driftsoverskud.

I regnskabsåret, der løber fra april til marts næste år, skal det derfor lykkes at få et positivt driftsresultat, og IDdesigns topchef Michael Christiansen tror fortsat på det, selv om markedet er meget svært.

»Der skete helt klart en opbremsning hen over sommerperioden, der er fortsat delvist ind i september, og tallene fra Danmarks Statistik viser da også et marked i tilbagegang. Siden april har vi dog været i stand til at løfte vores omsætning med én procent, fordi vi har taget markedsandele, men der er ikke noget, der er nemt inden for detailhandel, og møbler har fortsat den kedelige trend, der har været de seneste fem år,« siger Michael Christiansen.

BT

Han er helt med på, at der skal kunne laves et plus på driftsresultatet i dette regnskabsår, selv om der fortsat vil være minus på bundlinjen.

»Vi er absolut ikke tilfredse med markedet, men det er nogenlunde, som vi havde forventet.

Det er ikke blevet nemmere af genopblusningen af krisen i Sydeuropa. Vi regner fortsat med at nå et positivt driftsresultat (EBITDA), for vi har gennemført nogle meget store omkostningsbesparelser det seneste halvandet år, som får fuld effekt i år. Men bundlinjen vil blive negativ på grund af ordinære afskrivninger på goodwill,« siger direktøren.

Kamp om penge i kassen

Det vanskelige marked forværres yderligere af, at Ikea tromler frem med udvidelser af sortimentet, der gør det endnu sværere for andre møbelforhandlere at klare sig. I alle led fra underleverandører til forhandlere er der derfor et ekstremt fokus på at få penge i kassen, det såkaldte cash flow, som også er bankernes vigtigste fokus, da det er det afgørende parameter for et selskabs evne til at servicere sin gæld.

Det betyder også, at alle kæmper for at få så mange forudbetalinger som muligt, mens man helst vil skyde betalingen af regninger til leverandørerne så længe som muligt. Det medførte, at IDdesign i det seneste regnskab havde en gæld til leverandørerne på hele 243 millioner kroner.

Selskabet arbejder aktivt for at få lange kreditter, hvilket flere underleverandører også giver, fordi Idemøbler og Ilva er store kunder. Med fire års dundrende underskud i bagagen holder selskabet da også tæt dialog med leverandørerne om udviklingen, så man kan føle sig tryg ved, at regningerne bliver betalt. Også her er cash flowet det helt afgørende, men selv om topchefen ikke vil fortælle, hvad forventningen til cash flowet er i år, forsikrer Michael Christiansen, at det er godt nok til at betale regningerne.

Blandt de kreditforsikringsselskaber, som underleverandører bruger, hvis de vil afdække deres eksponering mod et enkelt selskab, kan man da også godt tegne forsikring mod en konkurs i Idemøbler og Ilva i øjeblikket, hvilket ikke har været muligt hele tiden under de foregående års alvorlige krise.

Michael Christiansen understreger dog, at han tror på fremtiden og har et godt forhold til bankerne. Derfor er selskabet også klar med nye tiltag, der skal sætte skub i omsætningen, som har stået stille omkring knap 1,7 milliarder kroner de seneste tre år.

»Jeg tror, at markedet vil være udfordrende de næste år også, og hvis man skal klare sig og have vækst, skal vi gøre noget selv. Vi er derfor ved at sætte nye tiltag i værk efter en strategiproces, vi har kørt de seneste seks måneder. Det handler både om sortiment, en skarp prisprofil og træning af medarbejdere,« fortæller han.

Dyrt bekendtskab

Satsningen skal dog gøres for de eksisterende midler, og det ligger ikke i kortene, at Axcel skal komme med yderligere kapitaltilførsel. Med en samlet kapitaltilførsel på 570 millioner kroner over fire år – i form af en kombination af kontanter og konvertering af gæld til egenkapital – har købet af Idemøbler, der blev foretaget i 2007 lige før finanskrisen, da også været et usædvanligt kostbart bekendtskab for Axcel.

Axcel vil dog ikke forholde sig til, om man er klar til at skyde yderligere kapital i Idemøbler og Ilva, hvis situationen skulle forværres yderligere, da Christian Frigast, ledende partner i Axcel, betegner det som et hypotetisk spørgsmål.

Selv om det vil pine Axcel at skulle hive den store pengepung frem igen for at redde Idemøbler og Ilva, hvis det skulle blive nødvendigt, viser historien dog, at det netop var, hvad Axcel gjorde med Georg Jensen og Royal Copenhagen. Her blev Axcel ved med at investere i mere end ti år for at få vendt udviklingen, hvilket netop har ført til et salg af Georg Jensen til en nogenlunde acceptabel pris for Axcel. Hvad Axcel har af langsigtede planer for Idemøbler og Ilva, vil Christian Frigast heller ikke kommentere.

Se økonomien hos de 29 største møbelforhandlere. Køb nøgletalsrapporten her.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere