Del : SMS
Berlingske Business

Discountbutikker i kamp på liv og død

pix-kiwi
Fremtiden ser ifølge ny prognose dyster ud for Kiwi og Aldi, som ligner de svageste spillere på et hårdt discountmarked. Foto:

Discountbutikkerne står foran en hård kamp på liv og død, hvor de svageste vil tabe. Det forudser ny prognose, som vurderer Kiwi og Aldi som truet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Discountkæderne må efter 10 år med vækst erkende, at væksten flader ud, og det kan koste liv for de svageste spillere på markedet. Det skriver Dagbladet Børsen

Mens Netto, Fakta og Rema 1000 fortsætter med at åbne butikker, vil kæder som Kiwi og Aldi være i farezonen for at blive presset ud af det danske marked. Baseret på regnskab er de to kæder markedets svageste. Alene i fjor tabte Kiwi over 100 millioner på driften, og Aldi har kørt med underskud de seneste tre år.

Læs også: Brancheanalyse: Sådan går det supermarkederne

Det er analysefirmaet Retail Institute Scandinavia, som i en ny prognose om dansk dagligvarehandel frem mod 2023 forudser de dystre udsigter.

»Det kan godt være, det ikke kun bliver et bump eller to på vejen for kæderne, men at der kommer en situation, hvor én må drosle ned eller helt trække sig ud af markedet,« siger Henning Bahr, indehaver og administrerende direktør i Retail Institute Scandinavia, til Børsen. Han tror, at der efter 2018 bliver ryddet ud i discountbutikkerne.

Hos Aldi afviser direktør for de danske butikker, Hans Erik Hansen, at Aldi vil blive tvunget væk fra det danske marked.

»Der er flere tiltag undervejs fra vores side, så vi kaster ikke håndklædet i ringen,« siger han til Børsen.

Aldi har 235 butikker i Danmark efter at have lukket 15, som ifølge direktøren ikke var »tidssvarende.« Men planen er at åbne flere nye og større Aldi-butikker.

Nemlig.com

Ifølge prognosen stiger det samlede antal butikker fra omkring 1550 i dag til 1700 i 2023, men det bliver sværere og sværere for discountkæderne at få tilladelse fra kommunerne til at bygge nye butikker. Det skyldes ifølge Henning Bahr blandt andet, at kommunerne er bange for at butikkerne uden for bymidten koster kundestrøm og liv inde i midtbyen.

Fakta er i dag landets næststørste discountkæde med omkring 420 butikker, kun overgået af Dansk Supermarkeds Netto med godt 440 butikker. Discountkæderne tegner sig i dag for godt 39 procent af den samlede kolonialomsætning på 115 milliarder kroner, men discountandelen ventes ifølge prognosen at vokse til knap 44 procent i 2023.

01BUSIrma.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere