Del : SMS
Berlingske Business

Discountbutikker har lettere ved at overraske positivt

02BUSPix2-Rema.jpg
"Ligesom Irma ligger i en liga for sig inden for supermarkeder, arbejder vi på, at vi skal ligge i en liga for sig inden for discount," erklærer Rema 1000s adm. direktør i Danmark, Henrik Burkal. Foto: Betina Garcia

Rema 1000 er den discountbutik, der er bedst til at indfri kundernes forventninger. Og det kræver faktisk ikke så meget i netop det marked, mener firmaet Loyalty Group, der står bag undersøgelsen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den norskejede discountkæde Rema 1000 er efterhånden ved at have et solidt tag i det danske marked. De vokser, ekspanderer og tjener penge. Og nu viser en ny undersøgelse, at kunderne også rent mentalt har taget butikken til sig.

Højst overraskende har Rema 1000 det fjerdebedste image blandt de adspurgte. På linje med Brugsen og kun overgået af de tre klassiske high-end-butikker Irma, Føtex og Kvickly.

31BUSPix-detail-John.jpg

Og samtidig stryger discountkæden ind på en andenplads af dagligvarekæderne, når det kommer til tilfredsheden blandt kunderne. Og langt hen ad vejen ville det ikke være svært for discountkæder som Fakta, Netto og Aldi, der ligger i bunden, at rykke længere op i kundernes anseelse. Det mener i hvert fald administrerende direktør i firmaet bag undersøgelsen, Mikkel Korntved, fra Loyalty Group.

»Det er overraskende, at Rema 1000 ligger så højt. De evner tydeligvis at gøre noget, så kunderne kommer ud med en god oplevelse. Men når man driver en discountforretning, har kunderne også automatisk lavere forventninger. Derfor kræver det også mindre at levere en oplevelse, som overstiger forventningen og dermed skabe tilfredshed,« siger han.

Købmanden

Ifølge Mikkel Korntved handler det nemlig i høj grad om at give kunderne bare lidt mere, end de forventer. Og forventningerne varierer, hvilket også kan forklare, at Føtex har indfundet sig på en lidt trist placering.

»Føtex har stadig et rigtigt godt image, men det giver også højere forventninger. Der skal mindre til, før man bliver skuffet,« siger han.

Mærsk åbner for salg af supermarkeds-gigant i Danmark

Hos Rema 1000 selv har man to forklaringer på det gode resultat. For det første at franchise-modellen, hvor der er en »købmand« i hver butik, giver kunderne en større oplevelse af nærhed.

Og for det andet at det giver pote at tilbyde kunderne dels discount og dels noget ekstra såsom et bredt sortiment, økologi og madspildskampagner.

»Ligesom Irma ligger i en liga for sig inden for supermarkeder, arbejder vi på, at vi skal ligge i en liga for sig inden for discount. Det skal være omkostningseffektivt, men vi skal også have kant i både sortiment og holdninger,« siger administrerende direktør hos Rema 1000 i Danmark, Henrik Burkal.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere