Del : SMS
Berlingske Business

Discount vinder frem med ny lukkelov

aa
Foto:

I 2020 vil discountbutikkerne ifølge en ny prognose have 45 procent af dagligvaresalget.

Artiklen fortsætter under annoncen

Liberaliseringen af lukkeloven og tilbageholdende forbrugere kommer til at skabe det største opbrud i dagligvarebranchen i mange år.

Retail Institute Scandinavia vurderer ifølge Jyllands-Posten, at discountbutikkerne vil buldre frem i de kommende år, mens de mindre supermarkeder, nærbutikker og kiosker bliver de store tabere i den indædte kamp om kunder og markedsandele.

- Discountbutikkerne vil ifølge vores nyeste prognose i 2020 have 45 procent af salget af dagligvarer. Det er samme niveau som Tyskland, og en langt højere andel, end vi spåede for et år siden, siger Henning Bahr, der er administrerende direktør i Retail Institute Scandinavia, til Jyllands-Posten.

Coop har allerede taget konsekvensen af udviklingen ved at omdanne 15 SuperBrugsen-forretninger til Fakta-butikker. Og derudover har man sænket priserne i Dagli’Brugsen og Føtex, fordi de mistede kunder til discountbutikkerne.

Udviklingen har taget fart med den nye lukkelov, som gør det muligt at handle i discountbutikkerne i flere timer af døgnet.

- Indkøbsmønstrene er i opbrud. Jeg forventer, at der vil blive flyttet omsætning for 2-3 milliarder kroner på grund af lukkeloven, siger detailhandelsekspert Bruno Christensen, direktør i Detailhandels Promotion, til Jyllands-Posten.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere