Del : SMS
Berlingske Business

Discount æder sig ind på mere af markedet

pix-fakta
Fakta er en af de discountkæder, der for tiden skyder op rundt omkring i Danmark. Siden 2008 er Fakta vokset med 50 butikker. Foto:

Lavprisvarernes plads på varehylden fylder fortsat mere og mere, og det efterlader de traditionelle supermarkeder med røde tal på bundlinjen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Gule prisskilte, overplastrede tilbudsaviser og spot-varer. Der føres tæt priskrig, når supermarkeder og discountbutikker kæmper om kundernes gunst – og pengepung. Det har dog længe været tydeligt at se, at discountbutikker som Netto, Fakta og Rema1000 vinder mere og mere af markedsværdien, mens de traditionelle supermarkeder sakker bagud.

Nye tal, som er bearbejdet af Danmarks Handelsstandsforeninger og baseret på reviderede tal fra Danmarks Statistik og deres eget arkiv, viser, at discountforretningerne de seneste fem år er stormet frem med 46,2 procent, mens supermarkeder er gået tilbage med 12,4 procent siden 2007.

Tallene bekræfter bare i høj grad den tendens, som længe har præget dagligvaremarkedet. Discount har været på banen de sidste 30 år, men er de seneste par år rykket kraftigt frem i danskernes bevidsthed og indkøbskurv.

pix-super

For Coop Danmark har det betydet en ændring i butikkernes sortiment og antal. Siden 2008 er discountkæden Fakta vokset med 50 butikker til 390, mens antallet af SuperBrugsen’er tværtimod er faldet med 20 til omkring 250 butikker.

”Vi har konverteret en del mindre SuperBrugsen-butikker til Fakta-butikker som konsekvens af discount-fremgangen og ændringen i danskernes købsvaner. Det er en udvikling, der har stået på længe. Modsat har vi gjort de SuperBrugsen-butikker, der stadig er, mere specielle, så de differentierer sig fra discountbutikkerne. Det har vi gjort ved at indføre et større sortiment og have delikatesseafdelinger med for eksempel uddannede slagtere, så de fremstår dramatisk anderledes,” siger Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør i Coop.

Nettofakta_Business

På samme måde som Coop har udvidet antallet af discountbutikken Fakta, har Dansk Supermarked anvendt samme metode med deres discount-kæde Netto, der er den største i Danmark. Selv om Dansk Supermarked stadig åbner flere af både Netto, Bilka og Føtex, så er antallet af Netto-åbninger langt højere end deres andre kæder.

”Folk handler langt mere i Netto end i de traditionelle supermarkeder, men vi mener stadig, der er plads til både Bilka, Føtex og Netto. Vi har faktisk åbnet to nye Føtex’er for nylig, dem tror vi også på, at der er et behov for. Men det går langt hurtigere for Netto i øgningen af antallet af alle tre kæder,” siger Finn Lund Andersen, der er kommunikationsdirektør i Dansk Supermarked.

Antallet af DøgnNetto’er forventes også at stige, eftersom flere af de lukkede Tøj & Sko butikker vil blive omdannet til kædens døgnåbne lillebror.

tøj og sko streetview

Tallene, som Danmarks Handelsstandsforeninger står bag, viser ifølge formand Bent Aarrebo Pedersen en klar tendens til, at danskerne til stadighed foretrækker billige dagligvarer. Tendensen til at handle i discountbutikkerne startede som et supplement til de traditionelle supermarkeder, men nu er det nærmere omvendt.

Bruno Christensen, der er en erfaren rådgiver inden for dansk detailhandel, er langt fra overrasket over den fortsatte fremadbrusende tendens.

”Der er ikke noget nyt i den tendens. De 46,2 procent viser det jo klart, men det er jo også fordi, at det lige er i den periode, at discountbutikkerne har åbnet nye butikker i massevis,” siger Bruno Christensen.

Han peger på, at de traditionelle supermarkeder, der må se sig overhalet af danskernes trang til billige dagligvarer, har to mulighed for selv at rykke frem igen.

”De kan enten gå discountvejen, hvor de så reducerer varenumrene kraftigt og dermed sparer lønkroner. Så kan de også komme ned i priser, så de kan forsøge at matche kæder som Rema1000, der har omkring 4.000 varenumre i stedet for 14.000, som de store har. Ellers kan de satse på delikatessevarer, men dem vil der ikke være ret mange af, for det er der ikke marked for,” siger Bruno Christensen.

pix-dansk supermarked

Det samme mener adm. direktør for Retail Institute Scandinavia, Henning Bahr.

Dansk Supermarked valgte for nylig at melde lukningen af Tøj & Sko, da selskabet har det svært trods Netto-fremgangen, og butikken heller ikke ”passer ind hos Dansk Supermarked,” som topchef Per Bank udtrykte det til Berlingske for nogle uger siden.

Og med henblik på discount-tendensen, der er kommet for at blive, mener Henning Bahr ligeså, at det var et godt træk.

”Det handler om at reorganisere de kort, som man har på hånden,” siger Henning Bahr, adm. direktør i Retail Institute Scandinavia. ”I det her tilfælde betyder det så for Dansk Supermarked, at de med lukningen af Tøj & Sko i stedet kan fokusere på fx Føtex, som jo også har nonfood varer.”

pix-kurv

Og ligesom lukningen af de 37 Tøj & Sko butikker giver udtryk for dårlige tal på bundlinjen, så er måden, som Netto, Fakta og Rema1000 skyder op overalt i landet, et udtryk for fremgang. Det bekræfter direktøren for Rema1000, Henrik Burkal, der for tiden har travlt med at klippe røde snore over:

”Der har været en rigtig positiv udvikling i Rema1000, også i år. Danskerne er blevet langt mere pris- og økonomisk bevidste, og når du handler discount, så ved du, at det er en vare til en skarp pris. Discount ikke er det samme i dag, som det var for 10 år siden. Vi har i dag mange flere ferskvarer, og med den store omsætning på få varenumre betyder det også meget friske varer. Med mange ferskvarer og et stort sortiment til discountpriser har vi stort set alt til hverdagen, så du ikke behøver handle to steder,” siger adm. direktør Henrik Burkal.

Rema1000 åbner 19 nye butikker i år 2012 og ender derfor med at have 230 butikker i alt, når året rinder ud. De regner med at fortsætte samme udvikling til næste år, hvilket blot illustrerer, at de også oplever den stigende efterspørgsel på discountvarer.

”Vi vil fortsat fokusere på at have stort set alt til hverdagen. Discount handler om at sælge omkostningseffektivt dvs. at sælge masser af varer til lave priser i en god kvalitet. Vi må absolut ikke gå på kompromis med kvaliteten, fordi det vigtigste er ikke at sælge den første vare; det vigtigste er at sælge den anden vare,” siger adm. direktør i Rema1000, Henrik Burkal.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere