Del : SMS
Berlingske Business

Detailsalg ramt af fald i december

Julehandel_Detail_Business
Detailsalget i december var en skuffelse for økonomerne - måske var julegaverne for få og for små? Foto:

Det stod slemt til for detailsalget i december med et fald på 0,6 procent. I forhold til samme måned året før er salget 1,5 procent lavere. Et tegn på, at privatforbruget stadig bøvler med problemer fra krisen, lyder det fra analytikere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der blev både solgt mindre af fødevarer, tøj og andre forbrugsgoder i december. Over hele linjen er detailsalget samlet set ramt af et fald i december på 0,6 procent. Slemmest står det til med beklædning, hvor salget faldt med 1,8 procent. For fødevarer og andre dagligvarer var faldet på 0,6 procent og for andre forbrugsvarer lå faldet på 0,3 procent. 

Ser man på salget i hele 2013, er det femte år i træk, at der er et årligt fald. I forhold til 2012 er det årlige salg 1,7 procent lavere i 2013. 

Faldet kommer efter en stigning i november på 1 procent. En måned der bliver kaldt »en enlig svale« af privatøkonom i Danske Bank, Las Olsen. Det overrasker ham ikke, at der ikke har været mere gang i privatforbruget i 2013. Han mener, at det stadig er tab fra fortiden, der spiller ind.

Dankorttal tegner godt for julehandel Nationalbanken vil redde d

»Husholdningerne har tabt store formuer på faldet i huspriserne, der satte ind i 2008, og er stadig meget langt fra at genopbygge formuerne – i hvert fald hvis man ser bort fra pensionsopsparingen, som jo ikke er penge, der kan bruges her og nu,« siger han. 

Der er også en anden grund til, at detailsalget oplever et fald. Ændringer i danskernes forbrugsvaner har spillet en rolle. Flere køber ind over nettet, og handel på udenlandske netbutikker placerer sig under dankortomsætning og ikke detailsalg.

Chefanalytiker i Nykredit, Tore Stramer, er en smule skuffet over den halvsløje afslutning på 2013, fordi der i løbet af året blandt andet har været en stigende realløn, skattelettelser og stor stigning i forbrugertilliden. Det samme er chefanalytiker Mikkel Høegh fra BRF Kredit. 

»Det vidner om, at vi stadig mangler at få gang i forbrugerne. Forbrugerne har nemlig økonomi til at have et større privatforbrug, men det kraftige fokus på konsolidering har bidt sig fast. Samtidig er vi danskere i stigende grad blevet gladere for at handle på internettet. Begge dele presser detailhandlen, og det rammer især hårdt i provinsen,« siger han. 

Men optimismen i forhold til detailsalget i 2014 er stadig intakt. 

»Vi mener dog, at der er plads til vækst i forbruget i 2014, også selv om realindkomsten næste år kommer til at udvikle sig mindre positivt,« siger Tore Stramer.

inflation

Helt så optimistisk er Las Olsen fra Danske Bank dog ikke. Han mener stadig, at forbrugernes tidligere tab vil spille ind på forbruget.

»Også i 2014 vil formuetabene højst sandsynligt ligge som en dyne hen over forbruget. Trods alt forventer vi en beskeden fremgang, fordi husholdningernes situation trods alt bliver lidt bedre. Men erfaringen fra 2013 viser altså meget tydeligt, at det ikke er noget, vi kan være sikre på,« siger han. 

Snakken om det helt store stemningsskifte ser ikke ud til at have meldt sin ankomst i privatforbruget. Ifølge makronom i Sydbank, Peter Bojsen Jakobsen, vil der først for alvor komme en ændring i privatforbruget, når boligmarkedet er sluppet helt ud af krisens klør. 

»De danske forbrugere er fortsat hårdt tynget af den bristede boligboble, og selv om forbrugertilliden siden sommeren 2013 har vist positive takter, er der meget som tyder på, at forbrugernes smil stivner, så snart de skal til at svinge dankortet,« siger han og forklarer, at der stadig mangler beviser på, at der er skabt en vending i dansk økonomi.  



Artiklen fortsætter under billedet
Danmarksstatestik1


Kilde: Danmarks Statistik


 
.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere