Del : SMS
Berlingske Business

Detailbranchen skal revolutioneres

17BUSPix-Vaekst-Traede.jpg
Indehaverne af Traede.com, Christopher Heilmann (tv.) og Esben Petersen, drømmer om, at virksomheden skal vokse sig så stor, at den får kunder fra hele verden. Foto: Niels Ahlmann Olesen

Et nyt web-system skal flytte manuelt papirarbejde over på nettet i forbindelse med producenters salg til butikkerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det skal være slut med kludret papirarbejde, manuelle bestillinger og fakturasedler med posten.

22-årige Christopher Heilmann har opfundet et online-system, der skal gøre hele salgsprocessen lettere for både producenter og butikker.

Til BT / BM / Scanpix

Systemet hedder Traede.com, og her kan produktionsvirksomheder lægge deres produkter ind, så butikkerne kan se dem og bestille direkte over nettet. Producenterne lægger hele deres forretning ind i systemet, hvilket gør det muligt for dem at samle deres salg, deres lagerstyring og deres kontakt med kunden på ét sted.

»Vi sørger for, at hele virksomheden bliver automatiseret, når producenterne skal sælge til og kommunikere med deres B2B-kunder,« siger Christopher Heilmann, der ejer virksomheden sammen med en partner. Han mener, at virksomhederne i virkeligheden ikke længere får brug for et kontor, hvorfra medarbejdere styres, for det kan systemet klare.

»De små virksomheder, vi har testet vores system på, kan spare to-tre medarbejderes arbejde, fordi de sparer så meget tid og sælger mere, når de kan modtage og behandle ordrer alle døgnets 24 timer,« siger han.

12BUSChef-i-Call-Me-Hanne-L.jpg

Skrot papirarbejdet

Den unge iværksætter fik ideen fra sine tidligere job. I gymnasiet arbejdede han en del år i en butik og oplevede, hvor besværligt det var at bestille nye varer hjem, når ordren skulle skrives ned på et stykke papir, scannes og sendes til producenten per e-mail.

Senere begyndte han selv at producere tøj, og her dukkede en interessant tanke op.

Det manuelle arbejde med lagerhåndtering, ordrebekræftelser og personalehåndtering var meget besværligt, og alt dette måtte kunne gøres lettere.

Derfor opfandt han Traede.com.

»Vi er samlingspunktet for alt, der foregår i virksomheden. De få andre indkøbsportaler, der findes, dækker kun salget. Så vores nærmeste konkurrent er faktisk Excel eller et stykke papir, hvor folk skriver deres bestillinger ned og efterfølgende indtaster det i deres økonomisystemer,« siger Christopher Heilmann.

Og Excel er egentlig ikke en rigtig konkurrent, mener han. Det er for besværligt, og når man allerede ser slutbrugerne på B2C-markedet handle deres varer over nettet, er det også fremtiden for B2B-markedet, tror han:

»Detailbranchen bliver revolutioneret med nye internetløsninger fremover, og det vil vi være en del af.«

laila pawlak

Stort potentiale

Lige nu testes systemet på en række udvalgte producenter af blandt andet elektriske cigaretter, tøj og iPhone-covers. Systemet lanceres efter jul, og producenter kan vælge imellem forskellige pakkeløsninger. En er gratis og gør det muligt at modtage ordrer og sende produkter, men pakken inkluderer ikke alle systemets egenskaber. For eksempel kan man ikke sende fakturaer. Og det er der en idé med:

»Vi giver dem et produkt, de godt kan bruge uden tilkøb af andre ting. Men der, hvor vi skal tjene vores penge, er ved alle de ekstra egenskaber, man kan tilkøbe,« siger Christopher Heilmann.

27BUSJonathan-Loew.jpg

Lige nu sætter Traede.com en grænse på maksimalt 500 butikker, producenterne kan distribuere til gennem systemet. Men på et tidspunkt bliver det klar til at håndtere større producenter, siger Christopher Heilmann:

»Vi kommer på sigt til at kunne håndtere store virksomheder som Bestseller eller Nike, som måske sælger til 10.000 eller 20.000 butikker.«

Som producent betaler man mere for pakkeløsningen, jo flere butikker man sælger til.

Christopher Heilmann forventer, at forretningen kommer til at give overskud i løbet af første kvartal af 2015. Han satser på at rykke dele af virksomheden til udlandet efter et halvt år og beholde hovedkontoret i Danmark. San Francisco og London er to af de byer, han har i kikkerten.

»Derefter er planen at brede det ud til hele verden,« siger han.

haugaard

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere